מחאת האוהלים בצל הטילים: "שקט יורים לא יעבוד הפעם; גם בעוד חודש אנשים לא יגמרו את החודש - והמחאה היא סוג של כיפת ברזל לחשבון הבנק שלהם"

רגב קונטס, ממובילי המחאה: "היום אנחנו במבחן אמיתי של החברה הישראלית. תמיד אמרו לנו שזה לא הזמן ויש בעיות ביטחוניות בוערות. התוצאה היא 63 שנה של הזנחה מתמשכת"

האירועים הביטחוניים של סוף השבוע האחרון משפיעים גם על המחאה החברתית. לאחר שביטלו מובילי המאבק את העצרות המרכזיות שתוכננו למוצאי שבת האחרונה, התקיימה בתל אביב צעדה שקטה תחת הסיסמה "צדק חברתי וחוסן לאומי". לצעדה הגיעו אלפי אנשים, והאומדנים מדברים על בין 4,000 משתתפים לכ-10,000 איש.

אנשי המאהלים בערים שנמצאות תחת סיכון הרקטות שוקלים כיצד להמשיך את הפעילות גם בימים הבאים לאחר שהעימות הנוכחי מאיים להפר את השגרה בערי הדרום בתקופה הקרובה. באותו הזמן מבקשים נציגי האוהלים השונים להדגיש כי למרות הקשיים אין כל כוונה לפרק את המאהלים ולהפסיק את פעולות המחאה.

"המחאה עדיין בוערת בלא-מעט אנשים. אני לא שומע קולות שקוראים להפסיק את הפעילות", אומר נוי כרמל, אחד מפעילי המאהל באשקלון. "המחאה דורשת מדינה שתדאג לכל האנשים והיא עדיין חשובה, אפילו עכשיו יותר מתמיד. גם המצב הביטחוני הנוכחי מראה שאין אפשרות זהה לכולם, למשל במחסור במקלטים זמינים או מיגון".

כרמל מספר כי נכון להיום מחפשים פעילי המאהל מיקום חלופי שיוכל לתת לאנשים את הביטחון הנחוץ: "אולי במקלטים או במקום שקרוב מאוד למקלט. לכנס היום 100 איש בשטח פתוח ללא מיגון זה לא אחראי".

"בקרבת מקלטים"

גם בבאר-שבע, שספגה פגיעות קשות במהלך סוף השבוע וגם הבוקר (א'), מנסים אנשי מאהל המחאה למצוא פתרון. תומר שמוקלר, מפעילי המאהל המקומי, מספר: "אנחנו מנסים למצוא פתרון, אולי מקלט שיהיה קרוב למאהל. היינו כאן גם בעופרת יצוקה בזמנים קשים יותר. אני מקווה שאנחנו לא פונים להסלמה במצב הביטחוני. בכל מקרה, המצב לא ממוסס את המחאה - היא ממשיכה. התחיל כאן שינוי עמוק שאין לי ספק שיימשך על אף האירועים האחרונים. המגמה של 'שקט יורים' לא תעבוד הפעם. כולם כאן אוהבים את המדינה ויש סולידריות רחבה, אבל זה לא יפסיק את המחאה". היום מתוכננת להתקיים ישיבה בעיר שבה יוחלט האם להמשיך ולהפעיל את המאהל או לקיים פעילויות חלופיות.

רגב קונטס, ממובילי המחאה, הדגיש היום: "מה שקרה זו טרגדיה אמיתית. אבל היום אנחנו נמצאים במבחן אמיתי של החברה הישראלית. עד עכשיו, כשהתותחים רעמו כל דבר אחר הושתק. תמיד אמרו לנו שזה לא הזמן ויש בעיות ביטחוניות בוערות. התוצאה היא 63 שנה של הזנחה מתמשכת, שמהווה סיכון לא פחות גדול מכל סיכון ביטחוני אחר למדינה. צה"ל מגן היום על האזרחים בהצלחה, אבל מעבר לאירועים הביטחוניים, אנשים נאבקים כאן יום יום ביוקר המחיה. אנחנו ממשיכים הלאה בכל הכוח. אתמול בצעדה בת"א הגיעו גם אנשים מערי הדרום והניפו שלטים שנכתב בהם - 'אל תתנו להם להשתמש בנו כתירוץ'. זה המסר שהם ביקשו להעביר".

עוד אמר קונטס: "חייבים להמשיך במחאה מבחינה מוסרית. כמו שכיפת ברזל מגינה על האזרחים מטילים, המחאה הזו תישאר כדי להגן גם מהפיגועים בחשבון הבנק שלהם וכדי להוציא החוצה את הקשיים והצרכים הקיימים של כל הציבור".

"לא מפסיקים"

"המחאה לא נפסקת. אנחנו מתאימים עצמנו לאירועים כמו שביטלנו את העצרת במוצ"ש", נמסר מהסטודנטים, "אנשים נאבקים כבר יותר מחודש ואין אירוע חיצוני שיעלים פתאום את המחאה. גם אחרי שיסתיים המצב הנוכחי וגם אחרי ספטמבר עדיין יהיו כאן במדינה הרבה אנשים שלא מסוגלים לגמור את החודש, וראש הממשלה עדיין יצטרך לתת את התשובות על זה. המחאה היא לא ספרינט, היא מרתון. אנחנו ממשיכים להיערך לפעילות ממושכת. אנחנו מכוונים מאמצים לקראת השבת הראשונה של ספטמבר, אז מתוכנן 'אירוע המיליון' בכמה מוקדים בארץ".