המפכ"ל על פרשת מרגול: "תופעה קשה ומסוכנת לדמוקרטיה"

מפכ"ל המשטרה ב"ועדת העורכים" בבית העיתונאים בת"א: "התופעה של אזרחים נורמטיביים שהולכים לחפש פתרון לסכסוכים עסקיים בקרב העולם העברייני היא תופעה קשה ומסוכנת"

בבית אגודת העיתונאים בתל-אביב, בית סוקולוב, מתחדשת הערב מסורת עתיקת-שנים: "ועדת העורכים". מדובר בפגישות מיוחדות של אישי ציבור, ובהם פוליטיקאים, אנשי צבא ומשטרה ועוד עם עיתונאים, במסגרת קצת פחות פורמלית מכרגיל.

הראשון לפתוח את סדרת המפגשים הערב הוא מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, שענה לשאלות העיתונאים במסגרת שיחה פתוחה.

"האירוע בדרום היה יכול להסתיים בחטיפה"

בתחילת דבריו התייחס מפכ"ל המשטרה להסלמה בדרום, עם דגש על הפיגוע בדרך לאילת שבו נהרגו 8 אזרחים וחיילים. "לפי כל התחקירים המוקדמים, היה האירוע יכול להסתיים עם חטיפה של יותר מאדם אחד, ולדעתי הימ"מ עשה שם פעילות מדהימה", אמר דנינו.

באשר לפעילות המשטרה בטיפול בתושבי הדרום, על רקע הירי מרצועת עזה, אמר דנינו: "התפקיד שלנו כמשטרה הוא לדאוג לפעול למען הסדר באזורים האלה. האזעקות תולשות את האזרחים מסדר היום שלהם ומכריחות אותם להיכנס למקלטים. זה לחץ שמחייב אותך להיות כל הזמן במתח, ואי-אפשר לעבור לשגרה - זה קשה. בכל זאת, האוכלוסיה הזאת עושה את זה שנה אחר שנה, ואני מצדיע להם".

"האירועים בדרום מובילים אותנו גם לנושאים אחרים, כמו למשל קיום פסטיבל 'בריזה' בדרום. בסופו של דבר ההחלטה במקרים האלה היא של פיקוד העורף, אבל אנחנו נדרשים להביע את דעתנו יחד עם הגופים הביטחוניים האחרים", אמר המפכ"ל. "אתמול, כמה דקות אחרי שהחלטנו לבטל את הפסטיבל, נורתה רקטה לעבר אשקלון ואוששה את החששות שלנו", הוסיף.

פרשת מרגול: "מסוכנת לדמוקרטיה"

באשר לפרשת מרגול אמר המפכ"ל: "אני לא רוצה להתייחס לתיק עצמו ולמה שיוחס בתקשורת למרגלית צנעני. אני רוצה להתייחס לתופעה שעלתה בחקירה הזאת בצורה מאוד רחבה גם בתקשורת. מדובר בתופעה של אזרחים נורמטיביים שהולכים לחפש את הפתרון של סכסוכים עסקיים בקרב העולם העברייני, מתוך תחושה ששם הדברים יילכו יותר מהר. זו תופעה קשה ומסוכנת. אנחנו מחזקים למעשה את ארגוני הפשיעה ואת העבריינים. אין דבר יותר מסוכן מזה לדמוקרטיה".

"מי שמכיר את העבודה היום-יומית שלנו יודע שזה לא ככה. אנחנו משתדלים לעבוד הרחק מאור הזרקורים והתקשורת. אנחנו יכולים להיות דוגמה למשטרות אחרות בעולם", אמר המפכ"ל בנוגע לטענה כי המשטרה פותחת חקירות לפי "לחצי התקשורת".

"יש לנו הרבה פרשות שהציבור לא באמת שמע עליהן ולא ידע עליהן, אבל הן מחייבות אותנו באורך נשימה ובמקצועיות", אמר דנינו. "נמשיך במלחמה הנחושה בארגוני הפשיעה ובאירועי הפשיעה הקשים", הבטיח המפכ"ל.

אירועי ספטמבר: "אנחנו ערוכים"

לקראת פתיחת שנת הלימודים, הבטיח המנכ"ל כי המשטרה תפעל למיגור תופעת האלימות. "אני אישית מתכוון לבקר בבתי-ספר עם פתיחת שנת הלימודים ולחלק לתלמידים מידע בנושא", אמר דנינו.

באשר לספטמבר הביע המפכ"ל תקווה ואמר: "אנחנו מקווים שהאירוע לא ידרדר להפרות סדר אלימות, אבל צריכים להיערך לאפשרות הזאת. נערכנו במשטרה בצורה מאוד מקיפה לנושא, בין אם זה יהיה בגבולות או מעבר לגבולות, כסיוע לצה"ל. עלינו להיות ערוכים לכל התרחישים האלה ולקחת אותם בחשבון. הגדלנו ב-50% את כמות השוטרים שיודעים לטפל בהפרות סדר. גם אימנו וגם ציידנו אותם. מדובר בהכנה מאוד מסיבית".

על שכר השוטרים: "סיכון אסטרטגי"

המפכ"ל דנינו התייחס גם להסכם שנחתם עם הרופאים ואמר כי תנאי השכר של השוטרים קשים יותר. "אין להם תוספות רבות והם נדרשים לעבוד הרבה, גם בסופי שבוע", הדגיש דנינו. "שכר השוטרים מבחינתי הוא איום אסטרטגי. אי-אפשר לקבל שוטר איכותי ב-5,000 שקל ברוטו. השוטרים יסתכלו על זה כעבודה חלקית", אמר.

"אם רוצים את השוטרים האיכותיים, חייבים לשלם להם. זה אינטרס שלנו שיהיו שוטרים איכותיים", אמר דנינו. "עשינו כבר צעד אחד בכיוון, עם הסכם שכר לשוטרים המתחילים. יש לנו את כל השוטרים האחרים שצריך לדאוג להם. גם השכר שלהם נמוך, וצריך לדאוג להם", הוסיף המפכ"ל.