פישר: "אסור לחשוב שהגיע הזמן לחגוג"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בישיבת הממשלה: "ייתכן שיהיו בעיות חמורות במשבר העולמי" ■ נתניהו: "אחראיות כלכלית ורגישות חברתית" ■ ברק: "משרד הביטחון יטול חלק בכל תוכנית חבילה"

שר האוצר יובל שטייניץ אמר היום (א') כי "כלכלת ישראל צלחה את המחצית הראשונה של 2011 בצורה סבירה, הן מבחינת האבטלה והן מבחינת הצמיחה, כאשר הדבר המרכזי היה הגידול בהשקעות הריאליות". הדברים של שטייניץ הוצגו בתדרוך לעיתונאים על הסקירה הכלכלית שהוצגה בישיבת הממשלה הבוקר.

שטייניץ הזהיר כי יש להיות עם יד על הדופק לגבי ההתפתחויות בחודשים האחרונים בעולם. הוא גילה אופטימיות לגבי ההתאוששות של ארה''ב אבל היה פחות אופטימי לגבי אירופה.

בכיר במשרד האוצר אמר בישיבה, כי "אין שינוי בדירוג האשראי של ישראל. ההפחתה הייתה לגבי אג''ח ישראל בערבות אמריקניות. יתרת תוכנית הערבויות האמריקניות עומד עתה על כ-3.8 מיליארד דולר עד ספטמבר 2012.

"הדבר שמאפיין את הימים האחרונים הוא חוסר היציבות והתנודתיות בשווקים. פשוט מפסיקים לעדכן אותי בשוטף על מה קורה בשוק כי כל שעה זה משתנה. נרשמה ירידה חדה ב-19% במניות הבנקים בשבוע שעבר, וחמש מניות הבנקים העיקריות נסחרות מתחת להון העצמי שלהן.

התמונה בארה''ב דומה, שם ירד מדד הבנקים ב-18% והמגזר הזה סופג ירידות חדות. המסחר בסחורות משקף ציפייה למיתון וכן נהירה לאג''ח ממשלה הנחשבות בטוחות יותר". עם זאת, מסבירים באוצר כי חוזי ה-CDS המשקפים את ההסתברות לחדלות פירעון של ישראל נותר יציב. לעומת זאת, ה-CDS של צרפת מתחילים להראות סימנים בעייתים וזאת על אף שדירוג האשראי שלה גבוה מזה של ישראל - אנו משקפים יציבות. בסביבה גלובלית, יש אפקט הדבקה, אנו מקיימים סקירה ומעקב אחרי התפתחויות, כי המאפיין החשוב הוא תנודתיות".

בכיר באגף התקציבים אמר: "יש שינוי מגמה ברור במסים, בעיקר במסים העקיפים דבר שמוסיף אי וודאות. אם בתחילת השנה הינו מאוד אופטימיים וחשבנו שהמסים בפועל יהיו גבוהים, אז עכשיו הדברים השתנו: אנו חושבים שהתחזיות שלנו יהיו שוות לאומדן".

לדבריו, "אם נשווה את נקודות הפתיחה בין המשבר הזה לבין המשבר ב-2008, ההבדל העיקרי היה שהמדינות, לרבות ארה''ב ואירופה, הגיעו למשבר עם עודפים פיסקליים ועם שומנים: הגרעון היה נמוך והחוב היה נמוך מאוד. היום המצב הוא שונה - הביצועים שלהן הם נמוכים, אבל לעומת 2008 עליהן גם לבצע קונסולידציה פיסקאלית קשה. זה מציב אותן בסיטואציה מאוד לא פשוטה.

אנחנו נכנסו למשבר ב-2008 עם עודף פיסקאלי והיה לנו 'באפר' - והצלחנו, נכנסנו מאוזנים. באי הוודאות הקיימת, ההמלצה היא להמשיך לשמור על איזון פיסקאלי - זו נקודה מרכזית וזה מה שמסביר את ההצלחה שלנו. טעות או מהלך לא מבוקר עלול להוביל לחוסר יציבות פיננסי. אם נשבור את הכלל הזה, נשבור את האמון בנו, זו נקודת יסוד".

נתניהו: "נצטרך לשמור על מסגרת התקציב תוך שינוי סדר העדיפויות בפנימי במדינה. מעל הכל, אנו חייבים להמשיך ולנהוג באחריות. העיקרון המנחה של מדיניותינו הוא אחראיות כלכלית ורגישות חברתית. אנו עוסקים בנושאים מורכבים ומתכוונים להביא פתרונות קונקרטיים לבעיות קונקרטיות ולא אמירות כלליות".

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר בדיון: "אסור לפרוץ את מסגרת התקציב, האמינות שלנו במבחן כאן - אבל מותר לשנות סדרי עדיפויות. יכול להיות שעומדות לפנינו בעיות חמורות בהתפתחות משבר, אבל אם נשמור על המערכת הפיננסית לא ניגרר ולא נגרום לפאניקה. נעשה את מה שצריך לעשות ברמה הפיננסית וברמה הפיסקאלית. המשק יוכל לעבור את המשבר, שאולי מתקרב אלינו, בצורה לא פחות טובה מהדרך בה עברנו את המשבר הקודם. הוכחנו שאנחנו יכולים. אסור לחשוב שהתחיל הזמן לחגוג".

שר הביטחון ברק התנגד למסקנות אנשי משרד האוצר. "אנו ניצבים בפני מחאה חברתית, שהיא הזדמנות לשינוי עמוק של סדר העדיפויות והשיח הישראלי, ברקע טלטלה כלכלית עולמית ובתנאים אלה רצוי שנשמור על מסגרת הוצאה. אולם אם נידרש לכך- יש להגדיל הן את תקרת ההוצאה והן את המקורות- גם במיסוי וגם בדרכים אחרות, המוכרות היטב לאוצר ולבנק ישראל. אני מאמין שמול מיתון עולמי ניתן ואפשרי גם להגדיל את הגירעון לטובת יציבות החברה והמשק". שר הביטחון ציין עוד כי משרד הביטחון יטול חלק בכל תוכנית חבילה ריאלית שתתמודד עם כל הנושאים שעל הפרק", אמר.