המלצות תרבות: דברים שכדאי לעשות בסופ"ש ובשבוע הקרוב

מוזיקה ■ אמנות ■ תיאטרון ■ פסטיבל בירה ■ מחול ■ ומאיר אריאל

מוזיקה

להקת Interpol

מה: אם ההסלמה בדרום לא תבריח אותם ברגע האחרון, צפוי הרכב הרוק האלטרנטיבי מניו-יורק, שכבר הקפיץ קהלי רבבות בפסטיבלים נחשבים ברחבי העולם מאז הוקם בשנת 97', לפנק את מעריציו המקומיים. בין השאר היו Interpol מהרכבי החימום הרשמיים של U2 בסיבוב ההופעות העולמי האחרון שלהם, ומאחר שאת בונו ושות' קצת קשה להביא שוב לארץ בשלב זה בקריירה שלהם (ושלנו), לפחות נתרשם מקרוב מה הלהיב אותם כל-כך.

ברפרטואר מיטב הלהיטים מארבעה אלבומי אולפן ושני מיני אלבומים, כולל Turn on the bright lights מ-2002, הנחשב לאורח קבוע בכל רשימת אלבומי רוק מצטיינים מהעשור החולף, וגם ספתח מקומי: מופע איחוד של להקת כרמלה, גרוס ווגנר של ערן צור.

למה ללכת: כי אין כמו רוק גיטרות אגרסיבי להתפרק ממתחי התקופה.

למה באמת ללכת: כי בקרוב אמנים בינלאומיים שוב יפחדו להגיע.

עם מי ללכת: עם היהודים.

מתי, איפה וכמה: שלישי (ה-30 באוגוסט), 21:00, ביתן 1 בגני התערוכה בתל-אביב. כניסת קהל החל מ-19:30. מחיר כרטיס: 259 עד 299 שקלים.

אמנות

"השעון"

מה: "השעון" - יצירת וידיאו-ארט בת 24 שעות בדיוק, של האמן האמריקני כריסטיאן מרקליי, עלתה השבוע במוזיאון ישראל בירושלים, לאחר שנחשפה לראשונה בלונדון בשנה שעברה וקטפה את פרס אריה הזהב היוקרתי בביאנלה לאמנות בוונציה, שם היא מוצגת במקביל.

היצירה האפית של מרקליי היא מחווה עשירת הבעה לקולנוע על תקופותיו השונות. האמן ליקט במשך 4 שנים 7,000 קטעי סרטים שבהם יש ייצוגי זמן, דיבור על זמן או שימוש בשעונים. הוא ערך אותם לפי הרגע ביממה שהם מציגים, ויצר מהם רצף בן 24 שעות, המוצג בסנכרון לזמן אמת בכל מקום שבו הוא מוקרן בעולם.

למה ללכת: בעריכה מופתית, מדלג האמן בין שוד שעונים וריצה לרכבת, ליאונרדו דיקפריו מנצח בפוקר ורץ לתפוס את הטיטאניק...אושר גדול שסופו מוות ידוע מראש (לנו, הצופים). משמעויות הזמן, זיכרונות חמים מסרטים ישנים וחדשים, ואפילו השאלה מה קורה על המסך כשלא רואים, כשהמוזיאון סגור, למשל, כל אלה הופכים את היצירה לחד פעמית ומרגשת.

למה באמת ללכת: מוזיאון ישראל חגג השבוע את המבקר המיליון בשנה שחלפה מאז פתיחתו המחודשת לאחר השיפוץ המאסיבי. ויש המון מה לראות.

עם מי ללכת: עם מדריך קולי או בלעדיו.

מתי, איפה וכמה: א'-ה', שבת - 10:00-17:00, ג' עד 21:00, ו' עד 14:00, מוזיאון ישראל, שדרת המוזיאונים, ירושלים. מחיר: 24-48 שקלים.

