שמרנות בלאומי למשכנתאות: המשכנתאות קטנו ב-25% ברבעון

שיעור ההלוואות במימון נמוך של עד 60% עלה ל-65% ■ שיעור ההלוואות בשיעור מימון של 70%-80% צנח מ-15% ל-10%

ירידה חדה בהלוואות משכנתה חדשות בבנק לאומי למשכנתאות, כתוצאה ממדיניות שמרנית בבנק לאומי . מהדוחות הכספיים שהתפרסמו היום (ג') עולה כי היקף ההלוואות עמד ברבעון השני על 2.65 מיליארד שקל, ירידה של 25% בהשוואה ל-3.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל וירידה של 21% בהשוואה ל-3.35 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2011. מתחילת השנה עמדו ההלוואות החדשות על 6 מיליארד שקל בהשוואה ל-6.4 מיליארד שקל במחצית המקבילה.

"ברבעון השני הקשחנו את מדיניות האשראי ואת תנאי המימון. ייתכן שכתוצאה מכך חלק מהעסקאות הלכו לבנקים אחרים", אומר המנכ"ל שוקי בורשטיין.

עוד עולה מהדוח כי גובה ההלוואה הממוצעת ירד ברבעון השני ל-602 אלף שקל בהשוואה ל-652 אלף שקל ברבעון הראשון ול-665 אלף שקל בשנת 2010. גם שיעור המימון (LTV) הממוצע ירד. היקף ההלוואות בשיעור של עד 60% מערך הנכס, עלה מ-60% ברבעון הראשון בהשוואה ל-65% ברבעון השני.

ההלוואות בשיעור מימון של 60%-70% עמדו על 21%, אך שיעור ההלוואות בשיעור מימון של 70%-80% צנח מ-15% ל-10%. 3.6% מההלוואות ניתנו בשיעור מימון של 80%. "בעת הזאת עדיף לקחת הלוואות קטנות יותר ובשיעורי מימון יותר נמוכים. הצרכן הישראלי חכם, מכלכל צעדיו בתבונה ומבין את המסרים העולים מבנק ישראל", אומר בורשטיין.

- האם שוק המשכנתאות מתקרר?

"מוקדם מדי לדעת. לא ראינו ירידה בביצועי המשכנתאות. ביולי ובאוגוסט הביצועים דומים. הייתי ממתין חודשיים-שלושה לראות אם יש באמת ירידה או שזה תוצאות של קיץ וחופשות".

- האם ההאטה במשק תפגע בהחזרי המשכנתאות?

"אני לא יודע אם המשק הולך להאטה. ברור שאם זה יקרה ואם שיעורי האבטלה יתחילו לעלות והשכר יישחק, זה יפגע ביכולת הציבור לעמוד בתשלומי המשכנתה. בינתיים זה לא קורה. ממשיכה להיות ירידה בשיעור הפיגור בתשלומים ובשיעור החובות הבעייתיים. ללווים יש בהחלט יכולת לעמוד בתשלומי המשכנתה".

השני בשוק המשכנתאות

הרווח הנקי של בלמ"ש במחצית 2011 הסתכם ב-113 מיליון שקל לעומת 83 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח המימוני עלה ב-40% והגיע ל-252 מיליון שקל. לבנק לא היו הוצאות להפסדי אשראי אלא רקוברי (הקטנת הפרשת שבוצעו בעבר) בסך 14 מיליון שקל. לבלמ"ש נתח השוק השני בגודלו בשוק המשכנתאות. חלקו בשוק עומד על כ-25%. תיק האשראי למשכנתאות של הבנק עמד על 53 מיליארד שקל, עלייה של 6% בהשוואה לסוף 2010.

הבנק מפרסם נתונים לגבי כושר ההחזר של הלקוחות. כושר החזר מחושב לפי סך ההחזר החודשי חלקי ההכנסה החודשית הקבועה של הלקוח נוטל ההלוואה. זהו פרמטר מרכזי ליכולתו של הלקוח לעמוד בתשלום ההלוואה במקרה של בעיות. מקובל כי עד 30% מההכנסה הפנויה הוא כושר החזר סביר. בלמ"ש אינו נותן גילוי נאות מלא לגבי הנתונים אלא רק מתייחס לאוכלוסייה הבעייתית ביותר - לווים עם הכנסה הנמוכה מ-10,000 שקל בחודש, שמשלמים מעל 50% מהכנסתם החודשית כהחזר משכנתה. הבנק מדווח כי שיעורם שהיה 3% מההלוואות החדשות ברבעון הראשון ירד ל-2%.