מחריפה המחלוקת בין וינשטיין ללינדנשטראוס בסוגיית נוקד

המבקר דורש להחמיר את הדרישות משרת החקלאות וזימן אותה לדיון בוועדת ההיתרים: "ההסדר המוצע ע"י המשנה ליוע"מש אינו מקובל עלינו לחלוטין"

מחריפה המחלוקת בין מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בשאלת הסדר ניגודי העניינים של שרת החקלאות אורית נוקד. מבקר המדינה זימן את נוקד לוועדת ההיתרים במטרה להנחות אותה לגבי סייגים על פעולותיה בתחום משק החלב, וככל הנראה גם בתחומים נוספים הקשורים לסמכויותיה כשרת החקלאות.

נוקד היא חברת קיבוץ שפיים, השותף באחת הרפתות הגדולות במדינה. בהחלטת הממשלה נאמר כי עד לגיבוש הסדר ניגוד עניינים שיהיה מקובל על מבקר המדינה, על נוקד להעביר את סמכויותיה לשר אחר, ונקבע כי יהיה זה השר שלום שמחון. טיוטת הסדר ניגוד העניינים שגיבש בחודש מאי המשנה ליועמ"ש, מייק בלאס, ולפיה אין מניעה שנוקד תעסוק במשק החלב בהנחיית היועמ"ש למשרד החקלאות ערן אטינגר, אינה מקובלת על מבקר המדינה, הדורש להחמיר את ההסדר.

זימון למבקר

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "השרה אורית נוקד זומנה לוועדת ההיתרים במשרדנו כדי לדון בשאלת ניגודי העניינים שהיא נתונה בהם. נוכח ההימשכות הארוכה מדי של המגעים שמנהל משרד היועמ"ש עם השרה לגיבוש ההסדר הקבוע, תישלח להם פנייה נוספת לסיים את הנושא. כזכור, את הנוסח הקודם שגובש בין משרד היועמ"ש לשרה פסלנו כיוון שהיה מקל מדי. ההסדר המוצע ע"י המשנה ליוע"מש עו"ד מייק בלאס אינו מקובל עלינו לחלוטין ויש להחמירו".

ממשרד המשפטים נמסר בשמו של מייק בלאס: "לצורך השלמת עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים לשרה אורית נוקד, התבקשה השרה ביום 11.7.11 ע"י משרד המשפטים להשלים מידע רב בעניינים הנוגעים לנושאים כלכליים ומסחריים, מידע שיש להניח כי אינו מצוי בידיה אלא בידי גופים כלכליים חיצוניים. המידע המבוקש טרם התקבל במשרד המשפטים. כל הסדר למניעת ניגוד עניינים לשר משרי הממשלה נערך בתיאום עם מבקר המדינה. כך נעשה לגבי ההסדר החלקי לשרת החקלאות וכך ייעשה גם לגבי ההסדר עמה בשאר התחומים".

מלשכת נוקד נמסר: "בכל נושא שבו קיים לכאורה חשש לניגוד עניינים, פועלת השרה עפ"י הנחיות היועמ"ש של משרד החקלאות".

מלבד השרה נוקד, גם המשנה לראש הממשלה, השר משה (בוגי) יעלון, הינו חבר קיבוץ שבו רפת גדולה. בהצבעה על חוק המשק החלב שהתקיימה ב-28 במארס השנה, יעלון לא הצביע בעד, ולשאלת "גלובס" אם הדבר נבע ממגבלה כלשהי שחלה עליו, נמסר מלשכתו: "מאז 1996 השר יעלון הוא חבר קיבוץ גרופית בחופשה, בהסדר מיוחד שבו אין בינו לבין הקיבוץ יחסים כלכליים והוא אינו נהנה בו מזכויות כלכליות. לפיכך אין שום ניגוד עניינים בהבעת דעתו בנושא משק החלב, והדבר אף נאמר לשר יעלון במסגרת בדיקה שביצע מול גורמים משפטיים.

"השר יעלון הצביע בעד חוק החלב בהצבעות שבהן השתתף, ואם לא נכח בהצבעה זו או אחרת הרי שהדבר לא נבע ממגבלה כלשהי, אלא משום שלא התאפשר לו להיות נוכח בהצבעה.

"השר יעלון ימשיך גם בעתיד להיאבק לשגשוגו של משק החלב, מתוך ידיעה כי פגיעה ברפתנים עלולה להביא להתפרקות משקים רבים, בעיקר בפריפריה. השר יעלון סבור כי פגיעה במשק זה תביא לירידה במכסת ייצור החלב בישראל ותעמיד בסכנה את אספקת החלב הטרי. לכן ימשיך להתנגד לשינוי חוק החלב. השר יעלון תומך בהתמודדות עם החברות המייצרות ורשתות השיווק שהביאו לעליית מחירים מופרזת של מוצרי חלב שונים".