ישראל מתפשטת: צילום עירום רב-משתתפים בים המלח

הצלם ספנסר טוניק יצלם בים המלח ב-17 בספטמבר, כחלק מסדרת העבודות האקולוגיות של האמן הבינלאומי ■ העבודה הזו היא גם קריאה לתשומת לב העולמית למצוקה האקולוגית של האתר הנדיר הזה"

לאחר שמועות ומחלוקות - כן יבוא, לא יבוא - יגיע ספנסר טוניק לישראל בחודש הבא, ויצלם ב-17 בספטמבר מיצב עירום רב-משתתפים בים המלח. טוניק הוא אמן אמריקני שהפך לאחת הדמויות הבולטות באמנות הפופולארית בעשור האחרון, עם צילומי העירום ההמוניים שהוא מפיק ברחבי העולם. בשנים האחרונות הוא עוסק בפרויקטים שיש בהם אמירה ומחויבות לנושא חברתי, אקולוגי-סביבתי או אידיאולוגי שהוא מאמין בו. במקרה זה ים המלח הגווע והנאבק בימים אלה גם על מעמדו כאחד מפלאי העולם, בהצבעה בינלאומית באינטרנט.

"טוניק רוצה לקדם נושאים שעימם הוא מזדהה - והבחירה בים המלח עומדת בשורה אחת עם הפרויקט שצולם בקרחון אלטש בשווייץ בשיתוף עם גרינפיס, בקריאה למודעות להתחממות הגלובלית. בצילום האחרון שלו, בבית האופרה בסידני, אוסטרליה המטרה הייתה לעורר מודעות לשוויון האוכלוסיה הגאה", אומרת אלינור לכטמן, מפיקה שותפה של הפרויקט, יחד עם ארי פרוכטר שיזם את הגעתו של טוניק לארץ.

ים המלח לכד את תשומת ליבו האישית של טוניק. "יש לו קרובי משפחה בארץ והוא מגיע לכאן מדי כמה שנים. בים המלח ביקר לראשונה ב-1979, ומאז הוא רואה איך המפלס נסוג בכל שנה ב-120 ס"מ. העבודה הזו היא גם קריאה לתשומת לב העולמית למצוקה האקולוגית של האתר הנדיר הזה".

במסגרת הקמפיין להכרזת ים המלח כאחד משבעת פלאי העולם החדשים, עשוי הצילום של טוניק לשמש מקפצה חיונית. יותר מ-500 מיליון איש ברחבי העולם נחשפו לצילום האחרון שקיים, ברחבת בית האופרה בסידני. אם כמות דומה של מתעניינים תיחשף לצילום בים המלח, וחלק מהחשיפה הזו תתועל לבחירות האינטרנטיות בהצבעה על פלאי העולם הנבחרים, יזכה המקום לתנופת פיתוח, תיירות ותקציבים בינלאומיים, שעשויים להציל את מצבו.

לדברי לכטמן, בנוסף לעניין האמנותי והאקולוגי, יש למפיקים הישראליים של הפרויקט מטרה ברורה: לקדם את התדמית של ישראל בחשיפה עולמית רחבה. "זו חשיפה שיש בה ערכים של תרבות ליברלית ודמוקרטית, ערכי טבע, להראות את המדינה באור שאינו קשור לטרור ולכיבוש, לאלימות ולפוליטיקה. משהו שהעולם פחות רואה מישראל בדרך כלל".

בצילום באוסטרליה השתתפו לדבריה כ-6,000 איש, אך גם מספר של כמה מאות משתתפים יכול להספיק, כמו בצילום שנעשה על קרחון אלטש בשווייץ - מהצילומים הטובים והמרשימים שלו.

"יש לנו היענות גבוהה ביותר, מאות רבות נרשמו ואנחנו מצפים לעוד. בקבוצת המעריצים של הפרויקט בפייסבוק יש כ-1,600 חברים, אבל החברות בפייסבוק אינה נחשבת להרשמה לפרויקט. הרשמה היא מעשה מחייב ורק לנרשמים בפועל נמסרים פרטי מידע חיוניים להשתתפות בצילום", אומרת לכטמן. החשאיות נועדה לשמור על הפרטיות של המשתתפים ועל צנעת הפרט, לא לעודד סקרנים וצופים - שעשויים להפריע ולא לתרום.

"העירום בצילום לא קשור למיניות או לחושפנות, אלא דווקא לחופש ולשחרור. חשוב להבין שזה לא אירוע נטורליסטי או נודיסטי, ולא הפנינג של עירום בטבע. זמן העירום מוגבל לצילום עצמו. טוניק מגיע למקום מראש ובוחר את הפריים והסגנון שבו הוא רוצה לצלם.

"החוויה של המשתתפים היא חוויה מעצימה ומיוחדת של השתתפות ברגע מיוחד - שקשה לתפוס את מהותו מבלי להיות שם. זו עבודה רצינית והאחריות של כל אחד על גופו, תוך כדי היותו חלק מקבוצה גדולה של אנשים שחולקים משהו. בהמשך כל אחד מהמשתתפים מקבל תמונה קטנה מהמיצב, חתומה על ידי האמן. זוהי למעשה בעלות על יצירת אמנות במהדורה מוגבלת, ויש לה ערך ייחודי, שמאשר את השתתפותו".

להרשמה לצילום: http://www.nakedsea.info/

לתרומות לפרויקט, הנעשה ביוזמה עצמאית וללא מימון ציבורי:https://www.israeltoremet.org/Custom/savethedeadsea/cart