דורון כהן מונה למ"מ מנכ"ל האוצר; עשוי להפוך למנכ"ל

המינוי של כהן לתפקיד הוא לשלושה חודשים ■ שר האוצר יובל שטייניץ ממשיך לחפש אחר מחליף לחיים שני בתפקיד מנכ"ל משרדו

מנהל רשות החברות הממשלתיות, רו"ח ועו"ד דורון כהן (51), עשוי להתמנות למנכ"ל משרד האוצר הבא. שר האוצר, יובל שטייניץ, מינה את כהן לממלא מקום המנכ"ל, תפקיד שהוא יוכל למלא אך ורק למשך שלושה חודשים. במהלך תקופה זו, צפוי שטייניץ להמשיך ולחפש מועמדים נוספים. במקביל, ינסה כהן להוכיח כי הוא ראוי לשמש בתפקיד. שטייניץ, בתורו, יפעל לשכנע את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיביא לאישור מינוי כהן בממשלה עד סוף נובמבר, עניין הצפוי להיתקל בקשיים לאור העובדה שמינויו של כהן כבר זוכה לביקורות בקרב בכירי האוצר לשעבר.

מועמד לחשכ"ל

שמו של כהן הועלה לפני כמה חודשים כמועמד לתפקיד החשב הכללי באוצר. כמו כן, בהיותו בעל ניסיון חשבונאי רחב, הוזכר גם כמחליף פוטנציאלי ליהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים. לפני כן מילא שורת תפקידים בכירים במגזר הפרטי והממשלתי, לרבות יו"ר עמידר, סמנכ"ל הכספים של ענקית המזון "עלית אינטרנשיונל", סמנכ"ל הכספים של דפי זהב וחשב קונצרן כיל. במסגרת תפקידו כמנהל רשות החברות, מאז אוקטובר 2009, הוביל שינויים במבנה הרשות ובתפקודיה במטרה לחזק את הממשל התאגידי בחברות, את הדיווח והשקיפות ומוביל עם משרד המשפטים חקיקה מקיפה, "חוק התאגידים הציבוריים", שיסדיר את הממשל התאגידי בתאגידים הציבוריים ויכיל עליהם את פיקוח רשות החברות. במקביל, הפריט כהן את החברה לאוטומציה ובנק לפיתוח התעשייה ונמצא בעיצומו של תהליך הפרטת נמל אילת. בד בבד, מקדם כהן את הפרטת התעשיות הביטחוניות.

כהן נחשב למקורב מאוד לשר האוצר יובל שטייניץ ולאיש אמונו, והוא הופך היום לאחד מבכירי המשרד. הבחירה בו טבעית שכן הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ', אך נכנס לתפקיד ועובד מול צוות מנואל טרכטנברג. החשבת הכללית, מיכל עבאדי בויאנג'ו, נכנסה לתפקיד לפני כמה חודשים ומרכזת את ההיערכות למשבר העולמי. ישנו רק בכיר אחד ותיק באוצר, הממונה על השכר אילן לוין, אך הוא עתיד לפרוש לאחר חתימת הסכם השכר עם הרופאים.

ל"גלובס" נודע כי שטייניץ פנה באופן בלתי פורמלי ובאמצעות יד ימינו וראש המטה שלו, דוד שראן, למספר אנשים במגזר הפרטי, אך כולם סירבו לקבל על עצמם את התפקיד, שעד לפני שנתיים היה בין הנחשקים במשק.

נטול אגו ומכיר את האינטריגות / פרשנות - סטלה קורין ליבר

יובל שטייניץ ממשיך אמנם לחפש "תותח על" מבחוץ, אך הסיכוי שיימצא כזה הולך ונמוג. כך גם קורה לחיפושי נתניהו אחר מנכ"ל "תותחי" למשרד ראש הממשלה.

ממשלת נתניהו נכנסה, בפועל, לחצי השני של הקדנציה, זה שעיקר תשומת ליבו מופנית לבחירות. למרות שמדובר בימים קריטיים - המחאה הציבורית, פעילות "צוות טרכטנברג", ההמלצות הצפויות של ועדת הריכוזיות והעצבנות הכלכלית באירופה וארצות הברית - ההערכה היא שמנכ"ל האוצר ומשרד ראש הממשלה יצטרך לעשות הרבה עבודה פוליטית-כלכלית סיזיפית ולא בונה. זו הסיבה שבכירים מהמגזר העסקי ובכירי אוצר לשעבר, ענו להצעות בשלילה.

תפקיד מנכ"ל האוצר הוא הכי מתסכל. אחריות גדולה וסמכות אפס. מנכ"ל האוצר צריך להמציא את עצמו בעצמו, כשלצדו בהנהלה יושבים ראשי אגפים, בעלי סמכויות חוקיות נרחבות ביותר, שבמצב הטוב לא תומכים ובמצב הרע מכשילים. יותר מזה, מנכ"ל האוצר שואב כוחו מהשר, רק שהשר הנוכחי יובל שטייניץ, שבנה את עולמו בוועדת ששינסקי, די נחלש בחודשים האחרונים, כך שמי שייקח על עצמו את התפקיד - יצטרך להיבנות בלי הרבה עזרה. מה גם ששטייניץ די נכווה מהמנכ"ל היוצא שני, והוא מעדיף מנכ"ל שיוכל לסמוך עליו.

המצב הזה מביא להערכה שהמינוי הזמני של דורון כהן למנכ"ל, יהפוך למינוי קבע. הוא הוכיח עצמו ברשות החברות, גם כשהיה צריך להתעמת מול בכירים באוצר. יש לו יחסי אנוש טובים והוא מסתדר גם עם החשבת הכללית עבאדי בויאנג'ו, שצפויה להיות "האיש החזק באוצר". הוא נטול אגו מנופח, תופעה מוכרת בין בכירי האוצר, בעל יכולת מקצועית ואישית לתאם את פעולות ראשי האגפים וגם מכיר היטב את הפוליטיות והאינטריגות במשרד ובממשלה.