תגובות למהלך של תשובה: "למה לקרן להיכנס לבלאגן?"

המוסדים מגיבים למהלך של יצחק תשובה להעביר את השליטה בדלק נדל"ן תמורת הלוואה של 500 מיליון שקל: "ההצעה נראית מאד נדיבה, אבל טרם נחשפנו לכל התמונה"

"ההצעה נראית מאד נדיבה. עד כדי כך נדיבה, שיותר סביר להניח שלא נחשפנו עדיין לכל התמונה", כך אמר היום ל"גלובס" אחד המוסדיים הגדולים, שנשמע אופטימי לנוכח העסקה הנרקמת, גם אם לא נטול סימני שאלה. "מי זו הקרן הזו שמוכנה להזרים 500 מיליון שקל נחותים לחובות האג"ח עם התחייבות שלא להפחית את קרן האג"ח?", הוא תהה.

מנהל השקעות בבית השקעות גדול אחר נשמע ספקן יותר. "המתווה אולי חיובי, רק שיש בו בעיה אחת גדולה: 600 מיליון שקל לא פותרים חוב של 2 מיליארד שקל. תשובה היה צריך להביא לפחות מיליארד שקל שישמשו לפירעון וזה לא קרה. הזרמה של כ-600 מיליון שקל אומרת שיהיה כאן הסדר חוב בכל מקרה".

מהדיווח של דלק נדל"ן עולה כי הקרן הרוכשת פועלת בנדל"ן בארה"ב, מנהלת נכסים בהיקף של כ-5 מיליארד דולר, אין לה פעילות בישראל וגם לא קשרים עסקיים עם מי מהחברות שבשליטת תשובה. "העסקה נשמעת הזויה. למה שקרן השקעות תיכנס לכל הבלאגן הזה כשחוץ מב-DGRE אין פוטנציאל השבחה מהותי בחברה?", תוהה אחד ממנהלי ההשקעות. "יש בור משמעותי בהון העצמי, והקרן בעצם מכניסה כסף לפי שווי מניות של מינוס מיליארד שקל. אני לא רואה איך קרן תסכים לשים כל כך הרבה כסף בלי 'תספורת'".

לפי סברה נוספת שעלתה היום ייתכן שהעסקה בעצם נועדה לדחות את ההסדר. "תשובה מנסה לקנות זמן. הרי אם הוא היה מבקש מהגופים המוסדיים חודשיים כדי לנהל מו"מ עם הקרן, מי לא היה נותן לו?", אומר מוסדי. "אם היו מפרסמים את שם הקרן, זה היה נותן בטחון שזו הצעה ממשית".

לעומתו, אנליסט בכיר סבור כי "לא עושים מהלכים כאלה ונסוגים בשביל שבועיים", וכי "אם מצליחים למשוך מספיק זמן, וגם לדחות תשלומי קרן לטווח רחוק, זה מיטיב עם החברה. במקרה של התאוששות של הנכסים בעולם, ניתן לצפות כי החברה תייצר שווי", הוא מוסיף.

במסגרת אווירת הסדרי החוב הנוכחית, השוו היום המשקיעים את העסקה הנרקמת בדלק נדל"ן, להסדרי חוב אחרים. "תשובה כבר הכניס יד לכיס, ועכשיו הוא דואג להבאת עוד הרבה מאד כסף", אומר האנליסט. לכן, בהשוואה להסדרים אחרים הוא מתנהג הכי יפה. הוא לא מנסה להציל את השליטה שלו בחברה אלא מבין שהוא מאבד אותה תוך כדי שהוא מכניס יד לכיס. זה הבדל גדול".