שעתם של הדפנסיביים או אוהבי הסיכון?

במגדל שוקי הון סבורים כי במצבו הנוכחי, מזמן שוק המניות המקומי הזדמנויות פז לשני סוגי המשקיעים

תקופות של טלטלה ותנודתיות גבוהה בשוק ההון, כמו זו שאנו חווים בשבועיים האחרונים, מתחדדת עוד יותר החלוקה בין משקיעי המניות התרים אחר דפנסיביות לבין אוהבי הסיכון - אם תרצו, 'ציידי ההזדמנויות' שמבקשים למצוא את המניות שנחתכו בצורה חדה מתחת לשווין הכלכלי.

בניסיון לענות על צרכי שני סוגי המשקיעים, ביקשנו ממחלקת המחקר של מגדל שוקי הון לאתר את ההזדמנויות הפוטנציאליות שישנן כעת בשוק המניות הישראלי.

מניות דפנסיביות - יש חיה כזו?

מניות מגננה (דפנסיביות) מתאפיינות לרוב בדיבידנד גבוה וקבוע, בתזרים מזומנים יציב ובמינוף נמוך. מדובר במניות של חברות שהביקוש למוצריהן או שירותיהן קשיח יחסית, ולכן התנודתיות שלהן אמורה להיות נמוכה יותר משל השוק. באשר למניות ישראליות, הכוונה היא לכאלו שחשופות בעיקר לשוק המקומי, המפגין כיום חסינות יחסית לעולם.

ואולם, התמורות האחרונות שחלו בארץ בענפים שהיו ידועים כדפנסיביים, כמו התקשורת או המזון למשל, מעלות תהייה בנוגע להגדרת מניות אלו כדפנסיביות. "ביקשנו לבדוק האם יש חיה כזו סקטור או מניה ישראלים דפנסיביים", אומר אמיר אדר, מנהל מחלקת המחקר Sell Side במגדל שוקי הון, "העובדה שמצאנו רק שלוש מניות כאלו, כשאחת מהן היא ישראמקו, אומרת הכל". הוא מחדד ואומר כי "לא ניתן לומר שיש כיום ענף דפנסיבי בישראל. קשה למצוא כיום תחום שלא יושפע מהמחאה החברתית, שפגעה בגמישותן של חברות להעלות מחירים, ושעשויה להביא להעלאת מס חברות ולפתיחת שווקים לתחרות מחו"ל. בנוסף, ישנם ענפים שנפגעו מתמורות פנים-ענפיות, כמו הסלולר בשל הרגולציה המתהדקת שבו".

ולמרות זאת, מצאו במגדל שלוש מניות שמשקיע סולידי יכול לחיות איתן ביום סגריר, כאלו המתאפיינות באלמנטים דפנסיביים ושהסיכונים בהן התממשו או מתומחרים כבר:

בזק

"'יציבות' היא מילה מצוינת בכדי לתאר את בזק", אומר אדר ומסביר כי החברה ניצבת על מספר רגלי פעילות, שמקנות לה סוג של גידור פנימי. "אמנם, גם בזק עומדת בפני איומים רבים בתחום הנייד (דרך החזקתה בפלאפון, ט.ב.פ.), עם חשש לסיטואציה דומה בבוא היום בשוק הנייח, אך עדיין כשמשקללים את הסיכונים השונים, מקבלים תמונה מאוזנת יחסית. תמחור אטרקטיבי ותשואת דיבידנד נאה, מזכים אותה בראש הרשימה שלנו".

ישראמקו

אין ספק כי מגדל גילו יצירתיות בבחירה זו, שכן שותפות חיפושי גז היא לא השם הראשון שעולה בראש כשחושבים על דפנסיביות. "זו שותפות הגז היחידה החשופה למעשה למאגר 'תמר' בלבד, ומשכך צפויה להוות עוגן יציב בתיק השקעות, לאור הוודאות הרבה בדבר תזרים המזומנים העתידי שלה החל מאמצע 2013", מסביר אדר את הבחירה. לדבריו, האטה כלכלית עולמית העשויה להביא לירידה במחירי האנרגיה, לא צפויה להשפיע משמעותית על "תמר", שכן המאגר מיועד לצריכה מקומית. עוד מציינים במגדל שוקי הון, כי שווי השוק של ישראמקו מגלם כעת מחיר של כ-4.85 דולר ל-MBTU (מיליון יחידות חום - דרך המדידה של גז), לעומת מחיר של כ-5.5 דולר במודל שלהם ובשוק לפני הירידות האחרונות.

