הטלוויזיה בארה"ב: הפרסומות חוזרות לשידורי ה-11 בספטמבר

אחרי שבמשך שנים סימנו המפרסמים את שידורי ה-11 בספטמבר באיקס שחור, הם צפויים השנה להפגין נוכחות, ובתוכניות הזיכרון והתעודה ישולבו חסויות ומקבצי פרסומות

מאז שרשתות השידור וחברות הכבלים האמריקניות החליטו להפסיק את שידורי הפרסומות ב-11 בספטמבר 2001, סומן היום הזה באיקס שחור על לוח השנה של קהילת השיווק, שלא ששה להפגין נוכחות בתוכניות הזיכרון והתעודה המשודרות ביום זה.

אלא שלאחר כמעט 10 שנים מאז, מתחילים להופיע סימנים ראשונים לכך שלא מדובר ביום נורא כל-כך עבור קהילת השיווק. לאחרונה נדמה כי סרטוני פרסומת וחסויותחסויות והתוכניות כבדות-הראש המשודרות ב-11 בספטמבר יכולים להתקיים אלה לצד אלה.

כך, למשל, חברת הטלפוניה AT&T מעניקה חסות מאז יולי לרצועת שידור שבועית בערוץ Fox News, בה עוקב שדרן החדשות שפרד סמית' אחר התקדמות תהליך הבנייה של המגדלים החדשים של מרכז הסחר העולמי. יצרנית המכוניות ג'נרל מוטורס תעניק חסות לסדרה שתעלה בימים הקרובים בערוץ דיסקברי ובערוץ המדע ותעסוק בבנייה באתר גראונד זירו.

צופים חדי-עין עשויים אפילו לשים לב ששידורי הטלוויזיה בארה"ב ב-11 בספטמבר מתחילים גם לעזוב את המתכונת של תוכניות תעודה וזיכרון ולעסוק גם באירועים יומיומיים. השנה, למשל, תצוין בתאריך זה פתיחת ליגת הפוטבול האמריקני NFL.

"הטון הוא שונה מאשר בשנים הקודמות", אומר הארי קישן, בכיר בקבוצת אומניקום. "בהשוואה לימי הזיכרון ב-11 בספטמבר בשנים הקודמות, ביום השנה העשירי לאירועים עולם השיווק מראה נכונות לתמוך ולהעניק חסות לשידורי המיוחדים ולא להימנע מהם", הוא מסביר.

הפסדים של מיליונים

הוויתור על זמן אוויר בימי הזיכרון לאירועי 11 בספטמבר בשנים הקודמות עלה לגופי השידור מיליוני דולרים, כך הראה מחקר שנערך לפני כמה שנים על-ידי חברת TNS. ב-11 בספטמבר 2001 ובימים שלאחר מכן הפסידו רשתות השידור הכנסות בסך של 313.2 מיליון דולר. ביום האירועים עצמם איבדו גופי השידור סכום של 84.6 מיליון דולר. ביום הזיכרון הראשון לאירועים, ב-2002, צנחו הכנסות גופי השידור מפרסום ב-54.6% בהשוואה לממוצע ב-5 הימים שלפני כן, והגיעו ל-57.8 מיליון דולר.

סביר היה להניח כי בשל היותן של תוכניות הזיכרון ל-11 בספטמבר שנויות במחלוקת עבור המפרסמים, ידחקו אותן גופי השידור אל מחוץ לפריים-טיים. למרות זאת, החליטה רשת NBC לשדר שתי תוכניות מיוחדות מסוג זה בשעת שיא בימים שלפני יום הזיכרון הרשמי לאירועים. צעד זה מעיד כי דווקא יש ביקוש מצד המפרסמים לזמן אוויר בתוכניות מסוג זה.

גם רשת CBS, ששידרה לפני 5 שנים את הסרט התיעודי "9/11", בחרה לשדר גירסה עדכנית שלו, "9/11 עשר שנים אחרי", בשעת שיא. בניגוד לשידור המהדורה הראשונה של הסרט, שהייתה נטולת חסויות או פרסומות, ימומן השידור הפעם מחסויות מסחריות.

"איזון של הזיכרון"

ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק ישדר שורה של תוכניות בימים שלפני יום הזיכרון הרשמי לאירועי ה-11 בספטמבר, בו ישודר מרתון של 7 תוכניות זיכרון ותעודה ברצף, שבכולן תשודרנה גם פרסומות, כך לדברי ריץ' גולדפרב, סגן נשיא בכיר למכירות מדיה בערוץ.

"אחד מהדגשים שלנו בסדרת התוכניות שאנו משדרים הוא לשמור על איזון של הזיכרון", מסביר גולדפרב, "לכן המפרסמים מבינים שלתוכניות לא תהיה השפעה כבדה מדי על הפרסומות", הוא אומר. עוד מציין גולדפרב כי מפרסמים מתחומים רבים כבר הבטיחו את מקומם ביום השידורים המיוחד.

ערוץ החדשות CNN ישדר סדרת תוכניות מיוחדות בנושא אירועי ה-11 בספטמבר והשלכותיהם, כאשר כולן יקבלו חסות מצד המפרסמים, פרט לתוכנית אחת שהופקה בשיתוף עם ערוץ HBO וכתב-העת "טיים", שניהם בבעלות התאגיד. עם זאת, בשידורים החוזרים של התוכנית כן תשודרנה פרסומות.

פרסומות תשודרנה אפילו בשידורים הישירים של טקסי הזיכרון לאירועים. ערוץ Fox News יעביר את טקסי הזיכרון עם כמות מדודה של הפסקות לפרסומת.

גם ב-NBC ו-MSNBC יופסקו שידורי הטקסים לטובת פרסומות, אולם ברשת הדגישו כי פרקי הזמן בין ההפסקות יהיו ממושכים.