האם רחוב שינקין התל-אביבי כבר לא "IN"?

רק באחרונה סגרה רשת האופנה TNT את הסניף ברחוב ■ לפניה עשו זאת גם פוקס בייבי, דניאלה להבי, בלו בירד, נו ניים וטאג וומן, וכן מקדונלד'ס, ד"ר לק, קפה קפה וארומה

כמו שדרות רוטשילד היוקרתית, מוקד מחאת יוקר המחיה, גם רחוב שינקין הסמוך לה אינו נגיש כלכלית. ולא רק לצעירים המבקשים לגור בו, אלא גם לעסקים הפועלים בו.

שכר הדירה ברחוב האופנתי, שהמריא בשנים האחרונות ושבר שיאים ופרופורציה, לצד השינוי בתמהיל החנויות, שהוביל גם לשינוי קהל היעד - מספקים הסבר כלשהו לתחלופה המסחררת ולחלונות הראווה העומדים ריקים זמן רב ברחוב.

רק באחרונה הייתה זו רשת האופנה TNT שסגרה סניף בשינקין. לפניה עשו זאת גם הרשתות פוקס בייבי, דניאלה להבי, בלו בירד, נו ניים וטאג וומן, וכן מקדונלד'ס, ד"ר לק, קפה קפה וארומה תל-אביב.

גם חנות הנעליים היוקרתית, סבדיני רומא, שנפתחה אשתקד על חורבות סניף ארומה בפינת הרחובות שינקין ויוחנן הסנדלר (המכונה על-ידי המקומיים "הפינה המקוללת"), סגרה השבוע את שעריה.

מה קורה לרחוב שינקין האגדי? האם הרחוב שהפך לסמל התרבות התל-אביבית הפתוחה והחופשית מתחיל לאבד גובה? רוב הרשתות המוזכרות לעיל סירבו בתוקף להתראיין או להגיב לכתבה זו. מיעוטן הסתפקו בשליחת תגובה רשמית:

- מעצב האופנה יוסף: "שינקין הוא רחוב שמיצה את עצמו מבחינת קהל. בשנתיים הראשונות הגיע קהל מצוין שהתאים לקונספט שלנו, ובשנה האחרונה הקהל השתנה ולא התאים עוד למותג. הגיעו בעיקר נשים שחיפשו בגדי בזאר זולים".

- פוקס: "חנות 'פוקס בייבי' נסגרה כי הייתה קטנה מאוד ולא תאמה את אסטרטגיית החברה: מעבר לחנויות גדולות יותר המשלבות את 4 תתי-מותגי החברה, או לפחות משלבות את פוקס קידס ופוקס בייבי יחדיו בחנות גדולה אחת".

- ארומה תל-אביב: "סגירת הסניף בשינקין, בפברואר 2010, נבעה מסיום הסכם השכירות ומשינויים בתנאי החוזה החדש. נודיע בקרוב על פתיחתו המחודשת של הסניף במיקומו החדש ברחוב נחלת בנימין".

- מקדונלד'ס: "המרחק הקצרצר בין סניף רוטשילד לשינקין לא הצדיק את קיומן של שתי המסעדות, ולכן שינקין נסגרה ורוטשילד נשארה".

מה שתמוה אף יותר הוא שגם לא מעט עסקים שעדיין פועלים ברחוב סירבו להתראיין לכתבה זו, כמו רשתות סטיב מאדן, אלדו, אמה, פאנקייר ופומה. האם זה נובע מהחשש להודות שטעו לכאורה בבחירת המיקום, ושהסניף בשינקין הוא הפחות רווחי מבין סניפי הרשת?

שלא לציטוט ולייחוס הודו באוזנינו שחקנים אחרים ברחוב כי שינקין איבד גובה המתבטא בפדיון נמוך יותר בהשוואה לסניפים במיקומים אחרים.

גם כוונתה של עיריית תל-אביב לשפץ בקרוב את הרחוב איננה מבשרת טובות לבעלי העסקים בטווח הקצר, שכן ההיסטוריה מלמדת כי שיפוץ רחוב מאופיין בירידה בתנועת הקונים ובמכירות.

- תגובת עיריית תל-אביב: "פרויקט שיפוץ שינקין ורחובות סמוכים - שיחל בחורף 2011 ויסתיים בחורף-אביב 2012 - תוכנן בשיתוף התושבים ובעלי העסקים ברחוב.

"התנגדות בעלי עסקים ברחובות מסחריים המיועדים לשיפוץ עקב חשש לפגיעה בפרנסתם מובנת לעירייה, אולם ניסיון העבר מלמד כי בתום השיפוצים בעלי העסקים שבעי-רצון נוכח פריחת הרחוב המחודש והשגשוג שמזמן השיפוץ לעסקיהם.

