עובדי החדשות בערוץ 1: לשכת רה"מ מציבה לנו דרישות

בדיון של מועצת העיתונות בנושא "הפוליטיזציה ברשות השידור" טענו עובדי ערוץ 1 כי בערב הפגנת ה-300 אלף התקשרו מלשכת רה"מ ודרשו מהם להפסיק לדווח על מספר המפגינים

לשכת ראש הממשלה התקשרה למערכת החדשות של ערוץ 1 בערב הפגנת ה-300 אלף של מחאת האוהלים, ודרשה כי הכתבים והשדרים יפסיקו לדווח על מספר המפגינים בארץ - כך טענו עובדי רשות השידור בפני מועצת העיתונות, בדיון שנערך הערב (ג') בבית סוקולוב בתל-אביב בנושא "הפוליטיזציה ברשות השידור".

עקב אי-השתתפות הנהלת רשות השידור בדיון, אמרה נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, כי המועצה תמנע מלקבל החלטה בסוגייה בדיון זה, וכי ייקבע מועד חדש לדיון, אליו יזומן שוב יו"ר רשות השידור, אמיר גילת.

את הישיבה פתחה השופטת דורנר בשאלה האם נוכח בחדר אדם מטעם רשות השידור. משלא נענתה בחיוב, אמרה דורנר כי "רשות השידור היא חברה מאד נכבדת וחשובה במועצת העיתונות... אני מאוד רציתי לא רק לשמוע צד אחד של הדיון אלא גם את הצד השני".

לדברי דורנר, יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, העביר לה אתמול (ב') פקס, בו כתב כי נבצר ממנו להגיע לדיון היום, שכן רק שלשום (א') הוא קיבל הזמנה לאירוע.

"קיבלתי אתמול פקס שמשום מה אמר שההזמנה הגיעה לגילת רק לפני יומיים, וזאת למרות שההזמנה נשלחה כבר לפני 10 ימים", אמרה דורנר.

יו"ר מועצת העיתונות, אריק בכר, הוסיף כי לדיון הוזמן גם מנהל קול ישראל, מיקי מירו.

דורנר הדגישה כי מכיוון שאין נציג של ההנהלה בדיון, לא תוכל המועצה לקבל החלטה בנידון. לכן, הוסיפה, "אני אבקש לקבוע מועד נוסף לדיון. אני מחר ארים טלפון אישית לאמיר גילת. חשבו לנו לשמוע ולתת במה להנהלה להשמיע את דבריה לא פחות מאשר לעיתונאים. אם בפעם הבאה הם שוב לא יבואו, אז אנחנו לא יכולים להרביץ לאף אחד, ונקבל החלטה בעניין".

חונטה פוליטית

לאחר דבריה של דורנר פתח מנכ"ל אגודת העיתונאים, יוסי בר-מוחא, ואמר כי "ההתנהלות של הוועד המנהל ברשות השידור כיום היא כחונטה וכמאפיה פוליטית בחסות לשכת ראש הממשלה. אין תיאור יותר נכון מזה".

לדברי בר-מוחא, עובדים רבים ברשות השידור "פוחדים ואחוזי אימה". לטענתו, ההתנהלות ברשות השידור בחודש וחצי והאחרונים, מאז נבחר מיקי מירו למנהל קול ישראל, "מוכיחה את כל מה שטענו בבית במשפט... ראו זה פלא נבחר מירו - והנה האיש מיישם בדיוק את מה שטענו שיקרה".

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן, הוסיף כי "אגודת העיתונאים התמקדה בעתירותיה בצד המקצועי ובתקינות הליך המכרז של מירו, שכן העתירה נעשתה בשיתוף נגד הליך המכרז ולא נגד האיש עצמו".

יחד עם זאת, זקן סיפר כי "לאחר בחירתו הכריז מירו, במילים אלה פחות או יותר, כי לא יהיו עריפות ראשים. יום לאחר מכן הוא החל לעשות בדיוק כך. אלה מילים קשות".

זקן המשיך וסיפר על כך שמאז שנבחר מירו מספר עובדים בכירים הודחו מתפקידיהם, כגון "שדר בכיר שהגיש יומנים וכבר חודש שלם שלא מגיש תוכניות".

לבסוף פנה זקן למועצת העיתונות בבקשה שתתמוך בעמדות אגודת העיתונאים ותוציא הודעה שתתייחס להחלטות הלא מקצועיות המתקבלות ברשות באחרונה, וכן ש"תבקש לשנות את הרכב ועדת האיתור על-ידי צירוף של אנשי מקצוע אחרים, מנהלים לשעבר ברשות השידור ואולי אפילו אנשים ממועצת העיתונות".

