ברק: "מוכרחים שוויון בנטל"; תומך בהעלאת מס לעשירים

שר הביטחון מסר את שטח מחנה ורד לעיריית ב"ש שטחים נוספים ביפו, בבית דגן ובקסטינה יוחזרו מיידית למינהל ■ על המחאה החברתית: "זו הזדמנות אמיתית ל'ניו דיל'"

גם שר הביטחון, אהוד ברק, לא מרשה לעצמו להישאר אדיש לגל המחאות החברתיות: היום (ב') הגיע מלווה במנכ"ל משרדו, אודי שני, לסיור בבאר שבע, שם מסר לראש העיר, רוביק דנילוביץ', את השטח של מחנה ורד המשתרע על כ-17 דונם וששימש עד לפני כשנה את צה"ל. השטח המפונה ישמש לבנייה למגורים.

במשרד הביטחון אמרו כי המהלך מבטא מגמה חדשה למסירה מיידית של עוד מאות דונמים באזורי ביקוש, שהוחזקו עד לא מכבר בידי מערכת הביטחון, על אף שמחנות צה"ל שפעלו בהם פונו כבר לפני שנים. כך, בכוונת משרד הביטחון להעביר מיידית למינהל מקרקעי ישראל כ-200 דונם ממחנה קסטינה; כ-100 דונם מבסיס דלק בבית דגן; שטח של 3 דונם ביפו ועוד. במשרד הביטחון הדגישו כי השטחים מוחזרים ללא כל תמורה כספית. בתוך כך, התוכנית לפינוי שורה של בסיסים באזור המרכז ובהם מחנות בצריפין ובתל השומר תואץ לקראת העברת יחידות הצבא לנגב. לפי התוכנית, במהלך השנים הקרובות יפונו כ-10,000 דונם, חלק ניכר מהם בתוך כשנה וחצי.

ברק אמר כי "קיום המפקדות העיקריות בלב הערים הוא מתכון לא טוב לעשור הבא, שבו אנחנו צריכים להתמודד עם רקטות וטילים יותר מדויקים בידי היריב, גם אם נקים לנו כיפת ברזל ושרביט כספים מעל כל המדינה".

על המחאה החברתית אמר ברק כי "זו הזדמנות אמיתית ל'ניו דיל', לשיח אחר בחברה ישראלית, הזדמנות לבנות את חברת המופת שעליה דיבר בן גוריון. אנחנו רוצים חברה שיש בה סולידריות, חברה שנותנת הזדמנות לכל אחד ודורשת אחריות מכל אחד, מכל קהילה, מכל קבוצה".

תומך במסים על עשירים

ברק הוסיף עוד, כי "מוכרחים שוויון בנטל. כולם צריכים לצאת לעבודה, כולם צריכים ללמוד לימודי ליבה, כולם צריכים לשרת. אם לא צבא אז שירות לאומי".

שר הביטחון הביע תמיכה בהעלאת מסים על עשירים או בהרחבת מסגרת התקציב, אם זה מה שיידרש. "אם בשביל הדברים האלה, בעיקר מול מיתון מבחוץ, צריך להרחיב במשהו את הגירעון, גם זה נכון ויש לעשות זאת במידה ובשכל".

- זה אומר שאתה מוכן גם לקיצוץ במשרד הביטחון?

ברק: "כבר אמרתי שאם וכאשר תהיה עסקת חבילה ריאלית במשק שאכן מתמודדת עם הדברים שעכשיו תיארתי, ובין העניינים מטפלת בכל בעיות היסוד, גם משרד הביטחון לא ייעדר מהמערכה".

- רמטכ"ל חמאס נפגש בקהיר עם נציגו של רה"מ, מה ההתייחסות שלך לעניין?

"כמה שאני אדבר על זה יותר, זה פחות מועיל, אז אני לא אדבר על זה".

להביא קדמה לנגב

בסיור ביקר ברק גם בצומת הנגב, בו מוקמת קריית ההדרכה החדשה של צה"ל. עד סוף השנה משרד הביטחון עתיד לבחור בזכיינית שתקים את מתחם הענק ותפעיל אותו. עבודות ההקמה אמורות להתחיל בתחילת השנה הבאה אך לדעת ברק, יש להאיץ את קצב המעבר של הצבא לנגב.

"צריך לקצר את לוחות הזמנים וצריכים להאיץ את כל יתר המערכות. חיל האוויר כבר פה, קריית ההדרכה תהיה מוכנה בעוד כשנתיים וחצי. קריית התקשוב וקריית המודיעין יהיו מוכנות ב-2017 וב-2018. זה נראה לי רחוק מדי".

ברק הוסיף: "אין לנו זמן. הדבר הזה צריך לקרות מהר. הפרויקט הזה משתלב בצורה אמיתית בכל הנושא של הטיפול במצוקות החברתיות במדינה, בטיפול הפריפריה ובסדר החדש שיביא את הקדמה לנגב".