אלגוטק מתבססת בתוך קבוצת קרסטרים

חברת המחשוב הרפואי נרכשה ב-2003 על-ידי קודאק, ולאחר כמה גלגולים הפכה למרכז פיתוח חשוב בחטיבה הרפואית של ענקית ההשקעות אונקס, שבבעלותו של המיליארדר היהודי-קנדי שוורץ

ב-2003 נמכרה חברת Algotech הישראלית, העוסקת במחשוב של מערכות הדמיה רפואיות, לתאגיד קודאק תמורת 42.5 מיליון דולר. הייתה זו אחת משתי רכישות של קודאק בתחום הרפואי בישראל, כשהשנייה הייתה חברת ההדמיה לרפואת שיניים Orex, שנרכשה תמורת 63 מיליון דולר. באותו הזמן קודאק רכשה גם כמה חברות בתחום הדפוס, מה שהיה נראה כמו תחילתה של ידידות מופלאה בין הענקית לבין תעשיית ההיי-טק הישראלית. עברו רק ארבע שנים, וקודאק החליטה לצאת כליל מפעילות בתחום הרפואי. אלגוטק ואורקס נמכרו עם חטיבת הבריאות של קודאק לתאגיד Onex הקנדי, שלא היה מוכר אז בישראל, מה שהעיב על עתידן.

היום נראה כי המכירה עשתה להן רק טוב. חטיבת הבריאות של קודאק הפכה לחברה העצמאית CareStream. בעל החברה, המיליארדר היהודי-קנדי ג'רי שוורץ, הפך מאז לאיש ידוע בישראל, ובשלב מסוים אף שקל לרכוש את מכבי תל אביב. היום הוא תורם רבות לצה"ל, רכש בניין בשדרות רוטשילד ומקורב לבנימין נתניהו. שוורץ נמצא במקום ה-140 ברשימת העשירים העולמית של מגזין "פורבס".

במקביל הפעילויות של אלגוטק בישראל עשתה חיל בתוך קרסטרים. אלגוטק מעסיקה היום 150 עובדים, והיא מרכז הפיתוח העיקרי של חטיבת פתרונות המידע של קרסטרים. ד"ר אלעד בנימין, בנו של מייסד אלגוטק, ד"ר מנשה בנימין, ומי שהיה סמנכ"ל השיווק של אלגוטק בעת מכירתה, מנהל ממשרדו את אלגוטק ואת חטיבת פתרונות המידע כולה.

החטיבה שמנהל בנימין מעסיקה 650 עובדים ורושמת מכירות של 200 מיליון דולר בשנה. בין לקוחותיה נמצאות חברות ביטוח ענקיות כמו קייזר האמריקנית, וקופת חולים כללית שהיא אחד ממבטחי הבריאות הגדולים בעולם. החברה פועלת בכל העולם, אפילו ב-25 בתי חולים בערב הסעודית.

התמריצים של אובמה

באחרונה החל תאגיד אונקס, הנסחר בבורסה של טורונטו לפי שווי שוק של 3.8 מיליארד דולר, לבחון את האפשרות של הנפקת קרסטרים, ומאז גברו הציפיות מחטיבת פתרונות המידע שמנהל בנימין. "יש לנו הזדמנות לצמוח ולתרום ערך לקרסטרים, מעבר לפרופורציה שלנו בתוכה, בזכות המגמות בתחום טכנולוגיות המידע", אומר אלעד בנימין בראיון ל"גלובס". "בעוד תחום הפילם, שבו עוסקות חלק מן החטיבות של קרסטרים, קופא ואף דועך, תחום ההדמיה הדיגיטלית לרפואה בוער".

אחת הסיבות למגמה היא התמריצים שנתן נשיא ארה"ב ברק אובמה למערכת הבריאות, הכוללים 2 מיליארד דולר המיועדים אך ורק למחשוב. "כיום רק 20% מהקליניקות הרפואיות הן ממוחשבות", אומר בנימין, "בשנה הקרובה כל מי שיעבור למערכת ממוחשבת יקבל תמריצים של מיליוני דולרים, ומ-2012 מי שלא יעשה זאת - ייקנס. המרוץ הזה דוחף את הפעילות שלנו".