"בכל מקרה, ייעשה כל מאמץ לצמצם את זמן ההפרעה שייגרם לבעלי עסקים. לגבי הארנונה, כמו שלא יועלו התעריפים כשהרחוב יהיה חדש וערך העסקים יעלה, כך גם לא מורדים התעריפים כיום. מעבר לכך, שינוי תעריפי הארנונה הינו בסמכות משרד הפנים ולא בסמכות העירייה".

עוד נמסר מהעירייה כי הפרויקט תוכנן כך שאם העירייה תחליט להפוך את הרחוב למדרחוב, ניתן יהיה לעשות זאת.

- עסקים שחיסלו את פעילותם בשינקין:

"שינקין הוא אולי רחוב עם עבר, אבל עם הווה עלוב ועתיד לא ברור"

שנה בלבד אחרי שנפתחה, בהשקעה של 650 אלף שקל, סגרה את שעריה חנות מותגי נעלי היוקרה "סבדיני רומא"

סבידני רומא, חנויות נסגרות ברחוב שנקין / צילום: תמר מצפי
 סבידני רומא, חנויות נסגרות ברחוב שנקין / צילום: תמר מצפי

"הקהל בשינקין הוא לא קהל היעד שלנו". חנות סבידני רומא שנסגרה השבוע

שנה אחת בלבד אחרי שנפתחה בשינקין, בהשקעה של 650 אלף שקל, סגרה השבוע את שעריה חנות מותגי נעלי היוקרה "סבדיני רומא". "שינקין הוא אולי רחוב עם עבר, אבל עם הווה עלוב ביותר ועם עתיד לא ברור", מסבירה חווה קוזמה, נציגת הבעלים (משפחת סבדיני) בישראל, את סיבת הסגירה.

- האם בדקתם את התאמת המיקום למותג?

קוזמה: "אם זה היה תלוי בי לא הייתי נותנת לבעלים - ארנלדו סבדיני (42), בן למשפחת אופנאים יהודית אמידה המתגוררת ברומא - להיכנס לשינקין. ארנלדו התלהב מאוד מהחנות הגדולה, המשתרעת על שטח של 170 מ"ר ומהרחוב הצבעוני. נאמר לו ששינקין הוא השדרה החמישית של תל-אביב. הוא גם כל-כך התלהב והתרגש מזה שהוא הולך לפתוח חנות ראשונה בציון, והשקיע ברצון. אי-אפשר היה לעצור אותו. הוא היה משוכנע שזה יצליח".

- האם ידעתם כי המיקום שבחרתם נחשב ל"פינה המקוללת" של הרחוב?

"לא. אני לא מופתעת שקוראים לה ככה, כי החנות מורמת מהרחוב והכניסה אליה כרוכה בעליית מדרגות. יחד עם זאת, נדהמתי לראות איך אנשים נשאבים לחנויות הקטנות והפחות מושקעות ברחוב ולא מתפתים להיכנס לחנות גדולה, יפה ומושקעת כמו שלנו. בדיעבד זה לא מפתיע, כי הקהל שמסתובב בשינקין הוא לא קהל היעד שלנו. שינקין הוא לא רחוב למותגי יוקרה ולקהל מבוסס יותר. כשאני חושבת על זה, הוא לא אטרקטיבי גם למותגים זולים יותר. עדרים של אנשים הולכים ברחוב בימי שישי בלי שקיות בידיים. הם באים יותר לראות ולהיראות ופחות לקנות".

- החנות הפסידה?

"בשורה התחתונה כן. למעשה, שתי החנויות האחרות שלנו, שנפתחו בתל-אביב אחרי שינקין - בדיזנגוף (30 מ"ר) ובכיכר המדינה (20 מ"ר) - עשו קופה גבוהה יותר מזו בשינקין, שהשתרעה על 170 מ"ר".

- האם יש לכם כוונה לפתוח במקום אחר?

"כן, אבל רק במקום שמתאים לקהל היעד שלנו כמו קניון רמת-אביב".

- איך שכר הדירה הגבוה השפיע על הסגירה?

"שילמנו שכר דירה מטורף של 44 אלף שקל בחודש. אני מניחה שאם היינו משלמים 15 אלף שקל, התמונה אולי הייתה שונה".

"כבר בשנת 2008 הרגשנו ששינקין הולך למקום לא טוב"

אחרי 5 שנים החליטה דניאלה להבי, מעצבת התיקים והנעליים, כי שינקין כבר לא מתאים לה ועברה לשדרה ליד

אורי להבי, דניאלה להבי, חנויות נסגרות ברחוב שנקין / צילום: תמר מצפי
 אורי להבי, דניאלה להבי, חנויות נסגרות ברחוב שנקין / צילום: תמר מצפי

"שכר הדירה יצא מפרופורציה. בעלי הנכסים נעשו גרידיים". אורי להבי

אחרי 5 שנים החליטה דניאלה להבי, מעצבת התיקים והנעליים, לסגור את החנות שלה בשינקין. אורי להבי, בנה, המכהן כמנכ"ל החברה, הוא בין הבודדים שהסכים להסביר למה: "ב-2008, שנה לפני שהחלטנו לסגור, הרגשנו שהרחוב הולך למקום לא טוב".

