ביניש: תפיסות של צדק חלוקתי יגיעו לדיון גם בבתי המשפט

נשיאת העליון בכנס השופטים הארצי: "בעידן שבו אנו חיים, מתחייבת התאמה מהירה יותר של החוק והמשפט למציאות המשתנה" ■ "בתי המשפט ממלאים תפקיד מרכזי בזירה החברתית"

"סדר היום של החברה הישראלית הוא בתהליכים של שינוי ברור, ונושאים של רווחה, חינוך, השוויון בחלוקת המשאבים, תפיסות של צדק חלוקתי וסדר העדיפויות במדינה יגיעו לדיון גם בערכאות שיפוטיות" - כך אמרה היום (ד') נשיאת בית המשפט העליון,דורית ביניש.

בדברים שנשאה בפני כלל השופטים בערכאות השונות, במסגרת כנס השופטים הארצי שהתקיים בירושלים, התייחסה נשיאת העליון גם לתפקידם של בתי המשפט במסגרת המחאה החברתית.

דבריה של נשיאת העליון עשויים להתפרש כהזמנה להגשת עתירות ותביעות בתחומים חברתיים-כלכליים, כדי שבית המשפט יוכל לפסוק בהן.

"בעידן שבו אנו חיים, מתחייבת התאמה מהירה יותר של החוק והמשפט למציאות המשתנה", אמרה ביניש. "גם אם לא ננקוט כל עמדה ביחס למחאה החברתית בהתאם לזהירות המתחייבת מתפקידנו השיפוטי - ובמיוחד כשאין לדעת לאן היא תתגלגל ולמה היא מובילה - ברור ששינוי סדר היום של החברה בישראל הוא תופעה שלפני מספר חודשים לא יכולנו לצפות אותה".

עם זאת, ביניש נזהרה מלנקוט עמדה מוצהרת התומכת ביעדיה של המחאה החברתית, אף שתמיכה כזו השתמעה בין השורות. "בתי המשפט אינם מתווים מדיניות כלכלית וחברתית", אמרה, "זוהי הזירה המובהקת של הרשות המבצעת ושל הכנסת, בוודאי בהיעדרו של חוק יסוד: זכויות חברתיות. אבל בתי המשפט ממלאים תפקיד מרכזי בזירה החברתית, והם כלי ליישום מדיניות חברתית.

"אין לי ספק כי הנושאים הנגזרים מסדר היום החדש יעסיקו אותנו לא מעט, אם לא ברמת המדיניות הכללית - הרי בתפישת המיקרו. בתי המשפט ובתי הדין לעבודה יצטרכו בוודאי להכריע בעניינים שיש להם השלכות חברתיות".

ביניש ציינה את קורת-רוחה נוכח ההסכם שהושג להקצאת 1,000 תקנים חדשים לרופאים במערכת הציבורית. "גם מערכת החינוך ומערכות הרווחה משוועות לחיזוק ולהקצאת משאבים", הוסיפה, "אלא שמערכות אלה, כמו מערכת המשפט, סבלו מתקצוב שאינו תואם את הצרכים".