שמחה מוקדמת: הוזלת המחיר והמס על הדלק זה רק אשליה

השבוע פרסמה נציבות השוק האירופי את סקר מחירי הדלק ושיעורי המס הממוצעים במדינות האיחוד, ומאחר שמדובר ביבשת שבה מחירי הדלק הם הגבוהים בעולם, בקלות ניתן לראות את האשליה של ה"הוזלה" בישראל

החודש, בצעד נדיב כביכול, הודיע שר האוצר על הפחתה זמנית ונקודתית של כ-31 אגורות בבלו על ליטר דלק. נהגים רבים קיבלו בתשואות רמות את הצעד, שהוריד את מחירי ליטר דלק בתחנות ל-7.35 שקלים "בלבד" (כולל שירות), לאחר שכבר התרגלנו למחירים של 7.6 שקלים לליטר ויותר.

אלא שה"מתנה" הזו היא בדיחה במונחים אבסולוטיים וגם, ואולי בעיקר, באופן יחסי למחירי הדלק באירופה, היבשת שבה מחירי הדלק נחשבים לגבוהים ביותר בעולם. את הבסיס להשוואה מספקת לנו נציבות השוק האירופי המשותף, שמנהלת מעקב שבועי יסודי אחרי מחירי הדלק הממוצעים במדינות האיחוד ואחרי שיעורי המס הממוצעים שגובות המדינות השונות מתוך מחירי הדלק לצרכן.

השבוע, למשל, היא פרסמה את הסקר של תחילת אוגוסט, וניתן למצוא בו כמה נתונים שמאירים באור מעניין את האשליה של "הוזלת" מחירי ומס הדלק בארץ.

מקום טוב בצמרת

נכון להיום המחיר של ליטר דלק 95 בשירות מלא בתחנות (שהוא גם הבסיס להשוואה באירופה) עומד על 7.35 שקלים, שהם על-פי השער הנוכחי כ-1.44 אירו. בהנחה של יציבות במחירי הדלק בשוק העולמי ובשער האירו, עתיד מחיר הדלק לחזור לסביבות ה-1.5 אירו לליטר כשיפוג תוקף ה"מתנה".

עם הבלו המופחת (זמנית) עומד שיעור המסים (בלו ומע"מ) בישראל על כ-55% ממחיר ליטר לצרכן. כשיחזור הבלו למצבו ה"תקני", ישוב ויטפס שיעור המס לסביבות ה-60% . מסתבר, שאפילו אחרי ה"מתנה" מחירי דלק 95 אוקטן בישראל עדיין ממקמים אותה במקום גבוה מאוד בין מדינות השוק המשותף.

באוסטריה, למשל, עמד מחירו של ליטר 95 סופר בשבוע שעבר על 1.378 אירו בלבד. בקפריסין הדלק זול מאשר בישראל בכמעט 20 סנט לליטר, וכך גם בספרד ובמדינות רבות נוספות.

אמנם המחיר הממוצע של ליטר 95 אוקטן במדינות האיחוד עמד השבוע על 1.508 אירו לליטר, כך שאנו מעט מתחת לממוצע, אך יש לזכור שהממוצע נמשך כיום מעלה בצורה אגרסיבית בעקבות כמה העלאות מס שהנהיגו מדינות ששקעו בבוץ תזרימי. ביוון, למשל, עלה מחיר הליטר לשיא של 1.7 אירו, לאחר שהממשלה העלתה את מס הדלק דרמטית בניסיון לגייס מזומנים לקופתה הריקה.

הצדקה מפוקפקת

ומה לגבי שיעור המס היחסי מתוך המחיר לצרכן? אל דאגה, גם כאן אנו משובצים במקום גבוה ו"מכובד" בהשוואה לאיחוד. 55% המס המוטלים בארץ מציבים אותנו בשורה אחת עם כמה מהמדינות שבהן הדלק הוא היקר בעולם, וכמעט 7% יותר מהמחיר במדינות איחוד רבות. כשיחזור הבלו ל"תקנו" בעוד כחודשיים, נחזור לתפוס את מקומנו בצמרת לצד מדינות מוכות-תקציב כמו יוון, פורטוגל ואיטליה.

אז אם מחירי הדלק שלנו נעים סביב הממוצע באיחוד, על מה אנחנו מתלוננים? נזכיר שוב, שאירופה מלכתחילה היא נקודת ייחוס גבוהה. בהשוואה לממוצע העולמי, מחירי הדלק בישראל וחלקו היחסי של המיסוי גבוהים בעשרות אחוזים.

במדינות הבודדות בעולם שבהן מחירי הדלק והבלו גבוהים בקביעות מאלה של ישראל, דוגמת הולנד, דנמרק ובריטניה, קיימת אג'נדה סביבתית מגובשת, שמפצה בעלי רכב חסכוני ונקי במיוחד ומחזירה לטובת נושאים סביבתיים אחוז ניכר ממס הדלק.

ואצלנו? פה ושם מזכיר האוצר בשפה רפה את הצורך "לגלם את הנזקים הסביבתיים במס הדלק", אך כשהדבר מגיע להחזרת המס הזה לטובת אג'נדה סביבתית הפקידים נאלמים דום. בל נשכח, שרוב שיאניות מחירי הדלק בעולם מציעות גם אלטרנטיבת-רכב ראויה בדמות תשתית תחבורה ציבורית מפותחת. ואצלנו? כדאי שתשאלו את יזמי הרכבת הקלה.