למה שואג שאול מופז?

האם רק עכשיו הוא גילה שמוציאים לציבור את המיץ? נראה לי שהוא מריח משהו אחר

כששאול מופז מתפנה ממגעים על הצטרפות לממשלה ולליכוד, הוא הופך להיות אריה אופוזיציוני. כלומר, הוא לא ממש טורף אף אחד, אפילו לא שורט - אבל מה זה שואג!!

השאגה האחרונה של מופז הושמעה בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת אתמול (א'), לאמור: "צריך לפתוח את תקציב הביטחון עוד היום ולקצץ, כי יש מאיפה. שלא יהלכו עלינו אימים".

אם לא הייתי יושב על כסא איתן, בטוח שהייתי נופל ממנו. כי זה ההיפך מכל מה שמופז אמר על נושא זה בכל שנותיו כאיש צבא ופוליטיקאי, כולל כמובן כרמטכ"ל ולאחר מכן כשר הביטחון.

כדי לעשות את זה לכם פשוט אומר כך: לא היה לוחם גדול ממנו נגד כל קיצוץ שהוא בתקציב הביטחון, לצורך רווחה או לכל צורך אחר.

יש קו אדום

אבל למה צריך להסביר? בואו נצטט שאגה אחרת של מופז, קצת יותר ותיקה: "אני מייחס חשיבות גדולה להשקעות בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה - אולם בביטחון יש קו אדום, שאסור בשום פנים לרדת מתחתיו".

זה היה בפברואר 2004, כשמופז היה שר הביטחון. אבל באמת זה לא משנה, אמירות כאלה של מופז היו כמעט כל שנה, כל חודש, כל שבוע.

איזו ממשלה מנופחת?

"הממשלה מנופחת" - שיחרר מופז עוד שאגה (אתמול, לא כשהיה שר הביטחון). עכשיו שימו לב בבקשה: מיד כשפרש מהצבא צורף מופז לממשלת שרון הראשונה שמנתה: 34 שרים, 16 סגנים. יותר אפילו מהממשלה המנופחת-מאוד הנוכחית.

אם אומר לכם שמעולם לא נשמעה מפי מופז ביקורת על גודלה של הממשלה המנופחת שהוא היה חבר בה - האם תאמינו לי?

אמירה מפוקפקת

אבל עכשיו גילה מופז את מה שכולם יודעים עשרות שנים: תקציב הביטחון מנופח, הממשלה מנופחת, בעוד שמהציבור מוציאים את האוויר ואת המיץ.

האם אפשרי שמופז לא ידע זאת כל השנים? גם בשנותיו בממשלה? האם רק עכשיו הסתבר לו כי "הפניית תקציבים לטובת הנושא החברתי זה מהלך אסטרטגי שלא נופל מכל פרויקט שאפתני ויומרני של מערכת הביטחון"??? כדי להאמין בכך, צריך להאמין שמופז הוא מאוד מאוד לא חכם. עד כדי כך, לא ניתן לומר עליו...

לכן צריך לחפש את המניע האמיתי של מופז. יכול להיות כי אלה שאגותיו של אדם המריח בחירות, כלומר פריימריז על מנהיגות המפלגה? יכול להיות שכאשר מופז מתנפל על נתניהו, הוא מכוון בעצם אל בוחרי קדימה? יכול להיות שעל-פי הרקורד של מופז קשה להאמין למילותיו?

לפחות שיזיע קצת

מותר כמובן לאדם לשנות את עמדותיו, לפעמים זה אפילו רצוי. אבל נדמה שאנחנו, הציבור, עושים להם את זה קל מדי. פוליטיקאי משנה דעה - שיסביר לנו איך ולמה, שיאמר מה קרה שגרם לו לשינוי הדעה? נכון שאין הרבה סיכוי שנשמע את הסיבות האמיתיות באמת - אבל אם פוליטיקאי מחליף את עורו, לפחות שיזיע קצת.