"אנחנו בתקופה מאוד מסוכנת; זה שוק דובי, להיות זהירים"

למרות היפוך המגמה במהלך המסחר בבורסה אתמול, יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, לא אופטימי לגבי המצב ■ "גם בארץ יש רציונל מאחורי הירידות; כשרואים את נוחי דנקנר מעורב בהרפתקה כל כך גדולה בקרדיט סוויס, זה מדליק לכולם נורה אדומה

"אנחנו נמצאים בתקופה שלא חווינו עוד כמותה. היא מאוד ייחודית, מאוד מעניינת ומאוד מסוכנת". כך אומר היום בראיון ל"גלובס" יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון. "לכאורה יצאנו מהמשבר של 2008, אבל בעצם מחלק גדול מהתחלואים של המשבר עדיין לא נפטרנו. המינוף הגדול פשוט עבר מהחברות הפרטיות לבנקים, ומהם לממשלות, ובינתיים העולם גם הבין, בהצתה מאוחרת, עד כמה המצב לא טוב".

ויינשטיין תולה את התנודתיות הרבה שמאפיינת את השווקים לאחרונה באירועים דרמטיים חובקי עולם וביניהם הורדת הדירוג של ארה"ב, הודעת הפדרל ריזרב על הותרת הריבית אפסית, משבר החובות הריבוניים באירופה, המחאה החברתית המקומית, והחשש כי חברות ההחזקה של הטייקונים הישראלים לא יעמדו בהתחייבויותיהן למשקיעים.

"80% הממסחר העולמי הפך להיות מסחר HFT - High Frequency Trading. שלטון ללא עוררין של מכונות המסחר, שלא קובעות מגמה אך מעצימות אותה, מביא לירידות גדולות, של 7%-8% במדד ה-S&P, ואחריהן תיקונים של 5% - התנהגות שלא ראינו מזמן.

"מהצד נראה שעולם ההשקעות השתגע, ובגלל שהשינויים כל כך גדולים, הם מרחיקים את מעט המשקיעים שעוד ישנם בשוק", מסביר ויינשטיין את התנודתיות החריגה שהביאה למשל לכך שמדד ה-S&P 500 איבד 13% מערכו מתחילת אוגוסט.

- התנודתיות הזאת תמשיך ללוות את השווקים בתקופה הקרובה?

"אני לא רואה שינוי בטווח הקרוב. זה לא זמן לסיכונים, אלא לזהירות. זה שוק דובי ואחד המאפיינים שלו הוא שיש בו הרבה מאוד מלכודות של תיקונים אלימים. בגלל השפעות המאקרו העולם עובד עכשיו על בסיס 'ריסק און, ריסק אוף'. כלומר, משקיעים קונים את כל המכשירים שנחשבים לבטוחים, ומנגד מוכרים סחורות ומניות. רק שלהערכתי הנטייה לריסק אוף תהיה חזקה יותר, ורק מדי פעם נראה תיקונים".

- מדד ה-S&P 500 כבר רחוק ב-18% מהשיא האחרון השלו באפריל, אז הוא עמד על 1,363 נקודות. האם יירד מתחת לרף הטכני של 1,000 נקודות?

"אין לי ספק שרמה של 1,100 נקודות, שהיא הרמה הנמוכה האחרונה שלו, תיפרץ כלפי מטה לרמה של 1,000 נקודות. אחרי שתיפרץ רמת ה-1,000 נקודות גם נגיע ל-920 נקודות. לא אתפלא גם אם בשנה וחצי הקרובות נראה את המדד הזה מגיע ל-800-900 נקודות, כלומר שהוא יירד ביותר מ-20%. אני מעריך שבין הרמות 920 ל-1,000 נתחיל לראות פעולות מוניטריות מצד בנקים מרכזיים".

"דרך כואבת של מיתון והאטה"

- אמרת שהעולם הבין באיחור שהמצב לא טוב. איך זה מתבטא?

