הטלטלה בשווקים: האם למכור הכל או לקנות ללא ריסון?

שבוע המסחר האחרון היה אחד בשבועות ההפכפכים ביותר בהיסטוריה של וול סטריט ■ "השוק יורד כי המשקיעים זוכרים את הזעזוע ב-2008"

חוסר הוודאות בשווקים אחרי הטלטלה בשבוע המסחר האחרון עדיין באוויר ועיני המשקיעים נשואות לכלכנים ואנליסטים בשוק שימליצו האם זה זמן למכור הכל או לקנות ללא ריסון.

שבוע המסחר האחרון היה אחד בשבועות ההפכפכים ביותר בהיסטוריה של וול סטריט. מומחים טוענים שחלק מהפחד הוא בעקבות הזיכרון הטרי יחסית של הנפילה החדה ב-2008. בינתיים, אנליסטים רבים מסכימים: זה לא הזמן למכור, אך גם לא הזמן לשים את הכסף בשוק המניות.

"בהסתכלות היסטורית, שוק המניות רשם עליות משמעותיות, כך שגם אם הוא בתמחור יתר, כנראה שיהיה בסדר", אמר רוברט שילר, כלכלן מאוניברסיטת ייל הידוע בכך שהזהיר מפני הבועה בשוק ההיי-טק ובשוק הנדל"ן.

שילר מאמין כי שוקי המניות עדיין בתמחור יתר בראייה היסטורית אך קרובים יותר לערכם מבעבר. לכן, הוא ממליץ למשקיעים להיכנס לשוק המניות אך לאט ובצניעות.

לטענת סם סטובל, אסטרטג השקעות בכיר בחברת S&P גם אם נראה שוק דובי בתקופה הקרובה, הוא יהיה מהיר וקל יחסית, בעוד שוק דובי ממוצע נמשך בין 5 חודשים לשנה.

"השוק יורד כי המשקיעים זוכרים את הזעזוע ב-2008", אמר סטולב. לטענתו, המשקיעים תקועים ב"עבר הלא רחוק", ומוכרים עכשיו מחשש לנפילה כמו ב-2008. ב-18 החודשים שהסתיימו במארס 2009, השוקי המניות נפלו ב-57%, אם אותו משבר היה מתרחש ב-1988, המצב עכשיו בשווקים היה נראה אחרת.

אנליסט נוסף שלא צופה עתיד כה שחור לשוקי המניות הוא רוברט דול, אסטרטג בכיר בחברת BlackRock. דול אמר כי מיתון נוסף אינו סביר אך הוא אינו שולל כזה. לטענתו, הרבה מהחברות מרוויחות כסף רב בחו"ל ומשמעות הדבר היא צרות בתוך ארה"ב. "שוקי המניות האמריקנים וכלכלת ארה"ב הופכים להיות רחוקים יותר ויותר אחד מהשני", אמר דול. "למרות הבלבול בכלכלת ארה"ב, שוק המניות יכול להמשיך לעלות".