נציגי מחאת האוהלים: הפגנה מול בית שטייניץ הערב

היום אחרי הצהריים מתוכננת שיירת מכוניות שתצא מחניון רידינג בתל אביב לכיוון באר שבע וירוחם ■ במוצ"ש יתקיימו עצרות מחאה בירושלים, תל אביב, ראשון לציון, כפר סבא וקצרין

לאחר מסיבת עיתונאים סוערת אתמול במהלכה קראו נציגי מחאת האוהלים לפרופסור טרכטנברג להתפטר ממשיכים גם היום פעילי המחאה בארגון הפגנות ואירועים המתוכננים להתקיים החל מהערב (יום ה') ועד למוצאי שבת.

היום בערב צפוייה להתקיים הפגנה מול ביתו של שר האוצר במבשרת ציון. מדובר ביוזמה של המאהל הירושלמי. במקביל, היום אחרי הצהריים מתוכננת שיירת מכוניות שתצא מחניון רידינג בתל אביב לכיוון באר שבע. לאחר עצירה במאהל בעיר עתידה השיירה להמשיך לכיוון ירוחם שם מתוכננת להתקיים עצרת מחאה בשעות הערב.

מחר בבוקר צפויים נציגי המחאה להגיע לשדה בוקר ולהדליק נרות על קבר בן גוריון. נכון לעכשיו מתוכננות להתקיים 5 עצרות מחאה במוצאי השבת הקרובה: בירושלים, תל אביב, כפר סבא, ראשון לציון וקצרין.

אתמול אחר הצהריים כינס פורום הארגונים החברתיים יחד עם מובילי מחאת האוהלים מסיבת עיתונאים בה נשמעה קריאה חד משמעית לפירוק ועדת טרכטנברג. "תחושתנו הן שהוועדה הזו היא טלאי שנועד למוסס המחאה" אמרה דפני ליף בפתיחת מסיבת העיתונאים אתמול, "כמו שניסה רה"מ לשכנע את הסטודנטים לעזוב את המאבק, כך גם הוועדה הזו מנסה להרגיע את הרוחות. אנו קוראים לפרופ' טרכטנברג להתפטר ולא להיות שותף להונאה הזו. העם דורש שינוי עמוק. אנו מצפים לשינוי אמיתי".

לצידה של ליף ישבו נציגי ארגונים חברתיים, תנועות נוער ונציגי מאהלים שונים ברחבי הארץ שהצטרפו לקריאה זו. במסמך שהציגו אתמול נציגי המחאה הופיעו מספר דרישות: שינוי התקציב הדו-שנתי וקביעת שינויים משמעותיים כבר בתקציב 2012, ביטול כלל ההוצאה, ביטול חוק ההסדרים, גיבוי תוכניות הממשלה בתקציבים הולמים וקביעת לוח זמנים ברור וערבויות לביצוע.

הסטודנטים שלוקחים חלק מרכזי בהובלת והנהגת המאבק מאז החל בלטו בהעדרם ממסיבת העיתונאים וזאת למרות העובדה שלקחו חלק מרכזי בגיבוש הדרישות שהוצגו אתמול על ידי נציגי המחאה. הסיבה להיעדרות הייתה אי הסכמה עקרונית בין הסטודנטים לבין שאר הארגונים בהקשר של וועדת טרכטנברג. בעוד שבמסיבת העיתונאים נאמרו דברים ישירים בדבר העובדה שהוועדה איננה רלוונטית, סבורה הנהגת הסטודנטים כי יש לשאוף להידברות. "התאחדות הסטודנטים חותרת לשינוי חברתי כלכלי אמיתי הכולל הישגים מיידיים ותכניות ארוכות טווח, בשילוב יעדים מדידים. אנו נאמנים לדרכנו שתמיד הייתה שילוב הידברות לצד מאבק חברתי".

