העולם החדש: התאחדות התעשיינים משיקה יחידת סטארט-אפ

היחידה החדשה, בראשות יוסי ורדי, תספק לסטארט-אפים ישראליים שירותים כגון מציאת אתרים לבדיקת הטכנולוגיות ויצירת קשרים עם תאגידים ומשקיעים

אחרי שנים של ניסיונות כושלים לחבר בין התעשייה הישראלית החדשה לישנה, התאחדות התעשיינים מרימה את הכפפה המאובקת ומקימה יחידה לחברות סטארט-אפ. כך נודע ל"גלובס". בתפקיד יו"ר הוועדה המייעצת ליחידה יכהן איש העסקים ומשקיע האינטרנט, יוסי ורדי.

מאז עלייתה של תעשיית ההיי-טק המקומית בשנות ה-90, קיים מתח פנימי מובנה בין התעשיינים הכבדים, שמנהלים עסקים ציבוריים ומשפחתיים, לצעירים שסיימו תואר בטכניון ומקימים ומנהלים חברות על חשבונם של משקיעים.

המתח הזה לא רק אידאולוגי. חברות הסטארט-אפ הישראליות מכוונות לשווקים הגלובליים, ואינן בקשר הדוק עם התאגידים הישראליים. בנוסף, הסטארט-אפים לא מגייסים הון מהתאגידים משום שאלה לא מגלים עניין בטכנולוגיה הישראלית.

"גלובס" דיווח לפני כחודש על הקשיים העומדים בפני חברות סטארט-אפ ישראליות בתחום הקלינטק. חברות אלה זקוקות לחברה תעשייתית שתסכים לאפשר להן לנסות בשטח את הטכנולוגיות החדשות שפיתחו.

על התהום הזו מבקשת התאחדות התעשיינים לגשר. את הרעיון העלה רו"ח אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים. נשיאות התאחדות קיבלה את ההצעה בהסכמה מלאה.

* למה התאחדות התעשיינים צריכה יחידה של סטארט-אפים?

חייק: "האתגר הוא לטפח את תעשייני העתיד. צריך למצוא דרך להזרים דם חדש של יזמות ורעיונות חדשים לתעשייה הוותיקה. זו הדרך שמצאנו לחבר בין שני התחומים".

* איך תבצעו את החיבור?

"היחידה תרכז את הפעילות של חברות צעירות, שלהן מוצר בשלב ראשוני והן זקוקות לאתרי אלפא או בטא. נסייע להן בקשר עם תעשיינים. המטרה היא לחזק את התעשייה הישראלית בטווח הקצר והארוך".

"חיבור נכון לכל הצדדים"

היחידה תוכל לסייע לחברות הצעירות בקשרים עם משקיעים או תאגידים בינלאומיים שמחפשים הזדמנויות בישראל. "כרגע יש בישראל נציגה של פראנס טלקום שמחפשת טכנולוגיות חדשות, כמוה יש עוד נציגים של תאגידים שפונים אלינו", אומר חייק.

* אתה מאמין שהיוזמה הזו תשנה את גישת התעשיינים לחברות הסטארט-אפ?

"בישראל, כמו במקומות אחרים, יש לחץ על שורת הרווח, אבל אני מאמין שיש גם הבנה שהחדשנות והטכנולוגיה הן העתיד. נסייע לתעשיינים לפגוש את הטכנולוגיות החדשות שיכולות לעניין אותם".

* תעשיינים ירוויחו חשיפה לטכנולוגיות חדשות. מה חברות הסטארט-אפ יקבלו?

"התאחדות התעשיינים היא פלטפורמה מרושתת היטב, ואנחנו נציע ליזמים סל של שירותים. למשל כיום הם רגילים לטוס לחו"ל בשביל לעניין משקיעים, אנחנו נוכל להציע גישה לשטראוס במקום שהם ייסעו לנסטלה; הרי מי שיכול להגיע לטבע, לא צריך לחפש את ענקיות הפארמה ברחבי העולם".

"ההחלטה להקים יחידת סטארט-אפים בהתאחדות מתאימה לנו כמו כפפה ליד", אומר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, "היחידה החדשה תציע לתעשייה בישראל מקורות חדשים של יזמות וחדשנות; החיבור בין הסטארט-אפים לתעשייה המסורתית נכון לכל הצדדים. הסטארט-אפים זקוקים להכוונה, לחממה לגדול בתוכה ולהון בתחילת הדרך. התעשייה מצדה זקוקה לדם צעיר וחדש שמביא איתו יצירתיות ויזמות בתחומים שחסרים בתעשייה הוותיקה. ייווצרו חיבורים מעניינים שיצעידו את כלכלת ישראל קדימה".

התאחדות התעשיינים תודיע בקרוב על פתיחתה הרשמית של היחידה ועל סל השירותים שתציע. חברות הסטארט-אפ יוזמנו להירשם ותמורת דמי חבר סמליים יצורפו ליחידה.

חייק מבטיח לקשר את החברות עם מכון הייצוא, ולסייע בגיוס הון, בקשרי משקיעים ומציאת אתרי בטא. "נביא את האנשים הכי טובים לעסוק בזה, במטרה לסייע כמה שניתן", הוא אומר.