חבר בצוות טרכטנברג: "לא תמיד נכון להכניס תחרות"

שלמה פריזט: "זו בעיה קשה שיש לה פתרונות וחובה עלינו למצוא ולהציע אותם לממשלה" ■ על הפתיחה ליבוא: "ההחלטה של הממשלה להגן על תעשייה מיבוא יכולה להתבטא במחירים יותר גבוהים"

"למרות חשיבותה של התחרות, אנחנו צריכים לזכור שלא בכל מקום צריך וזה נכון להכניס תחרות. לפעמים שוכחים שהתחרות היא בעצם כלי ולא מטרה," כך כותב היום (א') שלומי פריזט, הכלכלן הראשי של הרשות להגבלים עסקיים ויו''ר תת-ועדת התחרותיות וטיפול ביוקר המחייה בצוות "רוטשילד", בראשות מנואל טרכטנברג. לדבריו, "מטרת המדיניות של הממשלה, בנושאי התחרותיות ויוקר המחייה, היא לשפר את רווחתם הכלכלית של האזרחים - ודרך המשקפיים האלו היא צריכה להיבחן". פריז*ט כותב הדברים כותב הדברים בבלוג שהוקם במיוחד ע''י צוות "טרכטנברג", שעוקב אחרי פעילות הועדה.

לפי פריזט, תפקידו של הצוות שלו בחודש הקרוב הוא "להסתכל מצד אחד על אותם ענפים בהם החדרת תחרות, עידוד תחרות, והגברת תחרות צפויים לשפר את רווחת האזרחים וגם לאיזה חלק מהחברה הישראלית שייכים אותם אלו שרווחתם צפויה להשתפר". עוד מוסיף פריזט כי אותם נושאים והענפים אותרו ו"נמצאים בדיונים בתוך הצוות". הוא מוסיף כי "לא חסרים במשק הישראלי ענפים ואזורים בהם אפשר ורצוי שהתחרות תקבל זריקת עידוד רצינית. כך שלא חסרים לנו 'מועמדים'. מצד שני, הצוות יבחן מכלול של גורמים נוספים שמשפיעים על רמת המחירים של המוצרים בישראל (וביניהם הממשלה!) וזאת במטרה לגבש סדרה של המלצות לשיפור רווחת האזרח ולא רק 'קידום תחרות' לשמו", הוא מבהיר.

פריזט התייחס למשבר הדיור וטוען "שהדיור בישראל יותר יקר מכפי שרצוי ומכפי שניתן היה לצפות, כאשר התשובה הקצרה לכמה 'חודשי משכורת' עולה לקנות דירה בישראל הינה: הרבה יותר מדי!". יתרה מזו הוא מוסיף: "במציאות הישראלית זו בעיה קשה ומטרידה שיש לה פתרונות וחובה עלינו למצוא ולהציע אותם לממשלה". פריזט גם מאותת לאיזה ענפים הוא מתכוון לטפל שכן לדבריו, "אם ישנה תעשייה מסוימת שהממשלה מחליטה להגן עליה מיבוא מסיבותיה שלה, יכול להיות שזו החלטה מוצדקת ונבונה, אבל בהחלט יתכן שההחלטה הזאת תתבטא במחירים יותר גבוהים".

פריזט התייחס לגם לתעשיית הרכב ורומז על כוונת פעולה שם: "בהחלט אני מוכן לצאת מתוך נקודת הנחה שמחירי הרכב בישראל גבוהים ממקומות אחרים. חלק מזה נובע משיעורי המס, אבל חלק מזה יכול לנבוע מכך שהיום בישראל אין יבוא מקביל של מותגים של רכבים שונים".