- מה זאת אומרת מקום לא טוב?

להבי: "התחילו להיכנס לרחוב חנויות פשוטות ששיוו לו תחושה של באזר. במקביל, הרחוב דמה יותר ויותר לקניון מבחינת תמהיל החנויות ואיבד את כל הייחודיות שהייתה לו לפני כן. בהתאם, הגיע קהל שלא תאם את קהל היעד שלנו: יותר צעירים מחפשי מציאות. הסניף אמנם לא הפסיד, אבל הוא היה אחד הכי פחות רווחיים. זה גרם לנו לחפש מקום אחר בקרבת מקום: שדרות רוטשילד".

- שדרות רוטשילד היא מיקום טוב יותר?

"ללא ספק. המחזורים שלנו ברוטשילד הולכים וגדלים. בשינקין הייתה לנו עצירה".

- איך אתה מסביר את זה?

"בסוג המוצר שלי. זה מוצר שאנשים לרוב באים במיוחד כדי לקנות. חוץ מזה, שכר הדירה ששילמנו בשינקין יקר ב-250% מזה שאנחנו משלמים היום ברוטשילד".

- מה תרומתו של שכר הדירה בשינקין לסגירה?

"שכר הדירה בשינקין יצא מפרופורציה. בעלי הנכסים נעשו גרידיים, ויש להם יד בדעיכת הרחוב. החשיבה שלהם היא אך ורק לטווח הקצר ואפס חשיבה על הנזק שהם עושים. הם מעלים את שכר הדירה, ולא משנה להם שזה לא עולה בקנה אחד עם הפדיון של החנויות".

- אז איך זה שלא מעט עסקים עדיין שם?

"יש עסקים שאני יכול להבין למה הם עדיין שם: תדמית. מדובר בעיקר ברשתות אופנה הפונות לקהל היעד שמסתובב היום בשינקין ונכון להן להראות שהן שם, גם אם הרווח לא משהו".

- יש הסבורים שהשיפוץ הצפוי של שינקין יחזיר אותו לגדולתו.

"אני סקפטי לגבי היכולת של העירייה לחולל שינוי משמעותי ברחוב. וגם אם כן, בעלי הנכסים הגרידיים יעלו עוד יותר את השכירות ויקשו עוד יותר על העסקים ברחוב".

- עסקים שעדיין פועלים בשינקין:

"כשהרשתות הגדולות נכנסו לרחוב הוא איבד את הייחודיות שלו"

עופר כהן מגריפ מבין מדוע לקונה מחדרה כבר לא כדאי להגיע עד שינקין: היא יכולה למצוא הכול בקניון ליד הבית

עופר כהן, גריפ, חנויות נסגרות ברחוב שנקין / צילום: תמר מצפי
 עופר כהן, גריפ, חנויות נסגרות ברחוב שנקין / צילום: תמר מצפי

"מ-2006 ועד היום הפדיון בסניף ירד ב-30%". כהן

מזה 15 שנה שלעופר כהן, בעלי רשת אופנת הנשים גריפ, יש חנות בשינקין (אחת מ-30 סניפי הרשת כיום). "משנת 2006 ועד היום הפדיון בסניף שינקין ירד בכ-30%", הוא מודה. לדבריו, הירידה נובעת מירידה באטרקטיביות של הרחוב.

- למה האטרקטיביות של שינקין ירדה?

כהן: "השנים העליזות של שינקין בעשור האחרון (2002-2006) נגמרו. תמהיל החנויות בשנים הללו היה ייחודי ממה שהציעו אז הקניונים. היו כאן חנויות ורשתות קטנות שלא הייתה להן דריסת רגל בקניונים, וזה משך הרבה אנשים מרחבי הארץ.

"אבל ב-2006 היה מהפך. הרשתות הגדולות החלו להיכנס, והוא איבד מהייחודיות ומהיופי שלו. במקביל, שכר הדירה זינק ותרם אף הוא לניפוי עסקים. צחוק הגורל הוא שבשלב מאוחר יותר גם הרשתות הגדולות, שדחקו החוצה את הקטנים, החלו לצאת ממנו בעיקר בגלל שלקונה מחדרה כבר לא היה כדאי להגיע עד שינקין, כי היא יכלה למצוא את אותה סחורה בקניון הקרוב לביתה".

