ואף מילה על הריכוזיות בתקשורת

הוועדה הולכת על המוסכם והמובן וקשה לבוא אליה בטענות - היא משלימה עבודה שלא הושלמה

יום יבוא, והוא לא רחוק, ונשאל את עצמנו איך ישראל מאמצת בצדק את השיח האנטי-ריכוזי כמנטרה מצד אחד - ומצד שני מאפשרת ריכוזיות עצומה בשוק התקשורת במסגרת הקמת 4 קבוצות ובייצור המונופולים הקיימים.

נשגב מבינתנו איך מסתדרת הקריאה לחיזוק המונופולים של בזק והוט במקביל לקריאה למלחמת חורמה בריכוזיות, אבל משום מה לא מדברים על זה, וועדת חייק הולכת לקבע את המבנה הזה לשנים הבאות.

משעשע לראות כיצד דווקא על רקע כל המחאות הגדולות והמאבק בריכוזיות, הריכוזיות בשוק התקשורת נעלמה לחלוטין מהשיח הציבורי. הסיבה היא שהלוחמים הגדולים בריכוזיות המשקית תומכים דווקא בריכוזיות בשוק התקשורת ומתעלמים מהסכנה של היווצרותן של 4 קבוצות תקשורת (בזק, הוט, פרטנר וסלקום, ששתי האחרונות יהיו נכות). בסופו של דבר השוק הסיטונאי יאפשר להן לרוץ אבל על קביים. לגבי השחקנים הקטנים בשוק - נתפלל שהם ישרדו.

הוועדה הולכת על המוסכם והמובן וקשה לבוא אליה בטענות, כי היא משלימה עבודה שלא הושלמה במשרד התקשורת ליצירת השוק הסיטונאי. סביר להניח כי היא תשנה את השוק ותביא בשורות חשובות, אבל לא בטוח שבשורה התחתונה, נגלה בעוד שנתיים שהוועדה הביאה להורדת מחירים ושלא חזרנו למבנה המוכר של תחרות בין מעטים בשוק.

אין כאן ביקורת כלפי הוועדה. בפועל מי שגרם לריכוזיות הגדולה בשוק הם דווקא משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים. לכן אי אפשר לדרוש מאמיר חייק להמליץ על מודל אנטי-ריכוזי כמו הפרדת שירותים מתשתיות, המודל הנכון להתמודדות עם הריכוזיות, כשהמשרד מכשיר במו ידיו את הריכוזיות.

עדיין לא מאוחר לבקש מהוועדה לבחון כיצד תוכל לסייע למיזם התקשורת של חברת החשמל. אמנם אין לה נגיעה לתנאי המכרז, אבל הוועדה לא יכולה שלא להמליץ על הקלות כלשהן למיזם שטומן בחובו את הפוטנציאל האמיתי לשינוי בשוק התקשורת.