סטיב ג'ובס והברית החדשה

ירידתו של ג'ובס מהבמה תפער מחדש בקרב מיליוני אנשים חלל בעולמם הפנימי והאישי

זה היה לפני מספר שנים, 2007 ליתר דיוק, תוך כדי צילום הסרט "מק הדס" אותו הפקתי עם אחי, קובי שלי. הייתי באולם המליאה בכנס מקוורלד בחוף המערבי בארה"ב, כאשר סטיב ג'ובס נכנס והציג לראשונה לעיני באי הכנס והעולם כולו את האייפון הראשון.

לא אגזים אם אומר שברגעים ההם הבנתי, באמת, את משמעות הביטוי הספרותי 'חשמל באויר'. אקסטזה אחזה בכל האנשים שמסביבי. מאוחר יותר בחדר העריכה אגלה כי חצי מהשוטים שצילמנו אינם שמישים, בגלל הצלם שלי שצורח במהלכם לתוך המצלמה: "אני לא מאמין, אני לא מאמין", יחד עם כל אחד מהנוכחים באותה הרצאת פתיחה היסטורית.

באולם שלטה אוירה של התעלות רוחנית. על הבמה עמד המנהיג, המטיף האמן אשר שלט בכל תגובה של המוני האנשים מסביבו. בתנועת יד קטנה השתיק את צווחות ההתלהבות, ובלחיצת כפתור הרים את האולם שוב.

בזה אחר זה עלו אל הבמה המנכ"לים של תאגידי ענק - מנכ"ל גוגל, מנכ"ל יאהו ומנכ"ל AT&T - כולם החווירו בהופעתם הטכנוקרטית ובאישיותם האנמית אל מול ג'ובס.

מאז הודיע על עזיבתו הופיעו עשרות כתבות המסקרות את הצלחותיו העסקיות והכלכליות אשר הפכו את אפל לענקית טכנולוגיה עולמית, חברה ששוויה, על-פי ניתוחים שונים שהופיעו בתקשורת, עולה על שוויים של עשרות בנקים אירופאיים גם יחד.

פרשנים שונים מנסים לנבא את עתידה של החברה תחת שרביטו של המנכ"ל החדש טים קוק. האם יצליח לחזות, להמציא ולמכור לכולנו את המכשירים שיגדירו את דרך החיים העתידית שלנו, כפי שקודמו הפליא לעשות?

אלא שגדולתו של ג'ובס בעיניי לא מסתכמת בהמצאות הטכנולוגיות שלו, אם כי בתפקיד אשר יצר ג'ובס לאפל בחיינו.

בסרט "מק הדס" חקרנו את התופעה החברתית של קהילות הפנאטים של מחשב המק בארצות-הברית. מדובר בתופעה חברתית אשר החלה בשנות ה-80 עם מחשב המק הראשון שג'ובס ושותפו ווזניאק הביאו לעולם.

לפני המק, המחשב נועד למהנדסים, ואף אחד מיצרני המחשבים דאז לא חשב שמקומו של המחשב בבית. רוכשי המק קיבלו כלי חדש שאיפשר להם ליצור ולבטא את עצמם.

זה קרה הרבה לפני המצאת האינטרנט והרשתות החברתיות, אך הקסם של המכשיר החדש גרם להם לארגן מפגשים חברתיים באולמות ספורט ובכנסיות, שם דיברו על המק וגילו זה לזו את יתרונותיו. הם הרגישו שבעזרתו הם יכולים לשנות את העולם וליצור חברה טובה יותר ומתקדמת יותר.

בניגוד לקהילות שצצו בשנות ה-80, הקהילות החדשות של חובבי המק נטשו את חלום שינוי העולם והתמקדו בשינוי חייהם האישיים בעזרת הכלים החדשים של אפל: האיימק, האייפוד והאייפון. במסע שלנו לגילוי כת המק פגשנו אנשים אשר סוגדים לג'ובס ולאפל בהרבה מאוד אופנים בעלי סממנים דתיים ורוחניים.

אפל בהנהגתו של ג'ובס השכילה להיכנס לאותו החלל בחייהם של אנשים שהדת ממלאת אצל אחרים. בהמצאותיו הטכנולוגיות הצליח סטיב ג'ובס למלא את חייהם של אנשים רבים כל-כך במשמעות, והעניק להם דבר מה גדול בהרבה מעוד גדג'ט טכנולוגי, אחד מני רבים.

בכך הוא שונה מכל מנכ"ל אחר, שכן בפועל, גובס אינו מנכ"ל אלא מנהיג רוחני של הדת החדשה של המאה ה-21. בדת זו המאמין זוכה להעצמה אישית ולהתעלות רוחנית דרך טכנולוגיה. בדומה לכומר השכונתי ולמטיף האוונגליסטי, הוא יודע מה אתה מרגיש, מה אתה חושב ומה אתה צריך כדי להעניק לך חוויית משתמש רב-חושית ועוצמתית.

בניגוד לביל גייטס מייסד מייקרוסופט, לארי פייג' מייסד גוגל ומארק צוקרברג מייסד פייסבוק - כולם יוצרי טכנולוגיות חדשות שהשפיעו על חיינו - ג'ובס יצר עבורנו משמעות. בכל צעד שצעדנו איתו החל מהמק דרך האיימק, האייפוד, האייפון, ועכשיו האייפד, התקרבנו בכל פעם למקום גבוה יותר מרגש יותר ובעיקר מחובר יותר לעצמנו או כך הובלנו להאמין לפחות.

ירידתו של סטיב ג'ובס מהבמה תפער מחדש בקרב מיליוני אנשים מסביב לעולם את אותו חלל בעולמם הפנימי והאישי, אשר זקוק לאב רוחני חדש שיספק להם את התחושה הבסיסית והצורך להאמין שהכל יהיה בסדר. מישהו שאפשר לסמוך עליו שברגע הנכון, במקום הנכון, יגיד שוב 'אה, ועוד דבר אחרון'. ובא לתבל גואל.

הכותב הוא מומחה למיתוג ושיווק בכלי ניו-מדיה, יוצר ופרסומאי בכלי הניו-מדיה.

לצפייה בסרטMacHEADS "http://www.filmdiy.com/movies/item/macheads