מה גולדסטון יגיד? פצצת זרחן נורתה לכיוון כרם שלום

זו אינה הפעם הראשונה שכנגד ישראל נעשה שימוש בחומר זה ■ נזכיר כי בין היתר, ספגה ישראל ביקורת בינלאומית נוקבת על כך שעשתה שימוש בפצצות זרחן ב"עופרת יצוקה"

אחת מפצצות המרגמה שנפלו אתמול במערב הנגב, סמוך לקיבוץ כרם שלום, הכילה זרחן. מדובר בחומר בעייתי מאוד - שלפי אמנות בינלאומיות, השימוש בו אסור.

בין היתר, ספגה ישראל ביקורת בינלאומית נוקבת על כך שעשתה שימוש בפצצות זרחן במהלך מבצע "עופרת יצוקה".

זו אינה הפעם הראשונה שכנגד ישראל נעשה שימוש בחומר מסוכן זה. במארס האחרון נורה מהרצועה מטח פצמ"רים שלפי בדיקה של חבלנים, הכילו בחלקם זרחן, למרות שמדובר בנשק שאסור לשימוש על פי החוק הבינלאומי.

פצצת הזרחן: קטלנית ושנויה במחלוקת

כלי נשק המכילים זרחן ומביאים את החומר למגע עם עור אנושי גורמים לכוויות קשות בעור בעלות צבע צהוב שמדיפות צחנה של שום. לפי חלק מאמנות ז'נבה, שישראל אינה חתומה עליו, חל איסור מוחלט להשתמש בפצצות זרחן נגד מטרות אזרחיות וריכוזי אוכולוסייה. האפשרות היחידה שבה מתיר החוק הבינלאומי שימוש בפצצות זרחן היא רק נגד מטרות צבאיות שניתן לבודדן באופן מוחלט מהאוכלוסייה האזרחית.

בדוח גולדסטון של האו"ם על מבצע "עופרת יצוקה" נטען כי יומיים לפני תום המערכה ירו לוחמי צה"ל פגזי זרחן לעבר שכונת תל אל-הוואה שבעזה. בצה"ל טענו אז כי ההחלטה לעשות שימוש בנשק הזרחני התקבלה באישור חריג מחשש לשלום לוחמי גבעתי שפעלו באותה הגזרה וכדי לאפשר להם להימלט מאזור שבו נשקפה סכנה לחייהם.