מכבי ת"א חוזרת? כן

שלוש סיבות להאמין מדוע הקאמבק של איווניר והצהובים שלו יעבוד כבר העונה: הכסף צריך להתחיל לדבר, הצעירים כבר מתחילים להתגלח, ואבי נמני מטיל את צלו ההרסני במקום אחר

9 משחקים רשמיים קיימה מכבי ת"א מתחילת העונה (5 באירופה, 1 בליגה, 3 בגביע הטוטו). המאזן: 7 ניצחונות, 2 תיקו, 0 הפסדים והפרש שערים אדיר של 5-23. אבל עדיין יש בעיה עם מכבי: האימפריה נמצאת בתקופה החשוכה ביותר בתולדותיה מבחינת הישגיות (אליפות אחת בלבד ב-15 העונות האחרונות), וזה כשלעצמו מספיק באופן אינטואיטיבי כדי לייצר גם עכשיו ספקות לגבי מכבי. למרות הפתיחה הסוערת של 2011/12, האינסטינקט לגבי מכבי תמיד נשאר אותו דבר: אתה מרגיש, אתה יודע, שמתישהו הכל יתחיל להתרסק שם.

אבל מי שמסתמך על הכשלים של מכבי של 15 השנים האחרונות כמדד למשהו שיקרה בעתיד הקרוב, כנראה מפספס בגדול. מכבי של העונה תחזור להיות קבוצת כדורגל שמתייחסים אליה ברצינות בכדורגל הישראלי. מכבי של העונה הקרובה אמורה להיות חלק ממרוץ האליפות עד הגונג האחרון, ואולי אפילו תצליח, בניגוד להרגל המגונה שלה, לייצר קמפיין סביר באירופה. הנה הסיבות לכך:

1. כסף

התקציב של מכבי לעונה הקרובה עומד על 88 מיליון שקל. פי 1.3 יותר ממכבי חיפה, פי 1.7 יותר מהפועל ת"א. גם בשנה שעברה היה התקציב של מכבי הרבה יותר גבוה מזה של חיפה והפועל. למה זה חשוב? כי כסף יכול לקבוע באחוזי דיוק מרשימים את ההצלחה המקצועית העתידית של המועדון. במחקר שפרסמו החודש הכלכלנים אלכס מילר ופרופסור כריס בריידי ממכללת BPP לעסקים בלונדון, נמצא כי בחמש העונות האחרונות בפרמיירליג, קיימת התאמה כמעט מוחלטת בין הנתונים הכלכליים האובייקטיבים של המועדונים (גובה שכר השחקנים, הכנסות, כמות צופים במשחקי בית ועוד), לבין המיקומים הסופיים שלהם בליגה האנגלית. כצפוי, מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי, ששולטות ברוב הפרמטרים הפיננסיים בפרמיירליג, התברגו כמעט תמיד במקומות 1-2 בליגה. הקבוצות עם ההכנסות הכי נמוכות כמעט תמיד היו אלו שנשרו לליגת המשנה, וכן הלאה.

הבדיקה הזאת הצטרפה למחקרים מוקדמים ומקיפים שערך פרופסור סטפן סיזמנסקי, כלכלן ספורט בריטי מוכר. סיזמנסקי מצא התאמה של יותר מ-90% בין היקפי השכר ששילמו מועדונים לשחקנים שלהם, לבין המיקומים הסופיים שלהם בליגות. המחקרים של סיזמנסקי הסתמכו על נתוני שכר שחקנים שנלקחו מארבע הליגות הבכירות באנגליה ומהסרייה A האיטלקית במשך עשרות שנים.

בחזרה לקרית שלום: מרבית ההבדלים בין תקציב מכבי ת"א על-פני מתחרותיה הגדולות בצמרת נעוץ בשכר שחקנים גבוה יותר. מכבי מחזיקה שמות כמו עטר, יצחקי, קולאוטי, מדוניאנין, פאביצ'ביץ', ניבאלדו - מהטובים ביותר בליגה לעמדות שלהם, שגם מקבלים שכר בהתאם. מכבי גם עומדת בשורה אחת עם הגדולות האחרות בישראל ביכולת ייצור ההכנסות שלה. בקיצור: כל הנתונים הכלכליים לטובתה.

אז נכון, כל זה לא ממש עזר למכבי בעונה הקודמת. אבל המחקרים מוכיחים שלאורך זמן הכסף קובע באופן חד-משמעי את התוצאות בכדורגל. כמעט מיותר להזכיר שכסף עצום קנה לגאידמק שתי אליפויות קלילות בבית"ר. כל עוד גולדהאר ימשיך לשפוך כסף על מכבי, התארים יגיעו, כנראה שמוקדם יותר ממאוחר.

2. דם חדש

בשנה שעברה לגלגלו על מוטי איווניר ועל "מהפכת הצעירים" שלו אחרי שמכבי ת"א נרמסה מול נתניה, ב"ש, עכו וקרית שמונה (גם כותב שורות אלו השתתף בחגיגה). אבל עכשיו צריך להודות על האמת: איווניר מתחיל לקצור את הפירות. קבוצה של ילדודס נתנה הצגה גדולה ביום חמישי בליגה האירופית ופירקה לגורמים את פנאתינייקוס - הגיל הממוצע של שחקני ההרכב עמד על 22.9. רק שני שחקנים שפתחו ב-11 של איווניר עברו את ה-25. שלושה אפילו לא חגגו 20.

האפקט הכי חשוב של מהפכת הצעירים מתחבר טוב לעניין הקריטי ביותר עבור מכבי: ההתנתקות מ-15 השנים הרעות האחרונות והצמחת די.אן.איי חדש למועדון. אחרי שהגיע בעלים שמוכן להשקיע כסף, כל שדרת הניהול הוחלפה וגם אבי נמני נזרק, דם חדש שרץ על המגרש הוא בדיוק מה שהקבוצה צריכה. כדי להשתחרר מהכבלים של תקופת המדבר, מכבי צריכה לתת את המושכות לדור שלא ידע את המדבר וקטף כל תואר אפשרי בקבוצות הנערים והנוער.

3. נמני בחוץ

מי אמר שאבי נמני כבר לא עובד בשביל מכבי? שימו לב מה הביא הקיץ נמני לישראל, במסגרת תפקידו החדש כסוכן שחקנים: אפולה אדל, השוער הקמרוני של הפועל, שמסתמן כפלופ רציני ואחד שישרת את האינטרסים של מכבי בעיר; אבל אם נהיה רציניים, הפרישה של נמני מאימון מדברת בעד עצמה: אפילו הוא הגיע למסקנה שהוא לא מספיק מוכשר כדי לקבל החלטות מקצועיות הרות-גורל על בסיס יומיומי. אם היה בטוח ביכולותיו המקצועיות, הוא היה מנסה לאמן במקום אחר.

למזלה של מכבי, גולדהאר הבין באמצע העונה הקודמת את מה שהבין המאמן האגדי אריגו סאקי כבר באמצע שנות ה-90' כשאמר: "אתה לא צריך להיות סוס כדי להפוך לרוכב סוסים טוב". סאקי מעולם לא היה שחקן מקצועני, אבל זה לא הפריע לו לבנות כמאמן את אחת מהקבוצות הטובות בכל הזמנים, "גראנדה מילאן". אין קשר בין קריירת משחק מפוארת כשחקן לבין הצלחה בסדרי גודל דומים בתור מאמן.

ניתן רק לדמיין מה היה קורה אם היה נותן גולדהאר לאיש מקצוע מעט יותר רציני מנמני (איווניר) להתחיל לאמן את מכבי כבר בתחילת 2010/11.