אסם

"אסטרטגיית החברה, לצמוח עקב בצד אגודל תוך שיפור מתמיד בתוצאות, מספקת את היציבות היחסית אותה אנו מחפשים", מסביר אדר. למרות שאסם תושפע מגזירות מקומיות אפשריות, לדעתו מרבית ההשלכות כבר מתומחרות במחיר המניה. נציין, כי לחברה פעילות בחו"ל החושפת אותה להאטה העולמית, אך היא קטנה יחסית (כ-15%) לעומת זו המקומית.

לאוהבי הסיכון: נדל"ן מניב

במגדל סבורים כי ישנן כעת לא מעט מניות שנסחרות משמעותית מתחת לשווין ההוגן, ולמשקיע המוכן לקחת יותר סיכון ולספוג תנודתיות הם ממליצים על החברות הבאות:

גב ים "אמנם החברה מתמחה בנדל"ן משרדי הרגיש למיתון, אך גם בתרחיש זה הפגיעה בה תהיה מועטה, בשל איכות נכסיה", סבור אדר, המציין כי מדובר בחברה שמרנית, בעלת נזילות גבוהה, בנק קרקעות אטרקטיבי ותשואת דיבידנד גבוהה. במגדל מעדיפים את גב-ים על פני חברת האם נכסים ובנין, וזאת בהתאם להשקפתם כי בכל הנוגע לחברות ההחזקה יש להעדיף כעת את החברות הבנות, ובכך להתרחק ממקורות המינוף ולהתקרב למקורות ההון.

קבוצת עזריאלי

"סקטור הקניונים בו מתמחה הקבוצה צפוי לפגיעה נמוכה יותר מענפי נדל"ן אחרים", מנמק אדר. "בנוסף, רמת המינוף של עזריאלי עומדת על כ-21% בלבד, ויש לה תזרים גבוה מהנכסים הקיימים, הנחשבים לאיכותיים יחסית למתחרים". לדבריו, החשיפה לפעילות הלא נדל"נית (החזקות בגרנית הכרמל ובלאומי) אינה מהותית, ורמת התמחור הנוכחית מגלמת הרבה מעבר לפגיעה אפשרית.

פרטנר

"לו היית שואל אותי לפני שבועיים, לא הייתי ממליץ על המניה. היא מדורגת אצלנו בכלל כ'החזק'. אך הירידות האחרונות עשו את שלהן", אומר אדר. במגדל מציינים שתמחור המניה הנוכחי מגלם ירידה נוספת ומוגזמת ב-EBITDA של כ-850 מיליון שקל בשנים הקרובות, מעבר לירידה צפויה של כ-400 מיליון שקל ב-2011, שכבר הייתה מגולמת.

אבנר ודלק קידוחים :

הסיבה לכך ששתי שותפויות הגז מקבוצת דלק לא נמצאות ברשימה הדפנסיבית, היא חשיפתן הנוספת לקידוח "לוויתן", אשר "לגביו ישנן עדיין תהיות בנוגע למועד תחילת הזרמת הגז וייעודו לייצוא, מה שמעלה בנוסף שאלות של חשיפה למחיר האנרגיה", אומר אדר. אך במגדל מציינים כי המניות נסחרות בדיסקאונט של כ-30% ו-35%, בהתאמה, על שווין ההוגן. בנוסף, הם מזכירים שמחיר יחידת גז טבעי נמוך היום עדיין לעומת מחירה ב-2007, וכי המגמה המסתמנת בעולם היא העדפת גז טבעי על פני נפט או אורניום, מה שצפוי להביא לעליית הביקושים בעתיד.

אלוני חץ

לדברי אדר, זהו מקרה מיוחד בו הם ממליצים על חברת ההחזקה ולא על חברת הבת הישראלית, אמות. "אלוני הפועלת בתחום הנדל"ן המניב נסחרת בדיסקאונט חריג של כ-32% מול השווי הסחיר שלה - 24 שקל למניה", אומר אדר, ומוסיף כי "לחברה אמנם גם החזקות בחו"ל, בשוויץ וצפון אמריקה, אך שווין מתומחר כעת באפס". במגדל מציינים שרמת המינוף של החברה (כ-45%) נמוכה יחסית לחברות החזקה אחרות, כך שגם במקרה של ירידת שווי ההחזקות, לא צפויה לדעתם ירידה דרסטית בשווי החברה.

המלצות מגדל לשני סוגי המשקיעים
 המלצות מגדל לשני סוגי המשקיעים