המלצות תרבות: מה כדאי לעשות בסופ"ש ובשבוע הקרוב

אל תקראו להם זרים ■ פסטיבל בינלאומי למוזיקה קאמרית ■ "דרכה של המורה סיגלית" ■ "טנגו לנצח"

אל תקראו להם זרים

Not like a stranger

מה: לפני 11 שנים הקימו אלדד רפאלי ואייל לנדסמן סטודיו לצילום, המשמש גם חממה ליצירה ולדיון על עולם הצילום ומסייע בהפקת תערוכות רבות של אמנים בתחילת דרכם.

על הפרויקט הנוכחי מבית היוצר של השניים חתומים 15 צלמים בתחילת דרכם המקצועית, שבמשך שלושה חודשים עקבו אחרי 15 משפחות עובדים זרים מ-15 מדינות ולאומים ותיעדו את שגרת חייהם במטרה להבין את מקומם בחברה הישראלית העכשווית.

התוצאות נערכו לתערוכה חדשה ולספר צילומים המשלב תמונות וטקסטים פרי עטם של אישי ציבור בהם: יוסי שריד, צרויה להב, יגאל סרנה ועוד. כל ההכנסות ממכירות הספר קודש להקמת מעונות לילדי העובדים הזרים.

למה ללכת: חזק, מרגש, מטלטל ומעורר מחשבה.

למה באמת ללכת: הזדמנות אחרונה להתרשם.

עם מי ללכת: אלי ישי.

מתי, איפה וכמה: שישי (ה-2 בחודש), 10:00-17:00; בשבת (ה-3 בחודש), 10:00-23:00, מבנה 14 במתחם התחנה בשכונת נווה צדק בתל-אביב. הכניסה חופשית.

ירושלים של מעלה

פסטיבל בינלאומי למוזיקה קאמרית

מה: במוצ"ש ייפתח בירושלים הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית, שאותו מנהלת אלנה בשקירובה, שהיא גם רעייתו של דניאל ברנבוים. השנה הפסטיבל מרשים במיוחד, ומציג כמה מהכוכבים הגדולים של המוזיקה הקלאסית בעולם.

קונצרט הפתיחה של הפסטיבל במוצ"ש יכלול יצירות מאת מהלר (רביעיית הפסנתר בלה מינור), בטהובן (שלישיית הפסנתר בדו מינור), גדעון קליין (שלישיית מיתרים) ולסיום - שוב בטהובן (חמישייה לפסנתר ולכלי נשיפה). בין המבצעים המשובחים בולטים הפסנתרנים קיריל גרשטיין, דוד קדוש ואלנה בשקירובה, הכנרת הנורבגית מארי סמואלסן, הקלרניתן פאול מאייר, הצ'לן צבי פלסר (Plesser) ואחרים.

למה ללכת: כדי לשמוע את הרביעייה של מהלר, שכמעט ואינה מבוצעת בימינו.

למה באמת ללכת: כי מדובר בנבחרת מצוינת של סולנים, שריכוזם בארץ נדיר.

עם מי ללכת: עם אוהבי מוזיקה קאמרית אמיתיים.

מתי, איפה וכמה: שבת (ה-3 בספטמבר), 20:15, אולם ימק"א, ירושלים. מחיר: 150 שקלים.

כאוס קומי-טרגי

"דרכה של המורה סיגלית"

מה: מאז נטשה את התיאטרון הרפרטוארי לטובת חיים חדשים בדרום הרחוק (מצפה רמון), מרב גרובר לא מהססת לשתף פעולה עם פרויקטים בימתיים יוצאי דופן ולא בהכרח מסחריים. כזה הוא מופע היחיד החדש שלה, עיבוד מקומי למחזה מאת רוברטו אטיידה הברזילאי בבימויו של איציק ג'ולי. גרובר מגלמת מורה קשוחה, ומעלה את המופע מול 39 איש בלבד ההופכים לכיתת לימוד לכל דבר. במקום טקסט חתום בסלע גרובר מאלתרת בחופשיות, חוצה שוב ושוב את המחסום בין אמן וקהל ויוצרת חוויה תיאטרלית שבה הצופים הם חלק בלתי נפרד ממפגן הכאוס הקומי-טרגי על משחקי הכוחות הנצחיים בין מורה ותלמידים.

למה ללכת: שנת הלימודים החלה וזו הכנה טובה.

למה באמת ללכת: מי שכבר היה נשבע שגרובר הזכירה לו את המחנכת מהיסודי.

עם מי ללכת: גדעון סער.

מתי, איפה וכמה: רביעי וחמישי (ה-7 וה-8 בחודש), 20:30, מרכז התרבות מנדל (רחוב התקומה 1) ביפו. כרטיסים בהזמנה מראש בלבד בטלפון 054-9402190.

בראבו לטנגו

"טנגו לנצח"

מה: מופע המבוסס על המחול הארגנטיני החושני, שיצא ממועדוני בואנוס איירס והגיע אל הבמות החשובות בעולם, יפתח את עונת "מחול במשכן" באופרה הישראלית, בשבוע הבא. גם אם הוא מבוסס על ז'אנר סלוני מיושן ומלודרמטי משהו, הצליח הכוריאוגרף לואיס בראבו מארגנטינה לצקת במופע הבימתי איכויות ספקטקולאריות, שהובילו להצלחה מסן פרנסיסקו ועד ברודווי, בקוריאה ויפן, אנגליה ופורטוגל.

המופע מספר את ההיסטוריה הצבעונית של הטנגו באמצעות מוזיקה, מחול ודרמה. בראבו כתב וביים את המיוזיקל שעלה לראשונה ב-1994 בסן פרנסיסקו. צוות טנגו לנצח מונה 14 רקדנים ותזמורת בת 11 נגנים, כולם ארגנטינאים.

למה ללכת: לדברי בראבו: "הטנגו הוא רגש שניתן לרקוד אותו, סיפור שאפשר לספרו בשלוש דקות. הוא מלא תשוקה, עדין ואלים בעת ובעונה אחת. הטנגו מייצג עולם מוזיקלי שלם, תרבות ודרך חיים".

למה באמת ללכת: קצת רטרו, קצת קצב לטיני והרבה רגש.

עם מי ללכת: עם הרומנטיקה הישנה והטובה.

מתי, איפה וכמה: רביעי עד שבת (7-10 בחודש), בית האופרה - המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב; שני (12 בחודש), תיאטרון ירושלים; שלישי (ה-13 בחודש), אודיטוריום חיפה.

מחיר: 149-299 שקלים.