מנכ"ל משרד הבריאות לרופאים: מכתבי ההתפטרות - עד מחר

פרופ' רוני גמזו מפשיל שרוולים ומבהיר: הדבר דומה למחזור שלם שמחליט לא להתגייס לצה"ל ■ תגובת המתמחים: "פרופ' רוני גמזו התגלה כלא פחות מ'בריון'" ■ הרופאים השביתו היום את בתי-החולים ומרפאות קופ"ח כללית

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, מחריף את הטון כנגד מכתבי ההתפטרות שהגישו כאלף מתמחים ומספר צנוע יותר של מומחים במחאה על ההסכם המתגבש עם משרד האוצר. גמזו הורה היום (א') למנהלי בתי החולים הממשלתיים לקבל לידיו עד מחר ב-10:00 בבוקר את כל מכתבי ההתפטרות שהוגשו להם, והבהיר כי המהלך הוא גם על דעת סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן.

במכתב הקצר ששלח פרופ' גמזו למנהלי בתי החולים הוא כיתב גם את היועצת המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד מירה היבנר-הראל, מה שמעיד על רגישות המהלך. בעצם העברת המכתבים לידיו מנסה גמזו לאותת כי לא מדובר בהתפטרות שבין עובד למעביד, אלא בצעד של מחאה - אותה הוא רואה כהגזמה בוטה שאין לה מקום. בשיחות סגורות השווה גמזו את מכתבי ההתפטרות לסיטואציה שבה "מחזור שלם לא מתגייס לצה"ל". הוא הסביר שמעשה ההתפטרות, כהתפטרות קולקטיבית, הוא חמור ביותר ויש בו כדי לפגוע במערכת הבריאות.

ההנחיה הזו של גמזו למנהלי בתי החולים מגיעה מספר ימים לאחר שכינס אותם לישיבה מיוחדת וביקש מהם למתן את מה שהוא כינה "מגמה של התלהמות בקרב המתמחים". קצפו של גמזו יצא בעיקר לנוכח הדרישות החדשות שהציבו חלק מהמתמחים, לפיהן ניתן להבין כי הם תומכים בהחזרת שירותי הרפואה הפרטיים אל בתי החולים הציבוריים. "הגזמתם, הפרזתם", הוא כתב למתמחים ביום חמישי. גמזו הדגיש כי מדובר בדרישות מופרזות במיוחד לאחר שההסתדרות הרפואית ומשרד האוצר קיבלו את עיקר הדרישות המקוריות שלהם, בהן תוספת של 1,000 תקנים והגבלת מספר התורנויות לכדי 6 בחודש באופן מיידי.

התפטרות המתמחים אמורה להיכנס לתוקף ב-4 בספטמבר הקרוב, אולם יש מי שסבור כי אם משרד הבריאות יפנה לבית הדין הארצי לעבודה, ניתן יהיה לקבל בעניין צו הצהרתי שימנע את הפיטורים. לדברי נחום פינברג, מבכירי עורכי הדין בתחום העבודה, מדובר על פניו בהתפטרות קולקטיבית ומחאתית שנעשית לא כנגד מעסיק אלא כנגד הסכם קיבוצי שגיבש ארגון העובדים של הרופאים - קרי ההסתדרות הרפואית. גמזו טוען כי הוא כלל לא הגיע לדון בסוגייה המשפטית, וכי הוא מקווה שהמתמחים יעשו כבר עכשיו חשיבה מחודשת וישקלו אם באמת בכוונתם להתפטר ולזעזע את המערכת - במיוחד לאור ההישגים שרשמו מחד והדרישות החדשות שהעלו חלק מחבריהם, מנגד.

תגובת המתמחים רק מחזקת את הטענה של גמזו בדבר התלהמות: "מנכל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו התגלה כלא פחות מ'בריון הכפר' שמאיים בכוחנות על הרופאים הצעירים במערכת".

"פרופ' גמזו אתה לא מאיים עלינו", כתבו המתמחים. "האיום הכי גדול עלינו הוא שבתנאים הקיימים איננו יכולים לתת טיפול ראוי לחולים שלנו. כל אחד מאיתנו החליט להגיש את התפטרותו האישית מתוך תחושה אמיתית שהוא אינו רוצה להיות חלק ממערכת שפוגעת בחולים. זה המצב כיום וההצעה המבזה והמשפילה של האוצר רק תחמיר אותו ותוביל לקריסתה של הרפואה הציבורית בישראל. ב-4 בספטמבר הרפואה הציבורית תקרוס עם כניסת ההתפטרות לתוקף - אך לצערנו גם אם נחתום על ההסכם המבזה של האוצר היא תקרוס. אתה פרופ' גמזו, לקחת את הצד של האוצר? לפחות כעת, אחרי שהבהרת שאתה המעסיק היחיד שלנו, תהיה כתובת לקריסת הרפואה הציבורית".

שביתה ככלית בבתי החולים ובמרפאות הכללית

בתוך כך, ההסתדרות הרפואית השביתה היום (א') את כלל בתי החולים הציבוריים שפעלו במתכונת שבת בלבד, ובמקביל גם את המרפאות של שירותי בריאות כללית. מחר יגיעו נציגי הארגון יחד עם נציגי משרד האוצר ומשרד הבריאות לדיון נוסף בבית המשפט העליון, שם ספגו בשבוע שעבר הרופאים ביקורת קשה. שופטי העליון לא הבינו מדוע מוכרחים לנהל את המו"מ תחת שביתות ועיצומים, ומדוע הרופאים מסרבים להליך של גישור על אף חוסר ההתקדמות בסוגיית עלות ההסכם. הצדדים כבר הסכימו עקרונית על הנהגת שעון נוכחות ועל חיוב מומחים צעירים בביצוע מספר תורנויות בחודש, אולם גם סוגיות אלה זוכות להתנגדות עזה מצד רופאים רבים בשטח.