נתוני משרד התמ"ת: היצוא עלה ב-3.7% ברבעון השני

סך היצוא של 100 היצואנים המובילים ברבעון השני של 2011 עמד על 7.13 מיליארד דולר, בהשוואה ל-6.88 מיליארד דולר ברבעון הראשון ■ מדובר בעלייה זה הרבעון השלישי ברציפות

‎‎‏ הודו, יעד הייצוא השני של ישראל עד לאחרונה, נדחקת למקום ה-9: ירידות חדות בהיקף הייצוא הישראלי להודו ממקמות אותה מקום אחד לפני ספרד, שסוגרת את רשימת היעדים של יצואני ישראל. כך, במחצית הראשונה של השנה, הסתכם היצוא להודו ב-580 מיליון דולר בלבד, זאת ביחס ל-820 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2010. היחידה הכלכלית של מכון היצוא, שפרסמה היום (א') את רשימת היעדים המעודכנת, הסבירה את פשר הביצועים הדלים יחסית בשוק ההודי במיצוי של עסקאות גדולות מן העבר ובזמני הבשלה ארוכים יחסית של עסקאות חדשות. במכון היצוא הבהירו כי הירידה זמנית וייתכן שכבר במהלך המחצית השנייה של השנה הודו תשוב ותשפר את מעמדה ברשימה.

בתוך כך, גם המינהל למחקר ולכלכלה של משרד התמ"ת פרסם היום את סקירתו אודות הביצועים של 100 יצואני הסחורות הגדולים במשק, שמצביעים אף הם על ירידה בייצוא להודו. כך, מנתוני המשרד עולה כי ברבעון השני של השנה חלה ירידה קיצונית של כמעט 34% בייצוא להודו, ואיתה ירידות משמעותיות גם בייצוא לרוסיה (19.4%) ולווייטנאם (17.2). במשרד התמ"ת הבהירו היום כי על רקע הנתונים החדשים, יש בכוונתו לבצע סקר מקיף בקרב היצואנים הישראלים שעובדים מול השוק ההודי בניסיון לברר את פשר הירידות המתמשכות.

במשך שנים נשאו בישראל עיניים אל השוק ההודי בהיותו שוק מתעורר שהיווה אלטרנטיבה לשווקים אחרים, כמו באירופה, הנתונים למשבר. אולם חרף הנתונים המדאיגים שעולים במדדים האחרונים, מצביעים נתוני משרד התמ"ת על המשך הצמיחה של הייצוא הישראלי, זה רבעון שלישי ברציפות. כך, ברבעון השני של השנה הסתכם כלל הייצוא הישראלי ב-7.13 מיליארד דולר, עלייה של 3.7% ביחס לרבעון הראשון של השנה, בו הסתכם כלל הייצוא הישראלי ב-6.88 מיליארד דולר.

לפי נתוני מכון היצוא, פינתה הודו את המקום השני לטובת בריטניה, וגם טורקיה שדרגה את מעמדה מהמקום השמיני למקום השישי. מקומה המסורתי של ארה"ב כמובילת רשימת יעדי היצוא של ישראל מובטח, בזכות פערים משמעותיים בהיקף העסקאות, אך על פי נתוני מכון היצוא, פערים אלה נשחקים: כך, הייצוא הישראלי לארה"ב גדול כיום "רק" פי 6 מהייצוא לסין, אך לפי נתונים משנת 2009, הפער היה משמעותי הרבה יותר והיקף הייצוא הישראלי לארה"ב היה גדול פי 15 מהייצוא לסין. סין עצמה שדרגה את מעמדה ברשימת יעדי הייצוא של ישראל, ועברה מהמקום השישי לרביעי לאחר שבמחצית הראשונה נרשמה עלייה ביצוא הסחורות אליה, ללא יהלומים, של כ- 34%. סך היקף הייצוא לסין הסתכם באותה תקופה בכמיליארד דולר. עיקר הייצוא לסין מתבסס על כימיקלים ותרופות, מינרלים, כרייה וחציבה, יהלומים, מתכות ורכיבים אלקטרוניים. לדברי מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, "השינויים במפת הייצוא משקפים את חשיבותו ההולכת וגדלה של השוק הסיני לייצוא הישראלי ואת השפעת ייצוא ענף התרופות על נתוני הייצוא והתפלגותם הגיאוגרפית", אמר. ‏‎‎‏