לשכת הספנות: "הנזק מהעיצומים בנמלים יגולגל על הצרכן"

ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות: "יש כאוס טוטאלי ונזק של מיליוני דולרים" ■ ועדי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד החריפו באחרונה את העיצומים

העיצומים הנמשכים בנמלים יגרמו להתייקרויות נוספות של מוצרי יבוא, כך מזהיר נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק. לדבריו, הממשלה חייבת להתערב בכאוס שנוצר בנמלים בגלל ההחרפה בעיצומים של פועלי בתי המלאכה.

ועד העובדים של בתי המלאכה בנמל חיפה החריף בסוף השבוע את העיצומים שבהם הוא נוקט זה עשרה ימים, במסגרת דרישת העובדים לחתום על הסכם עבודה חדש, על רקע קליטת מנופים וציוד שטח חדשים. העיצומים מצטרפים לעיצומים הנמשכים בנמל אשדוד, על רקע סירובו של הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, לאשר הסכם עבודה חדש שנחתם בין הנהלת הנמל לוועד פועלי בתי המלאכה, לאחר חמש שנות סכסוכים.

"תשע אוניות מחוץ לנמל"

"בחיפה יש כאוס טוטאלי", אומר צוק. "היום עומדות תשע אוניות מחוץ לנמל חיפה, מתוכן חמש אוניות מכולה. אוניות פורקות סחורה בנמל אחד ומסתלקות מהארץ מבלי לעבור בנמל השני. כל יום עיכוב של אונייה הוא נזק ישיר של 40 אלף דולר, שמשלם המזמין. נכון להיום, אנחנו ביומיים-שלושה עיכוב של מרבית האוניות, כך שהנזק הכולל כבר מתקרב למיליוני דולרים. ברור שיבואנים לא יישאו בכל הנזקים האלה לבדם וחלק מזה יגולגל הלאה".

- איפה אתה צופה את עיקר הנזק?

"בראש ובראשונה ליצואנים ולאחר מכן ליבואנים, שעדיין לא מבינים שהם בבעיה. כל עוד אשדוד גמגמה וחיפה המשיכה לעבוד, הסתדרנו, אבל כששני הנמלים לא עובדים - אנחנו תקועים ללא שום אלטרנטיבה".

- אבל אתמול ההסתדרות קראה לעובדי הנמלים לשוב לעבודה. זה לא עזר?

"לקריאה הזו לא היו שום תוצאות בשטח. אז או שזו הייתה בקשה בקריצת עין או שלהסתדרות אין השפעה על עובדי הנמלים - אותי זה ממש לא מעניין. אני מצפה שהממשלה תנהג כפי שהיה נוהג כל בעל עסק פרטי שהעובדים שלו משתוללים - שתיכנס לעובי הקורה. לא ייתכן שהאוצר ורשות החברות יישבו מהצד ולא יתערבו".

- בממשלה טוענים שההסתדרות משתמשת בכם כמנוף לחץ.

"למה הם מצפים בדיוק? הם רוצים לסגור את הנמלים? שיסגרו. אם הם רוצים להילחם - שיחליטו שחברות הנמל יפצו את ענף הספנות והלקוחות כי את העובדים הם לא יצליחו לשבור בדרך הזו. נכון להיום, החוק פוטר אותן מאחריות לכך. אנחנו בלי אבא ולכן זה חוסר אחריות טוטאלי מצד הממשלה".

- הפרטת נמל אילת, שנמצאת היום בעיצומה, הייתה מקלה עליכם?

"ממש לא. גם הפרטת נמל אשדוד לא תעזור. כל עוד העובדים מנהלים את הנמלים זה המצב. באף אחת מארבע חברות הנמלים, כולל חברת נמלי ישראל אין היום יושב ראש - זה רק מראה לך כמה המדינה מעורבת בניהול הנמלים. אבל במדינה מעדיפים להאשים את הלקוחות".