"רואים את זה בהיעלמותו של הצרכן. אנחנו רואים צרכנים שכוחם נעלם ואילו החלק של החיסכון הולך וגדל. לכך צריך להוסיף גם את העובדה שיש שני סוגים של אבטלה: אחת היא מתמשכת, מבנית, ולא מראה סימני התאוששות; השנייה היא אובדן של מיליוני משרות בעולם, כשחלקן הלכו לגמרי, וחלקן נתפסו על ידי עובדים בשווקים מתעוררים, במיוחד בסין.

"אני לא מעריך שנראה מקומות עבודה חדשים, בעיקר בגלל הלחץ מצד בעלי מניות על הפירמות, להביא תוצאות. ברבעון הראשון, שני שלישים מהתוצר הלכו למלאי, ורק שליש הגיע לצרכן. זה לא יכול להימשך כך. הפירמות לא יכולות להמשיך לייצר מלאים, הן חייבות להקטין ייצור ולכן בטח שלא יגייסו עובדים, אלא יפטרו".

- למרות זאת, לא מעט חברות ממשיכות לפרסם דוחות מצוינים.

"במצב הנוכחי, בו החברות מלאות במזומנים, שינוי כיוון בצמיחה הכלכלית מרמת צמיחה של 3% לרמה שבין 0%-1%, תשפיע בחדות על רווחי החברות. אם בשיא הייתה לנו ציפייה לקבל רווח למניה של 110 דולר בחברות ה-S&P 500, במקרה הקיצון השלילי נגיע גם לרמה של 80 דולר למניה. כעת אנו עומדים על רווח למניה של 90-100 דולר".

- בכל זאת, גם בארה"ב וגם באירופה נעשים ניסיונות לטפל בהאטה הצפויה. אתה לא מאמין שהם יעילים?

"המצב הנוכחי הוא בלתי נמנע ואני לא חושב שמישהו מסוגל לשנות את כיוון המשק העולמי. העולם המערבי מוצא את עצמו במצב שהוא צריך להסתגל ולהסכים עם כך שחייבים לעבור דרך כואבת של מיתון והאטה על מנת שאולי אחרי זה אפשר יהיה לקבל צמיחה מחודשת. כמובן שנראה בדרך כל מיני סימנים חיוביים בשווקים, אבל לא יהיה בכך שום דבר כדי למנוע את העובדה שלקראת סוף השנה הזו, או בתחילת 2012, המשק העולמי ינוע על התחום הצר שבין צמיחה מזערית לאפשרות של צמיחה שלילית.

"השונות שיש באירופה, בין גרמניה מצד אחד לבין המדינות החלשות מצד שני היא כל כך גדולה. כשיש מדיניות מוניטרית אחידה לכולן, נשארה רק המדיניות הפיסקאלית שמשתנה בין המדינות, אבל גם היא כבר נאבדת כי המדינות החזקות לקחו על עצמן משטר צנע ואין להן יכולת לעזור לכלכלות החלשות.

בארה"ב המצב דומה. הבנק המרכזי השתמש באחד משני הכדורים האחרונים שהיו לו בקנה והבטיח כי הוא יותיר את הריבית נמוכה בשנתיים הקרובות. לגבי הכדור האחרון שנשאר, תוכנית הקלה כמותית נוספת (QE3), אני בספק אם היא תוכל לעזור".

- ומה לגבי השווקים המתעוררים?

"יש עדיין כלכלות בשווקים האלה שצומחות, ובראשן הודו וסין. אבל גם הן כבר חוששות שהייצור הגדול שלהן, שמכוון לעולם המערבי, ילך ויצטמצם בגלל ההאטה בארה"ב ואירופה. לכן, גם שם תהיה האטה, לא לכיוון האפס אבל בהחלט לרמות של 5%-6% בסין, לעומת רמות של 9%-10% כעת".

