עם תשואת אג"ח של עד 100% - גם אאורה בדרך להסדר?

לחברה שבשליטת בועז משעולי ויוסף צליח התחייבויות אג"ח של 240 מ' ש', רבע מהן לתשלום בחודשים הקרובים ■ הדירקטור יוחנן פלץ התפטר אתמול על רקע "החלטות בניגוד לעמדתו"

קריסות האג"ח של חברת אאורה , שבשליטת בועז משעולי ויוסף צליח, מאותתות כי חברת הנדל"ן הממונפת עומדת בפני קשיים בתשלום החוב שלה. לאאורה חוב מתואם של כרבע מיליארד שקל באג"ח הנסחרות בתשואת זבל של 30%-100%. גם מניית החברה התרסקה מתחילת השנה, וצנחה ב-76% למחיר המשקף לחברה שווי של 50 מיליון שקל (לאחר שכבר נסחרה בשווי של 300 מיליון שקל בתחילת 2007).

לאאורה סך התחייבויות של כ-600 מיליון שקל, מתוכן כ-240 מיליון שקל בשש סדרות אג"ח. ההון העצמי של החברה מממן רק 15% מהמאזן. החזר החובות הוא משימה לא פשוטה עבור חברה יזמית עם תזרים מזומנים שלילי, שבקופתה מזומנים בהיקף של כ-50 מיליון שקל בלבד. למרות זאת, מקורב לחברה מסר היום כי בכוונתה לעמוד בהתחייבויותיה.

את הרבעון הראשון של 2011 סיימה אאורה עם הכנסות של 75 מיליון שקל ורווח נקי של 11 מיליון שקל. האתגר הגדול של החברה יהיה לעמוד בתשלומי הקרן הצפויים בחודשים הקרובים: כ-60 מיליון שקל עד פברואר 2012. אאורה הצליחה להנפיק בשנתיים האחרונות שתי סדרות אג"ח חדשות (ה' ו-ו') בהיקף של כ-110 מיליון שקל שמובטחות בפרויקטים למגורים המבוצעים על ידי החברה הבת, אאורה ישראל. לחברה פעילות נדל"נית גם במזרח אירופה.

מאחורי החברה עומדים כאמור צמד היזמים יוסף צליח ובועז משעולי. צליח הוא בעל ניסיון רב בתחום הנדל"ן, ומשעולי הגיע מתחום ההיי-טק (ממייסדי חברת קומברס). שותף נוסף בחברה הוא יוחנן פלץ, המחזיק ב-15% ממניותיה. פלץ, הפעיל בתחום השילוח, הודיע אתמול על התפטרותו מהדירקטוריון, ובהודעה לבורסה מטעם החברה נמסר כי "לאחר שנתקבלו ע"י הדירקטוריון החלטות בניגוד לעמדת הדירקטור, סבור הדירקטור כי אין משמעות אופרטיבית להמשך כהונתו ולכן החליט לסיימה".

משקיע נוסף באאורה הוא בית ההשקעות אקסלנס, המחזיק ב-5.7% ממניותיה. את רוב המניות רכש אקסלנס בדצמבר 2010 תמורת 8 מיליון שקל, בשער של 150 אגורות - לעומת שער של 56 אגורות בו הן נסחרות כיום - כשבהמשך נרכשו על ידי בית ההשקעות מניות נוספות. אקסלנס קיבל מנגנון פיצוי שיופעל אם בעוד מספר שנים מחיר המניה יהיה נמוך מ-260 אגורות.

יש לציין כי בחודש מאי דיווחה אאורה שהדירקטוריון בחן את הגורמים לתזרים השלילי ואת תזרים המזומנים החזוי של החברה, והוא מעריך שאין "חשש סביר" שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות במהלך השנתיים הקרובות.

גייסו בקלות, הסתבכו ברומניה

אאורה עוסקת בייזום ואחזקה של נדל"ן מניב וביזמות בנייה למגורים. בתחום יזמות הבניה למגורים בונה החברה בישראל 19 פרויקטים בהיקף של כ-1,850 יח"ד. החברה מפעילה בניין מגורים בניו יורק ומסיימת בימים אלה את הסבתו למלון דירות. כמו כן לחברה פרויקטים של נדל"ן למגורים ברומניה וכן היא שותפה בארבעה מרכזי קניות פעילים שם.

בחודש שעבר חתמה אאורה על מזכר הבנות לרכישת 50% מקבוצת נכסי נדל"ן מניב במערב גרמניה, שערכם כ-400 מיליון שקל. הנכסים כוללים פארק לוגיסטיקה, תעשייה ומשרדים בשטח של 500 דונם בסמוך לשדה התעופה של קלן ובון. אאורה ציינה כי קבוצת הנכסים מייצרת הכנסה שנתית של כ-40 מיליון שקל, ורווח NOI של כ-30 מיליון שקל בשנה. על פי הערכות שווי ראשוניות שנתקבלו על ידי החברה, ערכם של הנכסים עומד כאמור על כ-400 מיליון שקל, וכנגדם קיימת הלוואה בסך כ-200 מיליון שקל שהתקבלה מתאגיד בנקאי ומסתיימת בשנת 2014.

פעילות הנדל"ן של אאורה בגלגולה הנוכחי החלה במהלך 2005, זמן קצר לאחר השתלטות מחודשת של משעולי על החברה, וצירופו של צליח כבעל מניות ויו"ר. משעולי החליט להפנות את החברה, שבעבר פעלה בתחום ההון סיכון, לתחום הנדל"ן על רקע התמיכה הגדולה שהעניק באותה עת שוק ההון לחברות נדל"ן מקומיות שהצליחו - בתמיכת המשקיעים המוסדיים - להפוך לחברות רב לאומיות.

בדומה לחברות נדל"ן רבות אחרות שצצו בתקופת הגאות, גייסה אאורה ללא כל בעיה כסף רב, שאותו השקיעה בעיקר ברכישת קרקעות ברומניה, כחלק מתוכנית להקמתם של 20-30 מרכזים מסחריים בהיקף של מעל 200 מיליון דולר. תוכנית זו נקטעה בעקבות משבר האשראי, שהעמיד סימן שאלה מעל יכולת החזר החוב של החברה בשלהי שנת 2009 .

משעולי וצליח הצליחו, באמצעות המרות אג"ח למניות החברה, להקטין את היקף חובותיה בכ-80 מיליון שקל ולהכפיל את ההון העצמי שלה. בין היתר הונפקו 18% מהמניות לחברת יו-טרנד של המרצה לשוק ההון, נפתלי מנדלוביץ'.

אאורה
 אאורה