ניתוח השיחות ברשת: ירושלים מובילה את המחאה מחוץ לת"א

מחאת האוהלים בת"א נמשכת, אך בסוף השבוע דווקא המחאות בפריפריה היו במוקד ■ מנכ"ל Buzzilla בדק את מספר השיחות ברשת על מאהלי המחאה בערים השונות מחוץ לת"א

מחאת הדיור עמדה במוצ"ש האחרון בסימן העתקת המאבק אל מחוץ לתל-אביב, כדי לחדד את הטענה כי מצוקת יוקר המחיה חוצה גבולות מוניציפאליים ונוגעת לכל הישראלים.

ההפגנות הגדולות - שזכו לסיקור תקשורתי נרחב - נערכו בעפולה ובבאר-שבע. ואולם, ניתוח השיחות ברשת מגלה כי מכל הערים שבהם הוקמו מאהלי מחאה, דווקא המאהלים בירושלים שבים ועולים ביותר שיחות מכל עיר אחרת מחוץ לתל-אביב.

כדי למקד את הבדיקה רק במאהל המחאה על הדיור ויוקר המחיה, הושמטו מהבדיקה כל הדיונים שעסקו במאבק הרופאים ומאהל המחאה שהקימו מול הכנסת.

טור יואב מחאה עמודות
 טור יואב מחאה עמודות

מעניין לראות שאחרי ירושלים ברשימה מופיעות באר-שבע וחיפה - ערים שהמשותף להן הוא הימצאותה של אוכלוסיית סטודנטים גדולה יחסית, כפועל יוצא של העובדה שבכל השלוש פועלות אוניברסיטאות. לעומתן, בערים שמאופיינות בעיקר במגורי משפחות - חולון, אשדוד ומודיעין - מספר האזכורים של מאהלי המחאה שהוקמו נמוך משמעותית.

נקודה זו מדגישה את משקלו של הקול הצעיר במחאה הזו: קבוצת צעירים הציתה את המחאה הזו מלכתחילה, עם הקמת המאהלים הראשונים מול "הבימה", וצעירים ממשיכים לתדלק את המחאה במאהלים ברחבי הארץ. הם זוכים לגיבוי נרחב מכלל הציבור, שגם מגיע להפגנות והעצרות, קולם של הצעירים מהווה תרומה קריטית למאהל בכל עיר על המפה.

מעניין לראות שלמרות ההבדלים בנפח השיחה על המאהל של כל עיר, יש דמיון רב באופן התפלגות השיח על כל מחאה מקומית. כשמסתכלים על שני האתרים שמייצרים את עיקר הדיונים ברשת על המחאה המקומית, כמעט בכל הערים נתקלים באותם אתרים: פייסבוק וטוויטר. הם הזרז האמיתי של המחאה הזו. שם פורסמו השמועות הראשונות על התפשטות מחאת האוהלים מחוץ לתל-אביב באמצע החודש שעבר, ושם אנשים ממהרים לשתף ברשמים שלהם מהנעשה במאהל, עוד לפני הטוקבקים לכתבות החדשותיות.

במידה רבה, טוויטר ופייסבוק הם הסיסמוגרף האמיתי של המחאה, וכשיגיע הרגע והיא תתקרב למיצויה - אנחנו צפויים לראות את הסימנים הראשונים לכך בשני האתרים האלה, ורק לאחר מכן בכלי התקשורת הממוסדת.

בינתיים, כפי שזה נראה מנפח השיחה הכללי על המחאה ברשת, הסופה רחוקה מלהיעלם, אף שהיא לא מצליחה לשחזר את היקף הרעש שיצרו שתי ההפגנות הראשונות.

הגרף הבא מציג את מספר השיחות היומי ברשת על המחאה בחודש האחרון. למעט נפילות מתח זמניות בסופי שבוע, כשמרבית האנשים לא יושבים מול מחשב, המחאה ממשיכה להעסיק את הישראלים ולהיות אחד הנושאים המדוברים ברשת, עם כ-800 דיונים מדי יום בנושא.

טור יואב מחאה גרף
 טור יואב מחאה גרף

הכותב הוא מנכ"ל חברת Buzzilla למחקרי תוכן במדיה החברתית.