"לכולם נדלקה נורה אדומה"

- כאן אצלנו, בשוק המקומי, אלו הן בעיקר חברות ההחזקה שסובלות מירידות שערים, בעיקר על רקע חששות מעמידתן בהחזר החובות לציבור. לדעתך זו פאניקה או תגובה מוצדקת?

"אנשים פועלים מפחד ומהיסטריה, אבל הבסיס לכך הוא נכון, ותמיד יש גורם אמיתי מאחורי הירידות. למשל, כשרואים את נוחי (דנקנר, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי - ת' ק') מעורב בהרפתקה כל כך גדולה בקרדיט סוויס, והוא המגייס הגדול ביותר של אג"ח מהציבור, זה מדליק לכולם נורה אדומה והפאניקה מובנת. לא משנה אם הפאניקה אכן תתממש, יש לה את הרציונל שלה".

- מה לגבי הירידות בחברות החזקה אחרות? גם שם יש סיבה אמיתית לחשש?

"קשה מאוד לנתח חברות החזקה. הן כל כך ממונפות ומסורבלות שקשה מאד לנתח את יכולת ההחזר שלהן. הבעיה העיקרית שלהן היא באיזה מידה הן הצליחו, בחלון ההזדמנויות שהיה בין תחילת 2009 לתחילת 2011, לגייס כסף בריבית נמוכה לטווחים ארוכים. מי שהצליח מצבו יותר טוב מאחרים".

- לאור ירידות השערים החדות, אתה כבר מזהה כרגע הזדמנויות?

"באג"ח הקונצרניות יש ללא ספק הזדמנויות, ואנחנו כבר מתקרבים לרמות המחירים של סוף 2008. יחד עם זאת, משהו השתנה מאז והוא ועדת חודק, שמגבירה מצד אחד את הלחץ על אותן אג"ח שהמוסדיים לא קונים, ומצד שני נותנת סיכוי למשקיעים אחרים לקנות במחירים טובים. כיוון שהמגמה לא הולכת להשתנות בקרוב, יש זמן לעשות עבודות ניתוח ולקנות לאט-לאט ובזהירות אג"ח טובות".

"הזהב בנקודה מאוד מסוכנת"

ויינשטיין הוא חסיד של ההשקעה בזהב, וממליץ עליו כבר תקופה ארוכה, מאז עמד מחירו על 850 דולר לאונקיה. כעת עומד מחיר הזהב על 1,800 דולר לאונקיה ו-ויינשטיין מסביר את השינוי הזה בשלושה שלבים: התעלמות, גילוי ותהייה, וביטחון יתר.

"אנחנו נמצאים היום בעיצומו של השלב השלישי, ביטחון היתר. הבנקים המרכזיים קונים זהב וחברות המכרות שכורות זהב לא חוזרות לעשות גידור עליו. בעבר הן היו מוכרות קדימה את מלאי הזהב שהיו אמורות להפיק, אך לאחרונה הן הפסיקו. כלומר, הן מאמינות שמחיר הזהב יעלה בגלל הקיטון בהיצע. רק שבמחירים החדשים של הזהב, 1,800-2,000 דולר לאונקיה, מימוש והחלטה לצאת מהמשחק יביאו לירידות גדולות מאוד".

- למרות המחירים הגבוהים אתה עדיין ממליץ עליו כהשקעה אטרקטיבית?

"הזהב בנקודה מאוד מסוכנת. אני סבור שנמשיך לראות עליות אבל שלב ביטחון היתר הוא חלק מהשלב הסופי והמסכם של העלייה בזהב. יחד עם זאת, כדי שזהב ירד פונדמנטלית צריכים לקרות שני דברים: ריבית ריאלית חיובית גם בגרמניה וגם בארה"ב, ושהגירעונות התקציביים יחזרו לרמות שהיו טרום המשבר. אלו שני דברים שאנחנו רחוקים מהם. לכן, מי שכבר יש לו היום זהב, שיישאר איתו. אני בכל אופן, לא מתפתה למכור אבל אני גם לא קונה.