אחיו של רוצח ענת אלימלך יפצה את משפחתה ב-300 אלף שקל

זאת 13 שנה לאחר הרצח וההתאבדות ■ ‎‎הפיצוי - בגין פגיעה ברגשות המשפחה בשל שיבוש הראיות בזירה כך שייראה כאילו אלימלך היא הרוצחת ■ התביעה נגד המשטרה‏ נדחתה

‏‏‎‎יוסף אפוטה, אחיו של דוד אפוטה - שרצח את בת-זוגו, הדוגמנית ענת אלימלך, והתאבד לפני כ-13 שנים - יפצה את משפחתה של אלימלך ב-300 אלף שקל. זאת, כיוון ששיבש את הראיות בזירת הרצח-התאבדות, כך שייראה כאילו אלימלך היא הרוצחת.

כך הורה בשבוע שעבר שופט המחוזי בירושלים, מנחם הכהן, לאחר שקבע כי האח אחראי לנזק לשמה הטוב של אלימלך המנוחה ולנזקים שנגרמו למשפחתה בעקבות שיבוש הזירה.

‏נקבע כי 200 אלף שקל ישולמו כפיצוי בגין הפגיעה ברגשות המשפחה בשל הפגיעה בשמה הטוב של הדוגמנית המנוחה, ו-100 אלף שקל נוספים ישולמו בגין פגיעה ברגשותיהם כתוצאה מקבורתה בחלקת מתאבדים והוצאתה מקבר זה וקבורתה שנית, לאחר שהתברר כי היא הקורבן.

עם זאת, בית המשפט דחה את תביעת המשפחה כנגד המשטרה והשוטרים שטיפלו בפרשה, וקבע כי גורמי האכיפה לא התרשלו. תביעת המשפחה נגד עזבונו של אפוטה, פרודתו וילדיו נדחתה גם היא.

‏‏השופט הכהן ציין כי שיבוש הזירה על-ידי אפוטה הוביל את המשטרה לחקירה מיותרת של הפרשה משך 3 שבועות וכן להטעיית הפתולוג, פרופ' יהודה היס, שחוות-דעתו הצביעה על אלימלך כיורה.

"אלמלא השיבוש, ברי כי שמה של המנוחה לא היה מוכפש, שכן היו די והותר ראיות שהצביעו על עובדת היותו של המנוח - הרוצח", נקבע.

‏השופט ציין כי האח התרשל כלפי המנוחה ומשפחתה. "בהניחו את האקדח ליד כף ידה של המנוחה, לא רק שגרם לחשוב כי לא המנוח רצח, אלא גרם בפועל לדעה כי המנוחה היא זו שרצחה, וזו הייתה כוונתו המפורשת... שיבוש הזירה נעשה על-ידו מתוך מודעות וצפייה של תוצאות המעשה, ומתוך כוונה ברורה לטהר את שם אחיו ולהחשיד את המנוחה", קבע.

‏‏‎‎הזיז את האקדח

‏ראשיתה של הפרשה שהסעירה את המדינה ב-12 בדצמבר 1997, עת נמצאו גופותיהם של אלימלך ואפוטה בדירתו של אפוטה בירושלים. המשטרה מצאה כי אפוטה נורה פעמיים ואלימלך פעם אחת, וליד אלימלך היה מוטל האקדח.

נוכח הממצאים קבעה המשטרה כי הדוגמנית היא שיירתה באפוטה והתאבדה. לאור זאת נקברה אלימלך בחלקת המתאבדים בהר המנוחות בירושלים.

כעבור חודש נחשף כי זירת הרצח שובשה, וכי אפוטה הוא זה שירה באלימלך והתאבד. מקום קבורתה של אלימלך הועתק לחלקה רגילה, אך חרף הגילויים החדשים איש לא הועמד לדין בגין שיבוש הממצאים בזירה.

‏ב-2005 עתרו אביה ואחיה של אלימלך לבית המשפט כדי שיקבע סופית כי אפוטה הוא הרוצח. כמו כן, תבעו בני המשפחה פיצויים בסך 9 מיליון שקל בגין נזקים שנגרמו להם כתוצאה מהרצח והפרסומים המטעים בפרשה.

בינואר השנה קבע בית המשפט כי אפוטה הוא שירה באלימלך, כיוון שהחליטה לעוזבו, ולאחר מכן שם קץ לחייו. כמו כן, נקבע כי יוסף אפוטה שיבש את הראיות בזירה, בכך שהזיז את האקדח והניח אותו סמוך לכף-ידה הימנית של אלימלך. ‏‏‎‎‏

‎‎מרכיבי הפיצוי

* ‏‎‎‏200 אלף שקל - בגים הפגיעה ברגשות המשפחה בשל הפגיעה בשמה הטוב של אלימלך ז"ל

* ‏‎‎‏100 אלף שקל - בגין פגיעה ברגשות המשפחה בשל הוצאת גופת אלימלך מחלקת המתאבדים וקבורתה בשנית