לתת כלים לרופא

כדי ליהנות מן הפירות, על חברות המחשוב הרפואי להתמודד עם אתגרים משמעותיים. "בעבר חברה שעסקה במחשוב הדמיה ראתה לנגד עיניה אתגר אחד - להציג את התמונה", אומר בנימין, "היום ברור כי האתגר העיקרי הוא להפוך את התמונה לשימושית".

"בית החולים מייצר כמויות אדירות של מידע, שאותו יש להציג במהירות למספר קטן של מקבלי החלטות", הוא מוסיף, "המפתח הוא לתת לרופא כלים טובים יותר, המשפרים את יכולת קבלת ההחלטות שלו מבלי שיחוש שהוא עובד יותר".

את התובנה הזו אלגוטק למדה על בשרה. בעבר היא פיתחה עבור רופאים מערכת של הדמיה בתלת ממד, אך גילתה כי אינם משתמשים בה. הסיבה הייתה שלתמונה נדרשו שלוש-ארבע שניות להיטען, ולרופא יש עוד עשרות תמונות להתבונן בהן. "חלק ניכר מהידע והפטנטים שלנו נוגעים לאופן שבו ניתן להציג תמונה של 300 מגה-ביט בזמן קצרצר", אומר בנימין.

מלבד המהירות, מתמודדות החברות בתחום עם אתגר נוסף - האינטגרציה. "לבית חולים גדול בארה"ב יש 80-100 מערכות מידע שונות, ואנחנו צריכים לאפשר שליפה של תמונות שונות ממערכות שונות והצגתן זו על-גבי זו, בכמה לחיצות קלילות".

* מה בדבר האפשרות שהמידע ירוכז אצל החולה - בדיסק און-קי כיום או בשבב על הגוף בעתיד?

בנימין: "הפציינט הטיפוסי הוא אדם מבוגר ופחות מסודר, השימוש בטכנולוגיה הוא לא טריוויאלי עבורו. להערכתי, החולה לא ינהל את המידע של עצמו, וכך חושבת גם חברת גוגל שוויתרה על המיזם בתחום הזה.

"עם זאת, החולה בהחלט רוצה להיות מעורב יותר בניהול המחלה שלו. בשנים הבאות אחד האתגרים העיקריים יהיה להבין איך אפשר לבצע זאת".

בשנים הבאות מעוניינת החברה להתפתח לתחומי הדמיה לקרדיולוגיה (תחום הלב), אופתלמולוגיה (עיניים) וגניקולוגיה.

* יש סיכוי שתבצעו רכישות בארץ שקשורות לתחומים החדשים?

"הלוואי שהיה מה לרכוש. אין בתחום הזה פעילות משמעותית בישראל".

* יש מומחים שיישבעו שהתחום הזה פורח כאן. מה לגבי חברות כמו די.בי מושן, eWave?

"אני מעדיף לא להגיב ישירות לגבי חברה מסוימת, אבל אני לא נפעם ממה שאני רואה כאן. ישראלים הם מצוינים באפליקציות בריאות לצרכן הסופי, וכן במחשוב תחומי נישה" .

* עד כמה חשובה מעורבותו הישראלית של ג'רי שוורץ להמשך פעילות המרכז בארץ?

"ג'רי לא מעורב ישירות בפעילות שנעשית בישראל. הוא מגיע לביקור כמה פעמים בשנה. כשזכינו בפרויקט של קופת חולים כללית, הוא הגיע ובירך אותנו על הזכייה.

"למזלנו, מרכז המו"פ מצדיק את עצמו ולא צריך לחשוב פעמיים אם הוא יישאר בישראל או לא. ג'רי שוורץ תומך בפעילות בארץ, ועל-כך הוא והתאגיד חטפו אש בקנדה. אבל רוב האש הגיעה בגלל המעורבות הפוליטית ולא בגלל הפעילות שלנו".

כך התגלגלה אלגוטק לידיו של ג'רי שוורץ
 כך התגלגלה אלגוטק לידיו של ג'רי שוורץ