תיאטרון

תקווה בסטודיו יורם לוינשטיין

מה: מאז מיקם בשכונת התקווה בדרום תל-אביב את בית הספר לאמנויות התיאטרון, מקפיד המורה למשחק יורם לוינשטיין לערב את תלמידיו בפעילות קהילתית. עכשיו הוא חושף לראשונה ממיטב פירות העבודה המשותפת לקהל הרחב, באירוע שבו יועלו הצגות בהשתתפות תושבי השכונה. בין השאר כוללת התוכנית האמנותית את המחזה "ילדי הלב" בהשתתפות קבוצת נוער דתי בסיכון, ההפקה "לפנים" בהשתתפות קבוצת בני נוער בסיכון, ערב סרטים קהילתיים והמופע "מהות החיים" שבו מבצעות תשע גמלאיות תושבות השכונה סצנות ממחזות של חנוך לוין.

למה ללכת: כדי להצדיע ליוזמה.

למה באמת ללכת: אפשר לעשות סיבוב קניות בשוק באותה הזדמנות.

עם מי ללכת: עם זהר יעקובסון.

מתי, איפה וכמה: ראשון עד שלישי (ה-28 עד ה-30 באוגוסט), ב-18:00 ו-21:00, באולמות במתחם שכונת התקווה. מחירי כרטיסים: 25 עד 40 שקלים, או 50 שקלים לכרטיסייה כוללת לכל האירועים.

פסטיבל בירה

ביר-גארדן במתחם התחנה בת"א

מה: תל-אביב מצטרפת לערים בולטות בעולם ומתכבדת לארח את קונספט ה"ביר-גארדן", תרבות בילוי בווארית שנולדה במאה ה-19 והפכה למוסד חברתי כלל עולמי. גינת הבירה הבווארית של מבשלת פאולנר תיפתח במתחם התחנה בת"א ביום רביעי, לשני לילות של בירה, אוכל ומוזיקה באווירה אותנטית ועליזה.

את הבירה של פאולנר, שתזרום צוננת לכוסות מהברזים שיוצבו במקום בטעמי: חיטה בהירה, סלבטור ואוקטובר-פסט, ילוו כמיטב המסורת נקניקיות ענק, פרעצל ומטעמים נוספים.

על תפריט הנקניקיות מופקד זאב טנא, בעלי רשת "פרנק", עם מבחר נקניקיות שמנמנות מבשר עוף או עגל, אשר יוגשו בלחמניות לצד שוקרוט, תבשיל כרוב שהוא גאוותם של תושבי חבל אלזס שבגבול גרמניה-צרפת. את החוויה הבווארית ישלים עיצוב אותנטי של ביר-גארדן כגינה קסומה עם מזרקת מים מרכזית, שסביבה שולחנות וספסלי עץ לישיבה המונית משותפת. חווית השתייה תחוזק בעזרת כוסות ענק מיוחדות, חביות משותפות ומלצריות בתלבושת בווארית מסורתית.

למה ללכת: כדי להתקרחן.

למה באמת ללכת: כדי להתקרר בחן.

עם מי ללכת: עם מי שלא צריך לנהוג.

מתי, איפה וכמה: רביעי-חמישי (31/8 -1/9), 19:00-23:00, מתחם התחנה, רח' קאופמן 2 ת"א. הכניסה חינם.

בירה / צלם: רויטרס
 בירה / צלם: רויטרס

מחול 1

DANAKA DANCE

מה: רגע לפני סוף אוגוסט, לפני תחילת תוכניות המחול שלפני החגים ואחרי החגים, לכו לראות את DANAKA DANCE - ערב של שלושה יוצרים צעירים, מבטיחים ומקיימים, במסגרת פסטיבל הקיץ המצוין "מחולוהט". במוצ"ש דנה כ"ץ מארחת את אלדד בן ששון ואלעד שכטר, ושלושתם מציגים יצירות שהעלו השנה ברחבי העולם.

כ"ץ, ששבה ממסע הופעות באירופה ובקנדה ותצא בקרוב להופיע בניו-יורק, מציגה שלוש יצירות קצרות, ביניהן "בוםבוקס" דואט המתחולל בתוך זירת איגרוף (עם הרקדנית יערה מוזס).

בן ששון יציג את היצירה "הטרוטופיה" שהוזמנה במיוחד לערב גאלה בדנמרק אחרי שזכה בפרס ראשון לכוריאוגרף ורקדן מבצע. היצירה כבר הספיקה לקטוף פרסים בינלאומיים והוזמנה לפסטיבלים בשווייץ, ברזיל וגרמניה.

