מה יעשה משקיע המאמין בקרן שלו גם בימים של פאניקה?

האם הנאמנות תשתלם, או שיישאר לו רק לכבות את האור אחרי כולם?

בשוק שבורח מכל דבר חוץ מההשקעות הבטוחות ביותר, קשה להיות עמית של קרן נאמנות ולא לחשוש מלהישאר האחרון שמחזיק את השק בשביל כולם; כבר עברת מפולות, ואתה יודע שלמשקיעים יש היסטוריה של למכור בעיתוי הכי גרוע האפשרי.

ובכל זאת, קשה שלא לתהות איך בריחה המונית מהשוק תשפיע עליך, ואם לא כדאי לך לברוח ביחד עם שאר העדר. אם יש לך מזל, הירידות יהיו מינימליות. אבל, מאחר שאף אחד לא מרגיש בר מזל בהשקעות בימים אלו, אתה צריך לפחות להבין מה מחכה לך אם החלטת להישאר בפנים כשכולם יוצאים החוצה.

לרוב הקרנות יש אמנם מנדט להשקיע את כל כספן, אבל כל קרן מחזיקה כמות מסוימת של מזומנים בצד. יש קרנות שלוקחות החלטות של עיתוי או שוק, שבהן המנהלים מחזיקים חלק מהנכסים או את כולם במזומנים בצד כשאינם מוצאים שום דבר ראוי לקנות. הנהלות אחרות מנסות להשקיע כמה שיותר כסף, כדי שהוא "יעבוד" כל הזמן.

כאן טמון חלק גדול מהחשש, כאשר הקרנות ניצבות בפני משקיעים אחוזי פאניקה. נניח שלקרן יש 100 מיליון דולר, והיא משקיעה את כולם מלבד 2.5 מיליון דולר; אם משקיעים עצבניים פודים 5 מיליון דולר במניות של הקרן, המנהל חייב למכור משהו כדי לשלם לאותם עצבניים. אלו הן חדשות רעות למשקיעים שנשארים בקרן, משלוש סיבות לפחות:

ראשית, תשומת הלב של המנהל להנבת תשואות עלולה במקום זאת להיות מוסטת לגיוס מזומנים. התוצאה תהיה שהאסטרטגיות של ההנהלה יוגבלו. אם הקרן חייבת למכור ניירות ערך כדי לעמוד בפדיונות, העסקאות הללו ייעשו ללא קשר לערך או לפוטנציאל של אותם ני"ע. בעלי המניות בקרן כופים כעת על המנהל את ההחלטה. ככה נשארים המשקיעים שלא בורחים כשהם מחזיקים את השק המטאפורי על כתפיהם.

שנית, המשקיעים משלמים את עמלת ביצוע העסקה כאשר אותם ני"ע נמכרים. העמלה הזו לא נכללת בתחשיב יחס ההוצאה של הקרן, ולכן יתכן שלא תרגיש שהדולרים זורמים החוצה, אבל עוד עלויות מסחר פוגעות בביצוע של הקרן.

שלישית, מימוש אותן החזקות עלול ליצור אירוע מס. בשלוש השנים מאז המשבר הפיננסי של 2008, רוב קרנות הנאמנות כבר ניצלו את כל ההפסדים לצרכי מס שהן גלגלו קדימה כשהפסידו כספים. המניות שהן מחזיקות כעת נרכשו במחירים נמוכים, ומאז הן עלו לרמה כזו שמימוש שלהן היום יוצר רווח, למרות המפולת האחרונה בשוק.

סוגיות עיתוי ומיסוי

אם הקרן רושמת את הרווח כעת, ואין לה הפסדים כדי לקזז אותו בסוף השנה, היא חייבת לחלק את הרווח לבעלי המניות, שיצטרכו לשלם מס רווחי הון על התשלום הזה.

בהתחשב במצבה של הקרן הממוצעת כיום, כשהמשך השנה לא נראה מבטיח, מאוד יתכן שהמשקיעים יישארו ללא רווח, או אף עם הפסד ב-2011, אבל יצטרכו לשלם מס רווחי הון. מה שאגב לא קורה בתעודות הסל, בגלל מבנה ההשקעות השונה.

וכמובן שיש את בעיית העיתוי: אם הקרן חייבת לממש תחת לחץ, היא עלולה לספוג את השוק הגרוע ביותר, למרות שאתה, המשקיע, מוכן להמתין עד להתאוששות.

"אם יש לך קרן של מניות קטנות, והיית צריך לממש השבוע בשוק הזה, התוצאה הייתה כנראה פשיטת העור שלך", אומר מייק קגני, מנהל ReFlow, חברה המייעצת לקרנות כיצד למזער את ההשלכות המזיקות של נזילות. "מבחינת המשקיעים, זה מצב של מפסידים בלבד. הם לא בורחים, אבל הקרן חייבת לגלם הפסדים, הביצוע שלה נפגע, והם יצטרכו לשלם מס בכל מקרה בסוף השנה".

למי אפשר להאמין

כמה גדולה תהיה בעיה כזו? זה תלוי כמובן בתזרימי הכסף ובאסטרטגיות של הקרן. הבעיה צפויה להיות קטנה יותר בקרנות של מניות גדולות (לארג'-קאפ) או בקרנות שמשקיעיהן עומדים יחד בפרץ, אם כי קשה לדעת איך בדיוק מתנהגים החברים והשכנים שלך בזמנים כאלו.

אנליסטים בחברת Lipper מעריכים שהקרן הממוצעת לא תעמוד בפני מימושים כפויים עד שהפדיונות נטו יגיעו לרמה של 75 מיליארד דולר, בכל התעשייה בתקופה של שלושה שבועות. עד 5 באוגוסט, הפדיונות לא התקרבו לרמה כזו. בשבוע שעבר המצב כבר היה קשה יותר, אבל המכירות הכפויות עדיין לא הפכו לנורמה.

"פדיונות כבדים כאשר לקרן יש פוזיציה נמוכה במזומנים, הם בעיה, ורוב משקיעי הקרנות לא יודעים אם זה קורה בקרן שלהם", אומר ג'ף טיורנהוי, אנליסט מחקר בכיר ב-Lipper. הוא מוסיף כי "באופן בסיסי, צריך לתת אמון במנהל שצפה מראש את תגובות המשקיעים ובנה את התיק בצורה שממזערת את הבעיה, אבל בימים אלו, יש משקיעים שמתקשים לתת אמון בכלל בשוק הזה".

*** כל הזכויות שמורות ל-marketwatch.com 2011