גוברת "מחאת הדיבידנד" של מחזיקי אג"ח בזק

היום הוגשה לבית המשפט התנגדות נוספת לחלוקת הדיבידנד החריג של בזק, ע"י מחזיק אג"ח המבקש להצטרף לבקשה שהוגשה בחודש שעבר

גוברת המחאה בקרב מחזיקי האג"ח של בזק על רקע חלוקת הדיבידנד החריג בחברה. היום (ה') הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב התנגדות נוספת לחלוקה, על-ידי מחזיק אג"ח המבקש להצטרף לבקשה שהוגשה בחודש שעבר באמצעות עו"ד שחר-בן מאיר.

בבקשה הנוכחית, שהוגשה באמצעות עורכי הדין רנן גרשט ואופיר נאור, טוען המחזיק כי "בעל השליטה מבקש להעמיס חובות והוצאות מימון על בזק עצמה - הוצאות וחובות שלצדן סיכון עסקי לא מבוטל".

בינואר השנה אישרה אסיפת בעלי המניות של בזק חלוקת דיבידנד מיוחד של 3 מיליארד שקל שלא מרווחי החברה (באמצעות הפחתת ההון), החלטה שזכתה לאישור בית המשפט. הסכום יחולק ב-6 מנות חצי-שנתיות שוות בשנים 2011-2013, כשהמנה הראשונה כבר חולקה.

בפנייה היום לבית המשפט נטען כי מדובר ב"חלוקת דיבידנדים אגרסיבית ולא סבירה שנועדה לצורכי החזר מימון הרכישה... עלויות מימון אדירות של בעל השליטה הן אשר מביאות אותו לאמץ מדיניות חלוקת דיבידנד אגרסיבית, שכוללת חלוקת מזומנים מהלוואות ולא מרווחים, והכןל על מנת שיוכל לעמוד בהחזר ההלוואות שנטל...

"הדיבידנדים שחולקו בשנת 2010 רוקנו את החברה לחלוטין מרווחים הראויים לכאורה לחלוקה ומעודפי מזומנים... מבנה ההון בעייתי ומבוסס על שיערוך מוניטין בהיקף של מיליארדי שקלים... משכך החלוקה פוגעת הלכה למעשה בכרית הביטחון של החברה ובנושיה".

ברבעון הראשון של 2010, ערב השלמת ההשתלטות של שאול אלוביץ' על בזק, עמד ההון העצמי של החברה על 7.2 מיליארד שקל, והיקף ההתחייבויות שלה עמד על כ-7 מיליארד שקל בלבד.

ואולם, בתוך קצת יותר משנה רמת המינוף של חברת התקשורת השתנתה פלאים: בסוף הרבעון השני של 2011 עומד ההון העצמי על 2.4 מיליארד שקל, ואילו היקף ההתחייבויות כמעט שהוכפל ל-12.7 מיליארד שקל.

רק בחודש שעבר הנפיקה החברה 3 סדרות אג"ח בהיקף של 2.7 מיליארד שקל, בהמשך לנטילת אשראי של כ-2 מיליארד שקל מהבנקים.

מחזיקי האג"ח טוענים כי "בניגוד למצגים המוקדמים שהציגה בזק, וכשבוע בלבד לפני מועד החלוקה בפועל של הדיבידנד המיוחד, החלה החברה לדווח על בקשותיה לגייס חובות מבנקים ומהציבור בהיקף כולל של 4.7 מיליארד שקל, גיוסים שבוצעו במהלך חודשים מאי ויולי 2011".

יש לציין כי חברות הדירוג העניקו לאג"ח דירוג גבוה אך עם אופק שלילי, תוך אזהרה מפני חלוקות הדיבידנד של בעל השליטה החדש.

כלכלני S&P כתבו בנושא כי "יכולתה של בזק להקטין דיבידנדים הינה נמוכה בשל הבעלות הממונפת הנסמכת על דיבידנדים. תזרים המזומנים הפנוי לא יספיק על מנת לכסות חלוקות דיבידנד שוטפות בגובה של 100% מהרווח הנקי".

בחברת הדירוג מידרוג סבורים כי "בחלוקת הדיבידנד כנגד עליית החוב נוצרת העדפה מסוימת לבעלי המניות לעומת בעלי החוב".