שכטר יציג את יצירותיו "פדורה" ו"Fun Is", שהוצגו לראשונה בפסטיבל הקיץ ברומא וזכו לשבחים ופרסים.

למה ללכת: הערב המגוון והדינמי מאפשר חשיפה למחול חדש של יוצרים מקוריים, שאינם כבולים במוסכמות ובמגבלות הז'אנר.

למה באמת ללכת: בחלקו האחרון הפתעה: הקהל מוזמן לצאת לרחבת מרכז סוזן דלל ולצפות במופע תחת שמי נווה צדק, בערב הקיץ התל-אביבי.

עם מי ללכת: עם אהבת הקיץ.

מתי, איפה וכמה: מוצ"ש (ה-27 באוגוסט), 21:00, מרכז סוזן דלל, נווה צדק בתל-אביב. מחיר: 100 שקלים.

מחול זוג / צלם: גדי דגון
 מחול זוג / צלם: גדי דגון

מחווה

מאיר אריאל - 12 שנים בלעדיו

מה: יצירתו של המשורר-זמר-מלחין מאיר אריאל ממשיכה לפרוח ככל החולפות השנים מאז מותו בטרם עת, וגם השנה מתקיים מופע ההוקרה למיטב שיריו שבמהלכו מתקבצים חבריו הקרובים מהעבר לצד אמנים עכשוויים וממציאים מחדש קלאסיקות נצחיות פרי עטו. השנה נושא מופע ההוקרה אופי מעט שונה. חלקו הראשון, שאותו מנהל אמנותית אסף אמדורסקי, יוקדש לאלבום "שירי חג ומועד ונופל" במלאת 35 שנים לצאתו. אמדורסקי עצמו, לצד שלל אמנים אורחים, יבצע ממיטב שירי אלבום המופת ההוא. בחלק השני ישתתפו משה פרץ, דנה עדיני, ערן צור, שלמה גרוניך, איפה הילד, מרינה מקסימיליאן בלומין, מיכה שטרית, ארז לב ארי, מיקי קם, האחים אריאל, אפרת גוש, ירמי קפלן ועוד. יהודה עדר מנהל אמנותית ויואב קוטנר יערוך וינחה.

למה ללכת: כי הרפרטואר של אריאל רק משתבח עם השנים.

למה באמת ללכת: כי זה לא בדרום.

עם מי ללכת: עם כל מי שרוצה להתענג על רפרטואר מנצח בביצועים חדשים ומפתיעים.

מתי, איפה וכמה: שני (ה-29 באוגוסט), 20:30, אמפי חוות רונית. כניסת קהל החל מ-19:00. מחיר: 150 עד 260 שקלים.

מאיר אריאל / צלם: משה שי
 מאיר אריאל / צלם: משה שי

מחול 2

ריברדאנס בישראל

מה: עוד לפני שהרקדן-כוריאוגרף מייקל פלטלי יצר את מופע המחול שובר הקופות Lord of the dance, הוא הספיק להיות סולן במופע נוסף על טהרת המסורת הקלטית. Riverdance נוצר כקטע באורך שבע דקות לחלק האמנותי של תחרות אירוויזיון 94' באירלנד, ובעקבות התהודה שלה זכה הוא עובד למופע באורך מלא שהועלה עד כה ב-82 מדינות מול 150 מיליון צופים.

עכשיו מגיע Riverdance לראשונה לישראל, צנוע ואינטימי. המופע מתאר, בסדרת קטעי שירה ומחול מרהיבים, את התפתחות התרבות הקלטית משחר ההיסטוריה ועד התפשטותה לרחבי העולם בעקבות גלי ההגירה מאירלנד.

למה ללכת: כי לא צריך להבין במחול כדי להיכנע לקסם.

למה באמת ללכת: כל הרקדנים (בעיקר הרקדניות) נראים כאילו חטפו אותם משער של מגזין אופנה.

עם מי ללכת: עם עידו תדמור.

מתי, איפה וכמה: מחמישי הבא (ה-1 בספטמבר) ועד ה-13 בספטמבר, 14 הופעות, במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב, מרכז הקונגרסים בחיפה ובנייני האומה בירושלים. מחיר: 250 עד 545 שקלים.