מה יקרה בבנק לאומי לאחר שגליה מאור תפרוש?

ההיסטוריה ודוגמאות ממה שהתרחש באחרונה בבנקים מתחרים מלמדות שעם מנכ"ל חדש מגיעה גם הנהלה חדשה, והמאבק על התפקידים הבכירים נפתח ■ מי יהיו המתמודדים העיקריים?

כשמתחלף מנכ"ל בנק מתחלפת איתו גם ההנהלה. אין סימן שאלה בקצה המשפט הזה, זו עובדה. תשוו את הנהלת בנק הפועלים של ציון קינן בקיץ 2010, לזו של צבי זיו בשנת 2009. מתוך 14 חברי הנהלה, שישה התחלפו ועוד שלושה החליפו תפקיד. תשוו את הנהלת בנק דיסקונט של ראובן שפיגל בקיץ 2011 לזו של גיורא עופר בשנת 2010. מתוך 12 חברי הנהלה, שבעה התחלפו. בשני הבנקים, כל הנושאים בתפקידי הליבה הבנקאיים התחלפו.

זה בדיוק מה שיקרה בבנק לאומי אם וכאשר מנכ"לית הבנק, גליה מאור, שסוגרת החודש 16 שנים בתפקיד, תפרוש. לא משנה מי יחליף אותה - רקפת רוסק עמינח, רוני חזקיהו או מישהו אחר. בכל תרחיש, שלושת ראשי החטיבות בקווי העסקים המרכזיים - עסקית, בינלאומית ובנקאית - צפויים לעזוב ולאפשר למנכ"ל החדש לעצב הנהלה חדשה כרצונו.

רוסק עמינח היא כבר היום משנה בכיר למנכ"ל ומספר 2 בבנק. היא לא תישאר בבנק אם לא תמונה למנכ"לית, ואם תתמנה, תפקיד ראש החטיבה העסקית יתפנה מאליו. צבי איצקוביץ (64), ראש ה-GPB, יעזוב עם פרישת מאור. את ברוך לדרמן, ראש החטיבה הבנקאית מאז 2007, קשה לראות ממשיך לאורך זמן עם מנכ"ל חדש.

סוד גלוי בלאומי הוא שהחטיבה הבנקאית זקוקה לריענון. מאז "לאומי דיגיטל", לפני שנתיים, לא עשתה החטיבה מהלך משמעותי. "בבנק הפועלים רעבים ואצלנו החטיבה מנומנמת", אומר מקורב ללאומי. אגב, את "לאומי דיגיטל" הובילה ראש מערך השיווק דאז, תמר יסעור, למרות אי תמיכתו של לדרמן.

הקרב על החטיבה העסקית

התפקיד המשמעותי ביותר שיתפנה בבנק הוא ראש החטיבה העסקית, אותו ממלאת רוסק עמינח מאז 2004. אחד המועמדים הבולטים לאיושו הוא קובי הבר, כיום ראש החטיבה לכספים וכלכלה. הבר (43), לשעבר ראש אגף התקציבים באוצר, מכהן בתפקידו מאז ינואר 2009. הוא נחשב לרכש מוצלח ביותר ולכוכב עולה, וההערכה אליו היא מקיר לקיר. נראה שהוא ניחן בכישרון נדיר שמאפשר לו להסתדר עם כולם. אבל להבר חסר ניסיון בניהול קו עסקים, ניסיון הנדרש כדי שיוכל להתקדם בעתיד הלאה, ולכן, בסבב הבא תעלה מועמדותו לחטיבה העסקית.

מועמד נוסף יהיה שוקי בורשטיין (51), כיום מנכ"ל לאומי למשכנתאות ואחד המוכשרים בשדרת הניהול של לאומי. הרקע של בורשטיין, בעבר סגן ראש החטיבה העסקית וסגן ראש החטיבה לשוקי הון, עושה אותו מתאים לתפקיד. אך סיכויי בורשטיין יקטנו במקרה בו רוסק עמינח תהיה המנכ"ל. היחסים בין השנים אינם טובים והמפגש ביניהם, בזמן שהיה הסגן שלה בחטיבה העסקית, הסתיים אז בעזיבתו של בורשטיין. לכן, קשה לראות את רוסק עמינח מקדמת אותו לתפקיד בהנהלת לאומי, כל שכן בחטיבה העסקית.

