תביעה: "שכרו של משה בן-שאול באילקס אושר שלא כדין"

בעלי המניות באילקס מדיקל דורשים מבעל השליטה להשיב לחברה 31 מיליון שקל: "הסכומים חורגים לחלוטין מהשכר הסביר" ■ החברה: "אין תגובה"

בעלי מניות בחברת אילקס מדיקל - ארנון ואלונה אפרת - הגישו תביעה נגזרת נגד משה בן-שאול, המנכ"ל ובעל השליטה (70%) בחברה.

התובעים דורשים מבן-שאול להחזיר את השכר שקיבל, לכאורה שלא כדין, מאז 2005. התביעה הוגשה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב, על-ידי משרד עורכי הדין צמח-שאשא. רשימת הנתבעים כוללת גם את הדירקטורים בחברה.

משפחת ארנון נחשפה לאי הסדרים לכאורה באישור שכרו של בן-שאול בעקבות התכתבות בין החברה לבין רשות ני"ע, שפורסמה באתר הבורסה. הרשות ביקרה את הליך אישור השכר ודרשה לכנס אסיפה כללית חוזרת שתאשר את השכר בדיעבד.

התובעים מבקרים גם את השכר עצמו ודורשים שבן-שאול יחזיר לקופת החברה 31 מיליון שקל.

"הסכומים ששולמו לבן-שאול חורגים מהשכר הסביר והראוי למנכ"ל בחברה כזו", הם כותבים בתביעה. "בעל השליטה בחברה שולט בכל מנגנוניה. בדרך זו הוא דואג למשיכות שכר מופלגות לו ולבני משפחתו".

התובעים הוסיפו כי "אחת הרעות החולות שמהן סובל השוק הישראלי היא שבעלי השליטה עושים בחברות ציבוריות כבשלהן ולא מהססים לפגוע ולעשוק את בעלי מניות המיעוט".

אילקס, שמשווקת בדיקות רפואיות, הונפקה בבורסה בתל אביב ב-1994. המייסד, בן-שאול, שימש כמנכ"ל וכיו"ר החברה. ב-2005 אסרה האסיפה הכללית של החברה על בן-שאול לכהן בשני התפקידים והוא הפסיק לכהן כיו"ר.

לדעת התובעים, שינוי זה דרש אישור מחדש של הסכם ההעסקה באסיפה הכללית, אך החברה לא ביצעה הליך זה.

עלות שכרו מאז 2005 הסתכמה ב-31 מיליון שקל. שכרו החודשי, שעומד כיום על 209 אלף שקלים ברוטו, נגזר בין השאר מהרווח שמציגה החברה וכן מבונוסים שונים, והוא עולה בהדרגה משנה לשנה, במקביל לעלייה בשיעורו מהרווח. השכר השנתי ב-2010 עמד על 8 מיליון שקל, כ-26% מרווחי החברה.

התובעים מצביעים על כך שבתו, בנו וחתנו של בן-שאול מועסקים בחברה ועל כך שלמשפחה יש רוב בדירקטוריון.

"שכר סביר"

במהלך התכתובת עם הרשות טענה אילקס מדיקל כי הסכם השכר של בן-שאול אושר כחוק בדירקטוריון. החברה טענה כי אישור האסיפה הכללית לתפקידו החדש של בן-שאול, מהווה גם אישור לשכרו.

החברה הגישה לרשות חוות דעת של עו"ד שרון חנס, שתומכת בגישתה. לדברי חנס, גם אם היו אי דיוקים קלים בהליך אישור ההסכם, הרי שניתן לאשרו בדיעבד בדירקטוריון, ללא פניה לאסיפה הכללית. חנס הוסיף כי השכר של בן-שאול סביר בהתחשב בתפקידו.

התובעים, מצידם, מצטטים מאמר של פרופ' אלי עמיר ופרופ' עמיהוד דותן, שמציג דרכים שבהן עלולים בעלי שליטה בחברות להעניק לעצמם שכר מופרז.

מלבד התביעה, מתמודד משה בן שאול עם דאגות נוספות. בתחילת 2011 הוא רכש את השליטה (54%) במדטכניקה תמורת 257 מיליון שקל, פרמיה של 22% על מחיר השוק דאז. השווי של מדטכניקה התכווץ מאז ל-298 מיליון שקל והאחזקה של בן שאול שווה רק 139 מיליון שקל, הפסד "על הנייר" של 46% שרובו נרשם לפני הטלטלה בשווקים. מאז הרכישה איבדה מניית אילקס 36% והחברה נסחרת כיום לפי שווי של 184 מיליון שקל.

באילקס מדיקל בחרו לא להגיב לתביעה.