לאומי על התחלות הבנייה מתחילת 2011: "יותר מהביקושים"

כלכלני לאומי על נתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס, שפורסמו אתמול: "הקצב גבוה מהביקושים לאחר עשור של מחסור בהיקף התחלות הבנייה" ■ ציינו לחיוב עלייה משמעותית בהתחלות בדרום ובת"א

כלכלני לאומי טוענים היום (ה') כי על פי נתוני התחלות הבנייה שפורסמו אתמול על ידי הלמ"ס, "היקף התחלות הבנייה במחצית הראשונה של השנה, גבוה מהביקוש השנתי הפוטנציאלי, אשר נמדד לפי התוספת השנתית הממוצעת של משקי הבית החדשים. וזאת, לאחר עשור של מחסור בהיקף התחלות הבנייה".

נזכיר כי אתמול דיווחה הלמ"ס כי התחלות הבנייה עלו במחצית הראשונה של השנה ב-15% (בהשוואה למחצית הראשונה של 2010) והסתכמו ב-21,980 דירות. כך, בסוף הרבעון השני היו 75,900 דירות בבנייה פעילה - המספר הגבוה ביותר מאז 2001. דירות אלה יגיעו לשוק בשנים הקרובות ועשויים ללחוץ מטה את המחירים, בהתאם לתוכנית משרד השיכון.

"עידוד נוסף של הגדלת היצע הדירות למגורים, ראוי שיעשה תוך תכנון וניתוח קפדניים ביותר של שוק הדיור, כדי שלא ליצור עלייה גדולה מדי בצד ההיצע - Overshooting - העלולה לגרום לזעזועים לא רצויים בשוק הדיור", כתבו כלכלני הבנק.

"במיוחד בולטת העלייה בשיעור של כ-55% בהיקף התחלות הבנייה באזור הדרום, בהשוואה למחצית הראשונה אשתקד", נכתב בסקירת לאומי. "אזור זה התאפיין בביקושים גבוהים מאד בשנה האחרונה, וחלה בו ירידה ניכרת בהיצע הדירות למכירה".

עוד ציינו בלאומי את העובדה כי במחוז ת"א חלה עלייה של 28% בהיקף התחלות הבנייה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.