- איך זה שגריפ, רשת שמרבית סניפיה בקניונים, עדיין שורדת?

"לשינקין מגיעים היום בעיקר צעירים וצעירות תל-אביביות, והם קהל היעד שלנו".

- האם הסניף בשינקין רווחי?

"למרות הירידה בפדיון, הסניף עדיין רווחי".

- אתה לא מתחרט שהשקעת באחרונה כ-400 אלף שקל בשיפוץ החנות?

"למרות הכול, שיפוץ החנות לא הייתה טעות. אנשים אמנם מגיעים פחות לרחוב, אבל עדיין מגיעים. בעיקר תל-אביביים ותיירים".

- איך אתה נערך לירידה במכירות בזמן שיפוץ הרחוב?

"אבקש מבעל הנכס הנחה בשכר הדירה בזמן השיפוצים. היום אני משלם 250 שקל למ"ר בחנות של 74 מ"ר. אציע לו מודל של תשלום שכר דירה לפי פדיון. לעירייה לא אפנה, כי לא נראה לי שתהיה לי שם אוזן קשבת. אני מקווה שתקופת השיפוצים לא תארך זמן רב, ושהעירייה תייצר בסופו של תהליך יותר מקומות חנייה ותנפיק יותר רישיונות לבתי-קפה, כי הם עוגן. אני מאמין שהאטרקטיביות של שינקין תחזור אחרי השיפוץ והוא יחזור לגדולתו, כי בכל זאת אין הרבה רחובות מסחריים בליבה האורבני של תל-אביב".

"יש ירידה בתנועת הקונים, וחנויות נסגרות פה על ימין ועל שמאל"

לפני 4 שנים חשבה המעצבת דנה אשכנזי ששינקין הוא ה-רחוב של תל-אביב. היום היא יודעת שמשהו לא טוב קורה לו

דנה אשכנזי, חנויות נסגרות ברחוב שנקין / צילום: תמר מצפי
 דנה אשכנזי, חנויות נסגרות ברחוב שנקין / צילום: תמר מצפי

"הקהל שמגיע בימי שיש בא לראות ולהיראות, לא לקנות". אשכנזי

לפני כ-4 שנים פתחה מעצבת האופנה דנה אשכנזי את אחד מ-7 סניפי הרשת שלה ברחוב שינקין. "שינקין היה בעיניי ה-רחוב של תל-אביב. הצביון שלו משך אותי מאוד. אבל היום משהו לא טוב קורה לו".

- מה קורה לשינקין?

אשכנזי: "אני לא יודעת בדיוק מה, אבל אין ספק ששינקין עובר שינוי. הוא נמצא במגמה של ירידה בתנועת הקונים, וחנויות נסגרות פה על ימין ועל שמאל. המילה 'חיסול' וחלונות ראווה ריקים הם מראות לא זרים היום ברחוב. השיפוץ המתוכנן צפוי לנפות עוד עסקים קטנים, עם אוויר נשימה מוגבל, ולהרחיק עוד יותר את הקונים. אני מאמינה כי בטווח הארוך, אחרי השיפוץ, שינקין יחזור לגדולתו, אבל כדי לשרוד עד אז צריך גב כלכלי ואוויר לנשימה כמו שיש לשחקנים גדולים".

- האם שכר הדירה הגבוה הוא גורם מרכזי בדעיכת הרחוב?

"אני מניחה שכן. שכר הדירה בשינקין נחשב לגבוה מאוד. אני משלמת היום כ-450 שקל למ"ר, שזה כמעט כמו בקניון ממוצע".

- איך הדעיכה של שינקין באה לידי ביטוי בעסק שלך?

"שינקין נחשב לאחד הסניפים החלשים שלי ברשת, אבל עדיין לא מדובר בסניף מפסיד. הסניף רווחי ומגלגל מחזור של 1.2 מיליון שקל בשנה, אחרת לא הייתי נשארת כאן. לדעתי, עסק שלא מרוויח כסף לא צריך להישאר כאן. לא נכון להפסיד ולהביא כסף מהבית לאורך זמן".

- האם העומס של המבקרים ברחוב בימי שישי מכפה במשהו?

"הקהל שמגיע לרחוב בימי שישי הוא קהל צעיר שבא יותר לראות ולהיראות ופחות לקנות. לכן, שישי הוא לא היום החזק שלנו".

- איך את נערכת לירידה במכירות בתקופת השיפוץ?

"אני מתכוונת לעבור את תקופת השיפוצים הקשה. אני מקווה מאוד שהעירייה תבוא לקראת סוחרי הרחוב בהקלות בארנונה, כדי לחפות במשהו על הירידה הצפויה בפדיון על רקע השיפוץ. במקביל, אני מתכוונת לדבר עם בעל הנכס שיוזיל את שכר הדירה בזמן השיפוץ".