"רוב הדרמה בשווקים מגיעה מארה"ב ואירופה, ולא מישראל"

כך לדברי שי טלמון, מנכ"ל כלל ביטוח, המציגה ירידה של כ-60% ברווח הנקי במחצית השנה

הירידות החדות בשוקי ההון מאז סוף חודש יולי הובילו להפסדים כבדים בחברות הביטוח, שאמנם אינם באים עדיין לידי ביטוי בדוחות הרבעון השני, אך האחרונים חלשים גם כך. כלל ביטוח , חברת הביטוח השנייה בגודלה בישראל, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי, דיווחה היום כי רשמה במחצית הראשונה של השנה ירידה של 58% ברווח הנקי לסך של 104 מיליון שקל.

למרות שברבעון השני מציגה החברה עלייה של כ-159% לרווח של כ-75 מיליון שקל, תמונת רווחיות מלאה יותר ניתן לקבל בשורת הרווח הכולל, שמשקלל את הרווחיות עם הפסדים ורווחים שנזקפו לקרנות הון. בשורה זו התמונה פסימית יותר, ומצביעה על הפסד רבעוני של 30 מיליון שקל, שהוביל להפסד כולל של כ-80 מיליון שקל מתחילת שנה.

נדגיש כי גם ב-2010 הרבעון השני היה חלש מאוד, כך שמדובר בתוצאות בינוניות שצפויות לחזור גם ביתר דוחות חברות הביטוח. לפי שעה, כשהמפולת בשווקים נמשכת, נראה כי תוצאות הרבעון השלישי יהיו גרועות הרבה יותר.

אפרופו ההרעה שחלה באחרונה בשוקי ההון, מצרפת כלל בדוחותיה מספר נתונים הממחישים את הצפוי בדוחות הרבעון הבא: "אומדן ההשפעה על ההון, המיוחס לבעלי המניות של החברה בגין ירידת השווי בתיקי הנוסטרו הסחירים של כלל ביטוח לפני מס, מתום תקופת הדיווח ועד בסמוך לתאריך אישור הדוחות הכספיים, מוערך בסך של כ-134 מיליון שקל".

במקביל, החברה מפרטת שנוצר לה "בור" בהיקף של כ-154 מיליון שקל (נכון לסוף יולי), שאותו עליה לסגור באמצעות תשואות חיוביות בתיקי המבוטחים, בטרם תוכל לשוב לגבות דמי ניהול משתנים.

לדברי שי טלמון, מנכ"ל קבוצת כלל, "הזעזועים בשוקי ההון בשבועות האחרונים, הנובעים בעיקר מהורדת הדירוג של ארה"ב וממשבר החובות באירופה, מציבים בפני הקבוצה אתגרים מגוונים".

* גם אצלנו לא חסרות בעיות: ההידרדרות המאיימת במצב הביטחוני והמחאה הציבורית - מה משפיע יותר על מצב השוק?

טלמון: "הסיכון הביטחוני מגולם בשוק ההון הישראלי כבר מתחילת השנה, והמחאה מצידה יוצרת חוסר ודאות מבחינה פיסקאלית, ומשפיעה בכך על שוק ההון. אולם רוב הדרמה בשווקים כיום באה לא מישראל, אלא מארה"ב ואירופה".

מגזר החיסכון לטווח ארוך הניב לכלל ביטוח רווח כולל לפני מס של כ-103 מיליון שקל במחצית - ירידה של כ-57% ביחס לתקופה המקבילה. בניגוד לשגרה, מקור הרווח המרכזי במגזר זה מתחילת השנה היה תחום הגמל - עם רווח כולל של כ-50 מיליון שקל, ולא מגזר ביטוח החיים, שהניב רווח כולל של כ-33 מיליון שקל. תחום הפנסיה הניב לחברה רווח כולל של כ-20 מיליון שקל.

תחום ביטוחי הבריאות הניב לחברה הפסד כולל של כ-64 מיליון שקל מתחילת השנה, בעיקר בשל הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים, בעוד תחום הביטוח הכללי בישראל הניב מתחילת השנה רווח כולל של כ-31 מיליון שקל. נציין שהחברה, שהודיעה באחרונה על מגעים למכירת פעילויותיה בחו"ל, ברודגייט וגארד, הציגה מתחילת השנה הפסד של כ-82 מיליון שקל באירופה ורווח כולל של כ-47 מיליון שקל בארה"ב.

תוצאות כלל ביטוח
 תוצאות כלל ביטוח