הסטודנטים מתכוונים להציג את עמדתם לאנשי וועדת טרכטנברג בימים הקרובים. במקביל ביקשו בהנהגת הסטודנטים להדגיש כי מלבד אי הסכמה נקודתית זו, מתקיים וימשיך להתקיים שיתוף פעולה הדוק בינה לבין ראשי המאבק האחרים בכל הקשור לפעולות המחאה, ארגון העצרות ועוד. בהמשך למסיבת העיתונאים אתמול ולדרישה מפרופסור טרכטנברג להתפטר נמסרה התגובה הבאה מהוועדה לשינוי כלכלי חברתי בראשה הוא עומד: "הוועדה היא עצמאית ותמשיך בעבודתה תוך הידברות עם הציבור ושמיעת הרעיונות וההצעות. הוועדה עובדת בצורה אינטנסיבית על מנת להגיש את המלצותיה כפי שהתחייבה לעשות עד סוף ספטמבר".

גם מובילי צוות המומחים החיצוני שמייעץ למובילי המחאה התייחסו לדברים שנאמרו אתמול במסיבת העיתונאים. פרופ' אביה ספיבק, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, אמר: "המחאה החברתית הביעה בבירור את הרצון לראות ישראל אחרת, צודקת יותר, שבה ניתן לחיות בכבוד. הממשלה היא הגוף שביכולתו לבצע את השינוי הזה, ולכן יש חשיבות רבה לגמישות תקציבית מספקת אשר תאפשר שינוי משמעותי, הן בטווח המיידי והן בטווחים ארוכים יותר. הניתוח של האפשרויות התקציביות מלמד שיש צורך לבטל את כלל ההוצאה, גם לתקציב 2012 וגם להמשך, כדי לאפשר את השינויים שציבור המחאה מבקש. כלל ההוצאה גרם להורדת משקל המגזר הציבורי במשק, ולכן להפרטה מתמדת של שירותים ציבוריים ולהרס של המגזר הציבורי. עם זאת, חשוב להעריך את האחריות התקציבית אשר מגלים מנהיגי המחאה. הערכתנו המקצועית היא אם כך שכדי שיתאפשר לועדת טרכטנברג לפעול כדי להשיג את היעדים שהציבור מבקש, יש צורך שהממשלה תאמר באופן ברור כי היא מבטלת את כלל ההוצאה. זהו לכאורה כלל טכני, אבל הוא היסוד למדיניות השגוייה של העשור האחרון."

מפרופ' יוסי יונה נמסר: "המסמך של מנהיגות המחאה אינו מאפשר לממשלת ישראל להמשיך ולהוליך שולל את הציבור. הוא מציג את עקרונות המסגרת הנדרשים כדי להביא לשינוי משמעותי בסדרי העדיפויות החברתיות-כלכליות של ישראל. סירוב לקבל ולו מקצת העקרונות הללו תעיד שהבטחתה של ממשלת ישראל להיות קשובה לדרישות הציבור ולהביא שינוי של ממש בסדרי העדיפויות אינה אלא תרגיל רטורי שכל כוונתו להתחמק מאחריותה להתמודד עם המצוקות החברתיות שהוציאו מאות אלפי מפגינים לרחובות".

בתוך כך, הופיעו היום נציגים מהמאהל הירושלמי בפני הוועדה. נציגי המאהל סיפרו כי מדובר ביוזמה עצמאית שלהם כדי לנצל את התכנסותו של הצוות שעוסק בדיור כדי להעלות בפניו נקודות חשובות הנוגעות למצוקה בירושלים. בין המופיעים בפני הוועדה היום היה איתי גוטלר, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית, גב' מרב כהן, חברת מועצת העיר מטעם התעוררות ומר עמית פוני-קרוניש, מנהל המיזם להתחדשות עירונית בירושלים.

הנציגים דיברו בפני הוועדה על שינוי שיטת שיווק הקרקעות במדינה, קידום תכנית מחיר למשתכן, הפשרת חוק הדיור הציבורי, הקפאת חוק ההסדרים, בניית מעונות סטודנטים וכפרי סטודנטים, האצת מימוש זכויות בנייה, מיסוי על 'דירות רפאים', התוואת מדיניות חברתית באמצעות נכסי מדינה, הטרוגניות בשוק הדיור, הקצאת אחוזים בפרויקטים חדשים לדיור בר השגה, השכרת 'דירות רפאים', התחדשות עירונית, קהילות צעירים בשכונות מוחלשות ובעייתיות תכניות 'פינוי בינוי'.