עקב הפרות תוכן שיווקי: חלק מתוכניות הבישול יירדו מהאוויר

בדיקת מגזין "פירמה" מעלה כי למרות האיסור בחוק, תוכן שיווקי מציף את הערוצים המסחריים ואת הרדיו האזורי ■ הרשות השנייה: "ז'אנר תוכניות הבישול סובל מריבוי הפרות"

נתחיל מהשורה התחתונה: מדובר בתעשייה שעל-פי ההערכה מגלגלת בשנה כ-150 מיליון שקל. אבל זה רק כשהיא נכנסת בדלת הקדמית. כשהתוכן השיווקי נכנס אל הטלוויזיה והרדיו מהירכתיים, הסכומים גדלים הרבה יותר, וקשה לעקוב אחריו ולהבחין לאילו כיסים הוא מגיע בשרשרת העסקה. ההערכות הן כי עסקת תוכן שיווקי יכולה להגיע למאות אלפי שקלים בפריים-טיים.

אפשר לקרוא לזה תוכן שיווקי, פרסום אגבי ואפילו פרסום סמוי, אבל העובדה היא שנדירים הם הרגעים ביממה בהם איננו נחשפים לתוכן ממומן בטלוויזיה או ברדיו, זאת למרות שישנם גופים שתפקידם על-פי חוק הוא לבלום את התופעה. מאחורי חלק ניכר מתוכניות הבוקר עומדים גורמים בעלי אינטרס מסחרי, ומניעים בכספם את הדרך שבה מתנהל השידור.

כתבי "פירמה" בחנו את מידת הנוכחות השיווקית במשדרים בישראל, ובמשך שבוע כל אחד מהכתבים קיבל רצועת שידור ופיקח עליה. בסופה של הבדיקה נרשמו מאות רבות של מופעים שיווקיים.

"בדיקת הרשות את השידורים שנבדקו לצורך הכתבה מעלה כי לא בכולם קיימת הפרה של כללי הרשות השנייה", נמסר בתגובה מהרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.

עוד נמסר כי "יש לציין כי ז'אנר תוכניות הבישול 'סובל' מריבוי הפרות, ולכן הנושא זכה לטיפול מיוחד של הרשות, שבעקבותיו הודיע אחד הערוצים כי תוכניות בעייתיות יוצאו מלוח השידורים, וערוץ אחר הודיע כי הן יופחתו. לנוכח פעולות הרשות, תוכניות הבישול נבחנות על-ידי הזכיינים".

הכתבה המלאה - ביום שלישי הקרוב במגזין "פירמה".