מועמד שלישי יהיה גידי אלטמן (54), ראש החטיבה המסחרית מאז 2007. אלטמן מוערך מאוד בקרב הגוורדיה הוותיקה בבנק, אך יש הטוענים כי תפקידו הנוכחי הוא קצה הפירמידה מבחינתו. עדות לחולשת מעמדו היא העובדה שרק לאחרונה, שלוש שנים וחצי לאחר מינויו כראש החטיבה המסחרית, הפך לחבר הנהלה מן המניין.

המוערך מול היצירתית

שני מועמדים בולטים לתפקיד ראש החטיבה הבנקאית יהיו דני כהן (47), כיום ראש מערך משאבי אנוש וקודם לכן מנכ"ל לאומי קארד, ותמר יסעור (46), מחליפתו בלאומי קארד, וקודם לכן ראש מערך השיווק.

גם בורשטיין יהיה מועמד לחטיבה הבנקאית, כשגם כאן הוא מתאים, אך גם כאן קשה לראות את רוסק עמינח מקדמת אותו.

כהן נחשב לאחד המנהלים המצוינים שגדלו בלאומי, הוא הצליח להתקדם בלי ליצור לעצמו אויבים, נהנה מהערכה של בכירי הבנק ומינויו לפני כמה חודשים לתפקיד במשאבי אנוש היה בקונצנזוס. דרכו לצמרת הבכירה סלולה, ועל התאמתו לתפקיד ראש החטיבה הבנקאית אין מחלוקת.

הבעיה של כהן טמונה דווקא ברגישות שבתפקידו הנוכחי. כל מנכ"ל צריך שקט בתחום כח אדם ויחסי עבודה. לכן, כהן, שמקובל על כולם ומסתדר היטב עם ועד העובדים, נמצא בתפקיד מפתח. לא מן הנמנע שמנכ"ל חדש ירצה אותו לידו ויעדיף להשאיר אותו בתפקידו הנוכחי.

אם יסעור תהיה זו שתמונה לתפקיד ראש החטיבה הבנקאית, לא יהיה זה מינוי שגרתי. אמנם גם קודמו של לדרמן, יונה פוגל, עשה בדיוק את אותו המסלול, מהשיווק לחטיבה הבנקאית, אבל יסעור - שהגיעה לבנק בשנת 2007 מתחום הפרסום והשיווק - כלל אינה בנקאית בהכשרתה.

כראש מערך השיווק, היא הצליחה מאוד בעיקר בשל יכולתה לחשוב מחוץ לקופסה הבנקאית הדוגמטית. בשל כך היא מתאימה מאוד כדי לעורר את החטיבה הרדומה הקופאת על שמריה. אך לפני כן על יסעור להביא קבלות ולהצליח בתפקידה הנוכחי, שגם מינויה אליו התקבל בהרמת גבה אצל ותיקי הבנק. אם היא תצליח בלאומי קארד, יש לה סיכוי טוב להתברג בהנהלת הבנק, כשגם כאן לזהות המנכ"ל החדש תהיה חשיבות. יסעור נחשבת מקורבת מאוד לגליה מאור, ובנסיבות מסוימות דווקא עובדה זו עשויה לפגוע בה.

שחקני חיזוק חיצוניים

בכיר בבנק שעשוי להצטרף להנהלה הוא יואל מינץ (57) כיום ראש מערך נדל"ן. מינץ, עם ותק של 32 שנים בבנק, הוא ורסטילי מאוד, כשעל החוסר בכריזמה כמנהל מחפה מקצועיות מרשימה כבנקאי.

מעבר למועמדים הפנימיים, לא מן הנמנע שהמנכ"ל החדש יצרף להנהלה שחקני חיזוק חיצוניים. כך עשה קינן בפועלים כשהביא את ענת לוין ושמעון גל. המועמד הטבעי ביותר לחיזוק כזה הוא החשב הכללי לשעבר, שוקי אורן, שנמצא בצינון עד קיץ 2012. אורן הגיע לאוצר מתפקיד מנכ"ל לאומי שוויץ, וחזרתו לבנק לא תפתיע.

אחרון ברשימה הוא חבר הנהלה מכהן, ראש חטיבת שוקי הון, פרופ' דני צידון, מבכירי הבנק. ככל הידוע, לצידון, אחד הכלכלנים המוערכים בישראל, שאף דחה בזמנו הצעות לתפקיד המפקח על הבנקים, אין שום שאיפות לשנות את הפוזיציה בה הוא נמצא.