HSBC: המצב בשווקים דומה ללפני קריסת ליהמן ברדרס

בדו"ח שבנק ההשקעות פירסם, מתריע מעצבנות ותנודתיות הצפוייה בשווקים ■ כלכלני הבנק: "השווקים העריכו יתר על המדיה את חוזקה של הכלכלה האמריקנית"

בנק ההשקעות HSBC פרסם היום (ג') דו"ח פסימי במיוחד לגבי מצב השווקים בעולם. בדו"ח נטען שהבנק מזהה עצבנות דומה לזו שהייתה לפני הקריסה של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס ב-2008. לטענת כלכלני הבנק, למרות הרגיעה היחסית בשווקים החודש, חודש ספטמבר אמור להיות תנודתי במיוחד.

בדו"ח צויין שהסיבה העיקרית לתחזיות הללו הינה הורדת דירוג האשראי של ארה"ב לפני כשבועיים על ידי חברת דירוג האשראי S&P לרמה של "AA+". "התנודות שהיו בשבוע שעבר מלמדות שהשוק נמצא ברמה עמוקה של לחץ", אמרה סטייסי וויליאמס, המנהלת האסטרטגית של הבנק. "במשך חודשים, השווקים העריכו יתר על המידה את חוזקה של הכלכלה האמריקנית, ורמת הפסימיות לא הייתה מספיק עמוקה".

"במובנים מסויימים, התנודות האחרונות בשווקים הם בסך הכל תגובה לאירועים בארה"ב", נכתב בדו"ח. "אולם מאז מארס ועד שבוע שעבר, החדשות הרעות שבאו מכיוונה של ארה"ב לא נלקחו בחשבון וזה מדאיג. זה מוכיח שהתנודות החדות בשווקים בשבוע שעבר היו מוצדקות, ולא היו רק תגובה אימפולסיבית להודעה של S&P על הורדת דירוג האשראי של ארה"ב לרמה של 'AA+'".

סימן נוסף לעצבנות הוא מחירם ההולך ועולה של האפיקים הסולידים כמו הזהב, הפרנק השוויצרי והין היפני. "הקריאות לא מבשרות טובות", אמרה וויליאמס, "הפעם האחרונה שראינו נתונים כאלה, היו אחרי פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס".

ב-HSBC מעריכים שהשווקים נמצאים בעין הסערה. "אנחנו צריכים להיות מודעים לכך שזה עלול להיות תחילתה של עוד מפולת בשווקים העולמיים", הזהירה וויליאמס. "במקרה כזה אל תצפו שהתקופה הרגועה תמשיך גם בספטמבר, אז השווקים יחזרו לתנופה מלאה".