עדכון 3.0 למפת המשבר

הירידה הגדולה השנייה התחילה, אבל השפל העמוק שאליו נגיע נדחה כנראה בשנה אחת

השבוע אתחיל בעדכון מפת המשבר, ומאמין שאשביע בכך את רצונם של כמה קוראים שרמזו שכבר הגיעה העת לעשות זאת.

מאז הסקירה שהתפרסמה באוגוסט 2008 תחת הכותרת S&P - התסריט האפוקליפטי, והסקירה שבה הצגתי לראשונה את מפת המשבר והופיעה תחת הכותרת מפת המשבר מהיום ועד 2012" המשבר, עבר שוק ההון מספר תהפוכות.

הנכס שבעזרתו עודכנה המפה אז היה מדד S&P500 , וכך אעשה גם הפעם, ובעזרת הגרף השבועי שלו:

משה שלום מפה
 משה שלום מפה

אסביר את הסיבות שמשכנעות אותי שאכן החל שלב C מטה ואתחיל באספקטים הטכניים:

  1. המדד הפך כיוון, ובעוצמה רבה, בהגיעו ל-78.6% תיקון מהירידה הגדולה של השלב הראשון של המשבר (שלב A - הירידה של 2007-9). עליי להודות שעקב חומרתו של המשבר, חשבתי שהמדד יתקן רק עד לשני שליש במקסימום. אך מסתבר שבעזרת המאמצים האדירים של קובעי המדיניות, ובעלות המתקרבת ל-5 טריליון דולר, הוא הצליח לתקן עד רמת התיקון העמוקה ביותר בסרגל הפיבונצ"י לפני ההגעה ל-100% (ראו 1 סגול).
  2. המדד גם חצה את קו המגמה העולה מאז התחתית במרץ 2009. החצייה, ותנועות הבדיקה שאחריה, מאשרות שהמשקיעים אינם רואים במגמה המיוצגת על ידי קו זה משהו תקף יותר. אחרת, הם היום מנצלים את המפגש בין המחיר לקו כה חשוב, כדי לקנות בו סחורה, וליצר תגובה מעלה. (ראו 2 סגול). עוצמתן של הירידות מאז אותה בדיקה, מצביעה כשלעצמה על תחילה של משהו רציני עקב הכלל הטכני הידוע שעוצמת התנועה מהווה אינדיקציה טובה מאוד להמשך בכיוון המגמה החדשה.
  3. אחרון אציין את השלמת הספרור של כל חלקי ה-Zigzag המרכיבים את שלב B כולו. אמנם תת-גל 5 (בכחול) של C של שלב B, אכן נראה בנוי בצורה משונה במקצת, וחשבתי שיש עוד סיכוי להגעת המדד לשיא של גל 2 (בשחור) סביב אזור 1,450, אבל לפנינו ההוכחה שהמשקיעים החליטו אחרת. אזכיר כאן שעל פי תורת גלי אליוט, Zigzag בנוי משלושה גלים (ABC) עם מבנה פנימי המורכב מ-5-3-5 תתי-גלים בהתאמה. קשה לראות ביצוע יותר מושלם ויותר מתאים לספרים, מן התמונה שקיבלנו בסופו של הדבר.

מה צפוי

התשובה נמצאת כמעט בכול המפות שהצגתי בעבר, כולל זו שהצגתי הפעם. לדעתי, המדד המייצג את שוק המניות האמריקאי החל את דרכו לכיוון רמות נמוכות מהתחתית הקודמת במרץ 2009 (666).

רמת 450-400 נראית כיעד סופי סביר לשלב היורד הזה. קיימים פסימיים ממני - את הערכתי אני מבסס על המבנה הטכני שהזכרתי בסקירת המשבר הראשונה שהוזכרה לעיל. ההנחה שלי היא שההגעה לאזורי המחיר האלו, תהיה בחמישה גלים (1,2,3,4,5) שבהם גל 2 ו-4 יהוו תיקונים טכניים די רחבים בזמן ובעומק (ראו 3 סגול).

לשאלת המועדים - סביר להניח שהבחירות בארה"ב שמועדם 2012, ידחו את הנגיעה בתחתית 450 לשנת 2013. הלחצים הפוליטיים האדירים שיגיעו מצד הנשיא אובמה, וכל חברי הקונגרס והסנאט שידרשו "לעשות משהו" ולכן, קיים עכשיו סיכוי סביר שהתחתית בנקודה 450 תדחה ל-2013 בשל הניסיונות הנואשים האחרונים האלו.

אפנה את תשומת ליבכם לכך שהשוק הדובי הנוכחי הגיע בשעה שבידי קובעי המדיניות תחמושת דלה במיוחד, הן מוניטרית והן פיסקלית. האווירה בציבור המצביעים, הדוגלת באחריות תקציבית, ובצמצום החוב, תהיה אבן רחיים קשה הפעם על צוואר כל מי שירצה לעשות את אותו "משהו גדול".

איני סבור שצריך להרחיב כל כך את ההיבט הפונדמנטלי. הכותרות המגיעות מאירופה, אנגליה, יפן, ארה"ב וסין מספקות את הרקע הברור למשבר. אציין שוב שרק כאשר קובעי המדיניות במערב יכירו בעובדות הבאות, יש סיכוי להתחלה של פתרון כואב אבל יסודי:

  • לא פותרים בעיה של חוב על ידי עוד חוב.
  • לא דוחים את הבעיה בתקווה שהצמיחה תבוא ותציל אותנו.
  • לא לוקחים כמובן מאליו, שהציבור יסכים לכל צעד משחית מטבע המביא לשחיקת רמת החיים.

נקווה שזה יקרה בקרוב ושהם גם יוכלו לעבור מן השלב הדפלציוני שלפנינו ליציבות יחסית מבלי לגרום לשלב היפר-אינפלציוני שיכול להגיע לקראת סיום המהלך כולו.

כתוספת טכנית יפה, אני מביא בפניכם גרף מעניין בדבר המחזוריות שהתקיימה בתיקון העולה כולו (אותו שלב B שנגמר):

משה שלום מחזור
 משה שלום מחזור

שימו לב ששני חלקי השלבים העולים (A ו-C) נמשכו בדיוק שנה וחודש, כאשר ההתלהבות הראשונה (QE1) השיגה 550 נקודות מדד לעומת כ-360 נקודות מדד בשלב השני (QE2).

יש לזכור כאן ששלב שני זה עלה רשמית כ-600 מיליארד דולר ולמעשה כ-900 מיליארד, אם נוסיף את ההכנסות השוטפות מהאג"חים המוחזקים בספר נכסי הפד. מדהים לציין שתוך שבועיים, השוק מחק לחלוטין את "ההישגים" הפיננסיים שנרשמו בעקבות מאמץ אדיר זה.

  1. משה שלום הינו אנליסט בכיר ב FXCM (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  2. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך.
  4. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.