ורד ברמן מאגודת העיתונאים בירושלים סיפרה כי חבריה בערוץ הראשון ביקשו ממנה, "באופן אנונימי כי הם פוחדים", להדגים את השפעת הפוליטיזציה על-ידי שני סיפורים שאירעו בחודש האחרון ביום של ההפגנה הגדולה.

"בליל ההפגנה הגדולה בתל-אביב הגיע טלפון לחדר החדשות. מישהו הציג את עצמו ואמר שהוא מלשכת ראש הממשלה ושאל: 'האם יש צורך בעזרה בהפקה?'".

"בהמשך הערב", הוסיפה ברמן, "כשהחלו דיווחים של הכתבים על מספרי האנשים ביעדים השונים, התקבלה שיחה למי שהיה אחראי בחדר החדשות, ואמרו שם בלי בושה: 'מלשכת ראש הממשלה אומרים שתפסיקו לדווח על כמה אנשים הגיעו להפגין בכל עיר'".

מנהל רשת ב', מוטי אמיר, שנכח אף הוא בדיון, סיפר על ההתנהלות ברדיו וחדירת "הפוליטיזציה" לשידור הציבורי. כפי שפורסם היום לראשונה ב"גלובס", אמיר סיפר כי מבקר המדינה זימן אותו לפגישה מחר, שבה הוא צפוי לתת עדות על המתרחש ברדיו, וכן שיו"ר הכנסת ראובן ריבלין הרים אליו טלפון בימים האחרונים ואמר שהוא מתעתד לקיים דיון בנושא בכנסת.

עו"ד נדב העצני, שהשתתף בדיון, אמר כי הוא "בעד השידור הציבורי כשידור שעובד על-פי פרמטרים ציבוריים ומשקף את הדעות של כלל הציבור".

בהתייחס לסוגייה שעלתה לפיה מנהל הרדיו מיקי מירו דרש ממגישי התוכניות להפסיק עם פתיחי התוכניות בהם הם מביעים דעה אישית, אמר העצני הוא כי דווקא בעד הפתיחים האישיים, אלא שהם צריכים להיות מאוזנים.

עוד אמר העצני כי יש מספר בעיות עם הדברים שנאמרו לפניו, שכן ל"מועצת העיתונות אין שום יכולת לשפוט, ומבקשים ממנה לפסוק לפרסם מודעות וכו". לדבריו, "הפוליטיזציה לא התחילה בקדנציה הנוכחית, ואני סבור כי מועצת העיתונות צריכה לנהוג בצורה עקבית".

את הדיון סיכמה השופטת בדימוס דורנר באומרה שוב כי היא "לא יכולה לשמוע רק צד אחד ולא לתת הזדמנות לשמוע את הצד השני. אטלפן לאמיר אישית ואציע שנעביר לו את הפרוטוקול, ונזמן אותם שוב לדיון שיתקיים במהלך ספטמבר. אם הם לא יבואו, אז נקבל החלטות".

גילת: "אמירות חסרות שחר"

תגובת יו"ר רשות השידור, ד"ר אמיר גילת, לטענות על הועד המנהל: "מסתבר שקל מאוד להפריך אמירות חסרות שחר וחסרות ביסוס. העובדות מצביעות על כך שלא הוועד המנהל אלא גורמים אחרים פועלים כחונטה וכמאפיה פוליטית".

תגובת מנהל קול ישראל, מיקי מירו, לטענות של מוטי אמיר: "מנהל קול ישראל אינו מעוניין להתנצח מעל דפי העיתונות עם מנהל שכפוף לו. את עמדתו בדבר טענות אלה, שהינן שקריות וחסרות בסיס, הוא כבר הבהיר בהרחבה ליו"ר הרשות ד"ר אמיר גילת. מנהל קול ישראל מוסר כי מעולם לא קיבל הוראות מלשכת ראש הממשלה או מכל פוליטיקאי אחר, והוא ממלא את תפקידו כעורך הראשי של הרדיו מתוך עקרונות עיתונאיים צרופים של שמירה על חופש הביטוי המלא והקפדה על כללי אתיקה הנהוגים עשרות שנים ברשות השידור והמעוגנים במסמך נקדי. לגבי טענותיו של מוטי אמיר על סיקור המחאה החברתית - מנהל הרדיו קיבל את ההחלטות העיתונאיות והמקצועיות לגבי אופי השידור בתוקף סמכותו כעורך הראשי של הרדיו".

תגובת יורם כהן, מנהל חטיבת החדשות של ערוץ 1, לטענות שהעלתה ורד ברמן: "מדובר בקשקוש מוחלט. אין ולא היתה כל מעורבות או כל פנייה של גורמים פוליטיים מכל סוג שהוא, לרבות לשכת ראש הממשלה. סיקור המחאה נעשה על-פי אמות-מידה מקצועיות ועיתונאיות של עורכי החדשות והכתבים בחדשות ושל כל העוסקים בדבר".

מלשכת ראש הממשלה טרם נמסרה תגובה.