עסקת הוט-מירס: הערכת שווי חדשה למירס - 500 מ' ש'

הוט דוחה האסיפה לאישור רכישת מירס ■ דוד סולומון מעריך כי שווי מירס נמוך בכ-50% מאשר הערכת השווי שהציגה הוט: "מתווה הפעילות המתוכנן על-ידי מירס, מכיל מוקדי סיכון"

שווי השוק ההוגן של מירס הוא 450-550 מיליון שקל בלבד - כך עולה מהערכת שווי בלתי תלויה שערך היזם דוד סולומון, ושהגיעה לידי "גלובס". מדובר בהערכה הנמוכה ב-500-600 מיליון שקל מזו שניתנה למירס על-ידי חברת הייעוץ TASC, לבקשת הוט, ואשר עליה מתבסס מחיר העסקה, שבמסגרתה האחרונה מתכננת לרכוש את חברת הסלולר.

חברת הכבלים הוט מתכננת לרכוש את מירס תמורת כמיליארד שקל במזומן (1.3 מיליארד שקל בניכוי חובות מירס). בשתי החברות בעל השליטה הוא פטריק דרהי, שרכש את מירס ממוטורולה תמורת 650 מיליון שקל בלבד לפני קצת יותר משנה. הפרמיה על פני המחיר הקודם מוסברת בעיקר בזכיית מירס במכרז התדרים של משרד התקשורת.

בד בבד הודיעה היום הוט על דחיית האסיפה לאישור העסקה, מסוף החודש הנוכחי ל-19 בספטמבר, לצורך השלמת התהליך מול הבנקים. בשל הדחייה יפורסמו לפני האסיפה דוחות הרבעון השני של מירס.

"גלובס" פרסם באחרונה, שהגופים המוסדיים בהוט צפויים להתנגד לעסקה, וכי נעשה ניסיון מצד חלקם להזמין הערכת שווי מגוף חיצוני או להכין הערכה בעצמם, שתשקף את השווי המתאים לחברה לדעתם. מכאן שהערכת השווי החדשה של סולומון עשויה להתאים לגופים המוסדיים, ולסייע לטענותיהם על המחיר הגבוה שתשלם הוט בעסקה.

הוט מתכננת לממן את הרכישה באמצעות מסגרות אשראי קיימות מבנק הפועלים ובנק לאומי, ובתנאים שלא יהיו שונים מהותית מהקיימים היום. אם יהיה שינוי מהותי, בעלי המניות יתבקשו לאשר זאת.

הוט חתמה במארס האחרון על הסכם מימון עם הבנקים בגובה של עד 3.4 מיליארד שקל. ההסכם כולל שלוש מסגרות אשראי, והבטוחות כוללות שעבודים על כלל נכסי החברה.

סולומון עומד בראש חברת DS Analysts, שמספקת הערכות שווי ואנליזות באמצעות מחלקת מחקר עצמאית. סולומון אינו מתייחס בהערכתו למחיר שנקבע בעסקת הוט-מירס, ומנמק: "מאחר שמחיר העסקה הנו המחיר שנקבע בין מוכר מרצון לקונה מרצון בעסקה קונקרטית, אזי המחיר נקבע בהתאם למבנה תועלות כל אחד מהצדדים ובהתייחס ל'כוח המיקוח' של כל צד. קרי, השאלה היא מי רוצה יותר - הפרה להניק או העגל לינוק?

"להערכתנו, מתווה הפעילות המתוכנן על-ידי מירס, מכיל מוקדי סיכון שלא יהיה נכון להתעלם מהם או לבטלם כלא מהותיים", כותב סולומון. בין הסיכונים הוא מציין כי יעד החדירה של מירס - לפחות 7% מפלח השוק הפרטי - הוא אגרסיבי ביותר.

"מדובר ביעד סביר אולם גבולי, ומרחב הטעות של החברה בתחום כמעט שלא קיים". אם מירס תגיע ליעד תוך חמש שנים, היא "תזדכה" על 696 מיליון שקל מ-706 מיליון שקל ששילמה במכרז התדרים. "למיטב שיפוטנו מרווח הטעות של החברה בתחום זה הנו מזערי", נכתב בהערכה.

סולומון, בעבר יועץ ומרצה למנהל עסקים, ניהל עד סוף 2010 את חברת הביומד מיקרומדיק.