האינטרפול מצטרף לחקירה נגד חברת היהלומים של לבייב בנמיביה

זאת בעקבות תחקיר "גלובס", שחשף כי נמיביה החרימה יהלומים מלוטשים מהמפעל של לבייב בחשד כי הגיעו למדינה באופן לא חוקי ■ נציג האינטרפול: "ביקשו מאיתנו לחקור מספר סוגיות"

בעקבות תחקיר "גלובס": האינטרפול מצטרף לחקירה המתנהלת באפריקה נגד חברת היהלומים של לב לבייב. נציג המשטרה הבינלאומית בנמיביה, שם מחזיק לבייב במלטשת יהלומים, אמר לעיתונות המקומית כי "זו רק שאלה של זמן" עד שהחקירה תוביל למעצר חשודים. ל"גלובס" אמר היום (ה') נציג האינטרפול, עמנואל סאם: "ביקשו מאיתנו לחקור מספר סוגיות".

הפרשה המדוברת נחשפה לפני חודש בתחקיר מגזין G של "גלובס" ("מציאות מלוטשת", 21.7.2011): משטרת נמיביה החרימה קרוב ל-2,000 יהלומים מלוטשים מהמפעל של לבייב במדינה, בחשד כי מקורם אינו בנמיביה וכי הם הגיעו למדינה באופן לא חוקי.

מנהל הייצור במפעל, גבי שטרית, פנה למשטרת נמיביה בהצעה לחשוף את הפרשה בתמורה לחסינות, ואף הגיש תלונה במשטרת ישראל.

לטענת שטרית, יהלומי גלם בשווי 1-2 מיליון דולר הגיעו מנמיביה לישראל בניגוד לדין, בשל טעות בתום-לב, שרשויות הפיקוח לא הבחינו בה. אלא שבמקום להודיע על הטעות ולהשיב את היהלומים לאפריקה, בחברה הוחלט להשאירם בארץ - שכן הביקוש ליהלומי גלם בעולם גדול, וערכם רב. כדי לפצות על המחסור במלאי של המפעל בנמיביה (מפעל הנתון לביקורת הרשויות), הוברחו יהלומים אחרים, נחותים יותר, לנמיביה.

כשהמשטרה גילתה את היהלומים החשודים והחרימה אותם, אמר שטרית ל"גלובס", הורתה לו הנהלת החברה לשוב לישראל ו"להיעלם", כדי לסכל את החקירה.

החברה של לבייב טענה בפני הרשויות כי שטרית נעלם והטילה עליו את האחריות לאירוע, אלא שבתחקיר G נחשף כי שטרית עמד בקשר רציף עם החברה, שאף שלחה לו מכתב, לפיו הוא אינו מואשם "בהאשמה כלשהי".

פרקליטו של שטרית, עו"ד משה מזרחי, כתב לרשויות הנמיביות כי טענות לבייב כאילו שטרית נעלם הינן "שקר ופיברוק טוטאלי".

בעקבות הפרסום ב"גלובס" החלה גם התקשורת הנמיבית לחקור את הפרשה. לפי ה"נמיביאן", מהעיתונים המרכזיים במדינה, נציג המשטרה המקומית הסביר כי החקירה התקדמה עד כה באיטיות בשל אופיה הבינלאומי.

"צריך לזכור שזהו תיק חוצה מדינות", אמר לעיתון נציג המשטרה הנמיבית, "אבל אנחנו נמצאים על המסלול הנכון".

נציג האינטרפול במדינה, עמנואל סאם, סיפר לעיתון כי הושגה "התקדמות משמעותית" בחקירה, וכי מעורבות בנושא מדינות נוספות, פרט לישראל ונמיביה.

ממשטרת ישראל נמסר: "אין תגובה".