בתי ההשקעות מסכמים מחצית: הרווח קטן - והקיצוצים בדרך

בתי ההשקעות הם הראשונים להיפגע מהירידות בשווקים: הרווח במחצית ירד ב-29% ל-130 מיליון שקל ■ לצד הרגולציה, מתגברת התחרות עם הבנקים

שני משפטים שאמרו באחרונה מנכ"לים של בתי השקעות מסכמים את מה שצפוי בקרוב בענף. "אנו שוקדים בימים אלה על ביצוע התאמות של ההוצאות לירידה בהכנסות", אמר אילן רביב, מנכ"ל מיטב, עם פרסום הדוחות; ועידו נויברגר, מנכ"ל משותף של דש-איפקס, אמר אתמול, "אם מצב השווקים בארץ ובעולם ימשיך במגמה שלילית, טבעי שחברות - ודאי בתחום הפיננסי - יצטרכו להתייעל".

על אף שבתי ההשקעות שונים מאוד זה מזה, בסופו של דבר הם פועלים בענף שמושפע משוק ההון. בששת החודשים הראשונים של השנה בתי ההשקעות נהנו מהרוח הגבית של השוק ומגיוסים לקרנות נאמנות.

אבל אז הגיע יולי ואחריו אוגוסט, ובמהלכם ירד המעו"ף בכ-10%, ומקרנות הנאמנות המסורתיות נפדו לא פחות מ-14 מיליארד שקל. התמונה השתנתה לגמרי ומנהלי בתי ההשקעות החלו לחשוב על "התאמות" - ביטוי מעודן יותר לקיצוצים ופיטורים.

עם זאת, בניגוד ל-2008, אז המפולת תפסה את בתי ההשקעות לא מוכנים ובתגובה הם פיטרו מאות עובדים, הפעם הירידה מתונה בעוצמה ובקצב ומאפשרת להתאים את ההוצאות להכנסות.

ה"שומן" לא יישאר זמן רב

בתי ההשקעות היעילים והרווחיים יותר מעדיפים לקצץ ב"שומן", וכבר ניכרת ירידה בתקציבי הפרסום והפסקת סבסוד של קרנות כספיות. אולם ככל שהמצב יימשך, לא יהיה מנוס מפגיעה גם בכוח האדם. מה שבטוח הוא שהבונוסים של 2011 לא יתקרבו לאלה של השנתיים החולפות, אם בכלל ישולמו.

בינתיים, תוצאות המחצית הראשונה של 2011 מחלקות את בתי ההשקעות לשתי קבוצות. מצד אחד, אקסלנס ודש-איפקס, שני בתי השקעות בעלי מגוון פעילויות, שההחזקות והיציבות בהן (גמל ותעודות סל) מחפות על החלשות והתנודתיות (קרנות נאמנות, ברוקראז' ונוסטרו).

בקבוצה השנייה, בתי השקעות שעוסקים בעיקר בניהול ההשקעות, חלקם רק לטווח קצר (כלל פיננסים ואי.בי.אי.), ולכן גם הציגו תוצאות חלשות.

רגע לפני שהקיצוצים מתחילים, הנה כמה מהמספרים העיקריים מהמחצית הראשונה של 2011 של ענף בתי ההשקעות:

12 מיליארד שקל הם הגידול המצרפי בנכסי חמשת בתי ההשקעות הציבוריים - אקסלנס, דש-איפקס, כלל פיננסים אנליסט ואי.בי.אי - מתחילת השנה, כאשר רק אנליסט וכלל פיננסים רשמו קיטון בנכסיהם. מאחר שבחודשים ינואר-יוני השווקים עלו והיו גיוסים, היינו מצפים כי בתי ההשקעות ייהנו מהרוח הגבית, אך לא כן. הצמיחה בקרנות למשל הגיעה לקרנות שאינן רווחיות, והתחרות הביאה לעצירת העלייה בדמי הניהול בקופות הגמל, ואף לירידתם בשוליים. בבד בבד הייתה שחיקת מחירים אגרסיבית בברוקראז', וההוצאות על רגולציה עלו. לכן, למרות העלייה בהיקף הנכסים - 201 מיליארד שקל לעומת 189 מיליארד שקל בסוף המחצית המקבילה - הרווחיות הולכת ונשחקת.

3% הם הקיטון בהכנסות במחצית הראשונה של 2011. ההכנסות המצרפיות עמדו על 914 מיליון שקל. דש-איפקס היה היחיד שהצליח להגדיל את הכנסותיו (בזכות רכישת השליטה בתכלית ובאינדקס), ומלבדו, הכנסות כל בתי ההשקעות קטנו. עיקר הפגיעה הייתה במגזר קרנות הנאמנות - כל בתי ההשקעות (למעט אי.בי.אי) נפגעו. כך, מהכנסות של 93 מיליון שקל באקסלנס, או 50 מיליון שקל בדש-איפקס, נותרו פחות מ-10 מיליון שקל בכל אחת מהחברות.

29% זהו שיעור הירידה ברווח הנקי המצרפי של חמשת בתי ההשקעות הציבוריים. הרווח הסתכם במחצית ב-130 מיליון שקל, בהשוואה ל-184 מיליון שקל במחצית המקבילה. ברבעון השני אי.בי.אי הפסיד כ-4 מיליון שקל וכלל פיננסים רשם הפסד תפעולי. רק דש-איפקס הצליח להגדיל את הרווח הודות לרכישות החדשות. הירידה נובעת מהשחיקה ברווחיות ומהפסדי נוסטרו, לצד גידול בהוצאות, בעיקר עקב רגולציה. הנוסטרו של בתי ההשקעות תרם במחצית הפסדים מצטברים של כ-18 מיליון שקל, לעומת רווחים של 27 מיליון שקל במחצית המקבילה. לאחר תאריך המאזן, ובעיקר בגלל הירידות החדות בחודש אוגוסט, מדווחים בתי ההשקעות על הפסדים נוספים של 45 מיליון שקל.

הרווח של אקסלנס עמד על 55 מיליון שקל, ירידה של 19% בלבד. בית ההשקעות נפגע הכי פחות בשורה התחתונה, בעיקר בזכות תעודות הסל - קסם, שהרווחיות הגולמית בהן גבוהה. בניגוד לקרנות, תעודות הסל גייסו כספים בחודשים האחרונים. כך למשל קסם תרמה הכנסות של 64 מיליון שקל, ומהם נותר רווח לפני מס של 36 מיליון שקל - יותר מחצי. תמונה דומה הייתה גם בדש-איפקס, שם עמדו ההכנסות מתעודות סל על 37 מיליון שקל, ותרמו 16 מיליון שקל לרווח - כמחצית מהרווח הכולל.

46% הם שיעור הקיטון ברווחיות הכוללת של פעילות הברוקראז' של אקסלנס, דש-איפקס, אי.בי.אי וכלל פיננסים, כאשר רווחי מגזר הברוקראז' הסתכמו ב-18 מיליון שקל בלבד. תחום הברוקראז' עובר טלטלה קשה. עד לפני שנתיים הוא נחשב לתחום רווחי ביותר וגם ייצר מיליונרים. אלא שאז החלו הבנקים להיכנס לתחום, ובאגרסיביות. כיום הם מרכזים כ-70% מנפח המסחר ומציעים עמלות נמוכות מאוד, כך שבתי ההשקעות נאלצים להיגרר אליהן על מנת להמשיך לפעול בתחום.

תוצאות בתי השקעות
 תוצאות בתי השקעות