בין עדי ההגנה של אולמרט: רם כספי, ישראל מימון ורענן דינור

‎‎לקראת התחדשות משפטו הגיש ראש הממשלה לשעבר לביהמ"ש את רשימת עדי ההגנה, הכוללת גם את בנו שאולי, יועצי התקשורת ליאור חורב ורני רימון, עו"ד משה ישראל והאלוף במיל' דורון אלמוג ■ בנוסף: שני עדים, מתורמיו הגדולים של אולמרט, אותם הוא מבקש לא לחשוף

‎‎עו"ד רם כספי; מזכיר הממשלה לשעבר, ישראל מימון; ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, רענן דינור - הם הבולטים מבין עדי ההגנה שראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מתכוון להביא לבית המשפט כעדים מטעמו.

כך עולה מרשימת עדי ההגנה שהגישו השבוע סנגוריו של אולמרט לבית המשפט המחוזי בירושלים, לקראת התחדשות משפטו בשבוע הבא, ושהגיעה לידי "גלובס". ‏

שלב ההגנה במשפטו של אולמרט - בפרשות טלנסקי, מרכז ההשקעות וראשונטורס - נפתח בחודש מאי האחרון, עם עדותו של אולמרט עצמו שהתמשכה על פני מספר רב של ישיבות, בעדות ראשית ובחקירה נגדית.

אולמרט סיים להעיד לפני תחילת פגרת בתי המשפט, לפני יותר מחודש ימים, ועם התחדשות משפטו אמורים להעיד יתר עדי ההגנה מטעמו.

‏אלה יכללו בין היתר את בנו, שאולי אולמרט; את יועצי התקשורת ליאור חורב מ"ארד תקשורת" ורוני רימון מ"רימון-כהן-שינקמן"; את עו"ד משה ישראל, שהיה חבר בצוות סנגוריו של אולמרט במשפט חשבוניות הליכוד ב-1997; ואת האלוף במיל' דורון אלמוג.

העד המהותי ביותר מביניהם הוא רענן דינור, שעדותו אמורה להימשך יומיים.

‏מדובר ברשימה קצרה יחסית של עדים, ועדויותיהם אמורות להסתיים בתוך שבועיים. לאחר מכן יישמעו עדי ההגנה מטעם הנאשמת הנוספת במשפט, ראש לשכתו לשעבר של אולמרט שולה זקן, ואולם מלבד עדותה של זקן עצמה - שהבטיחה כי לא תשמור על זכות השתיקה - לא צפויים עדים רבים נוספים מטעמה.

‎‎‏2 עדים חסויים

‏‎‎המחלוקת סביב עדי ההגנה של ראש הממשלה לשעבר מתמקדת בעדותם של שני עדים, שאולמרט ועורכי דינו - אלי זהר, נבות תל-צור, רועי בלכר ונוית נגב - מבקשים שלא לחשוף את זהותם. מדובר בעד הקשור לאחד התורמים הגדולים של אולמרט לאורך השנים, אזרח ארה"ב, וכן תורם נוסף - ואולם, אלה הסכימו להעיד לטובתו של אולמרט רק אם זהותם תישמר בסוד.

‏כאשר הזכיר אולמרט עצמו את שמותיהם במהלך עדותו, הוא נמנע מלנקוב בשמם בקול רם, ובאישור השופטים רשם את שמותיהם על פתקים והעבירם לעיון השופטים. נציגי העיתונות ביקשו מבית המשפט להסיר את צו איסור הפרסום מעל שמותיהם של התורמים, ואולם עד כה השופטים לא נענו לבקשה זו.

השבוע ביקשו סנגוריו של אולמרט מבית המשפט להורות כי עדויותיהם של השניים יישמעו בדלתיים סגורות, ואחד מהם - כך לפי בקשת ההגנה - תישמע באמצעות "ועידת וידיאו", בשל אי-רצונו של העד להגיע לישראל. הפרקליטות הסכימה לשמיעת העדויות הללו בדלתיים סגורות.

‏‏"העד הקשור לתורם הראשון, והתורם השני", כתב עו"ד רועי בלכר בשם אולמרט, "הבהירו באופן חד-משמעי כי אם לא יתאפשר להם למסור עדותם בדלתיים סגורות, לא ימסרו עדותם בעניין".

בהודעת הסנגורים שנמסרה לבית המשפט בתגובה לבקשת עיתונאים להסיר את צו איסור הפרסום מעל שמותיהם של התורמים, נטען כי אלמלא היה מתאפשר לאולמרט להסתפק ברישום שמותיהם של התורמים על פתק, הוא לא היה מוסר לבית המשפט כלל את השמות.

‏"אמרתי שאני לא יכול לחשוף את שמו", אמר אולמרט במהלך עדותו. "אם בית המשפט יסכים להטיל צו איסור פרסום על שמו, אני אהיה מוכן, אבל אני לא יכול לחשוף את שמו. הוא נתן את זה, בין היתר, במטרה ששמו לא ייחשף".

3 פרשות

‏אולמרט מואשם בעבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה ב-3 פרשות עיקריות: פרשת ראשונטורס - שבה הוא מואשם כי קיבל מגופים ציבוריים ומהמדינה מימון כפול ומשולש בעבור נסיעותיו לחו"ל כשר התמ"ת בסכום של 92 אלף דולר. פרשה זו נחשבת בפרקליטות לפרשה הממוסמכת והמוצקה ביותר מבחינת ראיות; פרשת טלנסקי - שבה הוא מואשם בקבלת כספים בשווי של יותר מ-600 אלף דולר באופן בלתי חוקי ממוריס טלנסקי, תוך הסתרתם ממבקר המדינה. חלק מהכספים הופקדו בכספת, שבפרקליטות מגדירים סודית, במשרדו של עו"ד אורי מסר; ופרשת מרכז ההשקעות - שבה מואשם אולמרט כי פעל בניגוד עניינים כאשר קידם כשר התמ"ת וכאחראי על מינהל מקרקעי ישראל פרויקטים של חברות, ששכרו את שירותיו של מסר, חברו ולשעבר שותפו במשרד עורכי הדין.

עדי הגנה
 עדי הגנה