הדורות הבאים: מי יהיה הלהיט הישראלי הבא במחול העכשווי?

לילך לבנה, יובל גולדשטיין, לירון עוזרי, עידן יואב, עידו בטש, ארתור אסטמן - הם כמה ממתחרי "גוונים במחול 2011", מסגרת תחרותית לעידוד יצירה צעירה וחדשנית במחול

לילך לבנה, יובל גולדשטיין, לירון עוזרי, עידן יואב, עידו בטש, ארתור אסטמן - אחד מהשמות הללו, שרובנו עוד לא מכירים, עשוי להיות הלהיט הישראלי הבא בתחום המחול העכשווי. אלה הם כמה ממתחרי "גוונים במחול 2011", מסגרת תחרותית לעידוד יצירה צעירה וחדשנית במחול, שתעלה ב-7-10 בספטמבר במרכז סוזן דלל.

יש משהו סמלי בעובדה שעדית הרמן, המנהלת האמנותית של "גוונים במחול 2011", היא בעצמה זוכת "גוונים במחול" (בשנת 1997). מאז הספיקה הרמן להקים את תיאטרון קליפה, לנהל קריירה בינלאומית של מעצבת, פרפורמרית ובימאית-כוריאוגרפית, והשנה היא מובילה בטבעיות את התחרות שנועדה לגלות את הגוונים החדשים במחול.

במסגרת "גוונים במחול" בעבר התגלו כמה מהיוצרים הבולטים ביותר בזירת המחול והתנועה הישראלית, חלקם גם פרצו למחוזות בינלאומיים. בין אלה רננה רז, להקת ורטיגו, עמנואל גת, תמר בורר ואחרים. זוהי הפעם ה-16 בה מתקיימת התחרות, ובה יציגו הפעם 16 יוצרים שנבחרו מבין 85 הצעות.

לדברי יאיר ורדי, מנכ"ל מרכז סוזן דלל, הרמן מציעה פתיחות יצירתית: "התנועה, העיצוב, הרלוונטיות, הדגש על אסתטיקה בימתית ותיאטרלית. כל זה משתלב יחד לשינויים המתרחשים בחברה הישראלית היוצרת כיום".

העבודות עצמן מצליחות לעמוד בדרישות איכות גבוהות, אך יש בהן גם אתגר לא פשוט לקהל הצופים, המגיע לערב מגוון, שחלקו מוגש בשפות זרות ומוזרות, חלקן פרובוקטיביות וחלקן אנטי-אסתטיות, הדורשות קבלה של נושאים וסגנונות בימתיים מפתיעים.

התחרות מחולקת לחמש תוכניות, בכל אחת מהן יעלו מספר מופעים קצרים: הרמן הגדירה את הנושאים כ:Pure Dance - על הגוף והווירטואוזיות בריקוד; "לחלום בגדול" - על שאיפות ופנטזיות במחול; "העתיד כבר כאן" - פרפורמנס אוונגארד, ביצירות הבודקות את גבולות הגוף בתנועה חדשה; "הפרי האסור" - סקס, קיטש וטראש, ביצירות רוויות יצרים, פולחן, יאוש ופורקן ו"חיה נדירה" - על הקרבה והמרחק מהיסודות הטבעיים באדם הרוקד.