מתחשק לכם קינוח? העדכונים החמים של האנדרואיד

גוגל מעניקה למערכות ההפעלה של אנדרואיד שמות יצירתיים כמו דונאט ופחזנית ■ איך תורמת מערכת הפעלה לביצועים של הסמאטרפון שלכם, ולמה הצרכנים בישראל משלמים יותר על מוצר נחות

הטלפון החכם שלכם יכול להיות אפילו יותר חכם. רוב הסמארטפונים שמגיעים כיום לשוק מצוידים במערכת הפעלה שאיננה קופאת על השמרים, אלא מתעדכנת באופן סדיר.

חברות כמו גוגל ואפל מקפידות לעדכן את מערכות ההפעלה שלהן, אנדרואיד ו-iOS, בהתאמה. העדכונים האלה פותרים באגים, נועלים פרצות אבטחה ומאפשרים ללקוחות ליהנות מפיצ'רים חדשים.

השאלה שנותרת פתוחה היא עד מתי ימשיכו יצרניות הטלפונים ומפעילות הסלולר לעדכן את מערכות ההפעלה. במקרה של אנדרואיד, התשובה היא שנה וחצי. לפני מספר חודשים החלה גוגל לשתף פעולה עם מוטורולה, LG, סמסונג, HTC וסוני אריקסון. החברות הללו התחייבו לעדכן את הטלפונים שהן מייצרות, כל עוד הדבר אפשרי מבחינת טכנית. הצעד הזה אמור להתגבר על התסכול המובן של המשתמשים, שמערכת ההפעלה שלהם "מזדקנת" תוך מספר חודשים.

ממשק גרפי משופר

גוגל, שתמיד אוהבת להוסיף טוויסט יצירתי למוצרים שלה, מתייחסת למערכות ההפעלה בתור קינוח למנה העיקרית. ענקית החיפוש העניקה למערכות שמות שמגרים את התיאבון כמו דונאט ופחזנית (Eclair). כל השקה כזו מלווה גם ביצירת פסל של קינוח, שמוצב במשרדי החברה.

הקינוח הראשון שהוציאה גוגל היה קאפקייק (גרסה 1.5). העוגית הזו כללה ווידג'טים (יישומים זעירים שמופיעים על המסך הראשי), הקלטת וידיאו ובלוטות' סטריאופוני. בגרסת הדונאט (1.6) החברה הוסיפה תמיכה של אנדרואיד במסכים גדולים יותר, שיפורים בתחום החיפוש ואפשרות לנווט בכבישים עם הדרכה קולית, פונקציה שאיננה זמינה בישראל.

השפים של גוגל הנפיקו בהמשך את גרסת הפחזנית (2.1) שכללה תמיכה בתקן בלוטות' 2.1, זום דיגיטלי וטפטים שהציגו אנימציה. שדרוג נוסף נרשם בגרסת Froyo (קיצור של פרוזן יוגורט, גרסה 2.2) שהופכת את הטלפון לנקודת אינטרנט אלחוטית, שאליה ניתן לחבר מוצרים נוספים.

סמארטפונים רבים שיוצאים כיום לשוק מגיעים עם אנדרואיד 2.3, גרסה שקיבלה את הכינוי ג'ינג'ייר בירד. הגרסה הזו מציעה תגובות טובות יותר, אנימציה שמוצגת בצורה משופרת, תמיכה טובה יותר במנגנון 'העתק הדבק', צריכת מעבד משופרת ותמיכה ב-NFC.

מכשירים חדשים שאמורים לצאת בתקופה הקרובים, יגיעו כנראה עם גרסה 2.3.4 שתכלול מספר תיקוני באגים וכן שיחות וידיאו וקול בגוגל טוק, פונקציה שהייתה זמינה רק בטאבלטי האניקומב (חלת דבש).

העדכון הכי חשוב שגוגל מפתחת לאנדרואיד ישווק תחת השם סנדוויץ' גלידה (Ice Cream Sandwich, "קסטה" בתרגום חופשי).

העדכון הזה ישלב בין גרסת האנדרואיד לסלולריים - ג'ינג'יירבירד, לבין גרסת הטאבלטים - האניקומב. הקסטה תתאים גם למסכי טלוויזיה. בשורה התחתונה מדובר בממשק גרפי משופר שיאפשר הפעלה במקביל של מספר אפליקציות ויכלול ווידג'טים משופרים.

מערכת ההפעלה אנדרואיד משמשת כאמור גם בטאבלטים. המוצרים הראשונים שיצאו לשוק, בהם הגלקסי טאב 7 אינץ' של סמסונג, צוידו באנדרואיד 2.2. בימים אלה נמצאות בשוק גרסאות 3 ומעלה, שקיבלו את הכינוי האניקומב.

בקרוב גם באינטרנט

בשבועות האחרונים הגיעו לישראל שתי גרסאות חדשות להאניקומב. עדכון 3.1 משפר את תצוגת הווידג'טים ותומך באביזרים שמתחברים לטאבלט בכניסת USB. עדכון 3.2 מאפשר לטאבלטים מבוססי אנדרואיד להגדיל את תצוגת האפליקציות ולהתאים אותה לגודל המסך.

איך מעדכנים את מערכת ההפעלה? בישראל 2011 נדרשים הלקוחות להגיע פיזית לנקודת שירות של המפעיל הסלולרי על-מנת לבצע את התהליך (ראו מסגרת).

בתקופה הקרובה ניתן יהיה לעדכן את הגרסאות בחלק מהמכשירים דרך הרשת הסלולרית. המכשיר שמאפשר לעשות זאת כבר כיום הוא הגלקסי אס 2 של סמסונג. העדכון דרך הרשת יחסוך למשתמשים זמן וגם כסף, כאשר הלקוח לא משלם בעבור אחריות.

התחום של עדכון מערכות הפעלה בישראל בעייתי, בשל הצורך "לגייר" את המכשירים לשפה העברית. עם זאת, מי שרוכש כיום מכשיר חדש שלא מותקנת בו מערכת ההפעלה החדשה ביותר בחשבון של אנדרואיד, צריך להבין שהטלפון שלו יכול לעבוד טוב יותר, גם בהקשר של ביצועי המערכת וגם בהיבט של צריכת הסוללה.

22
 22

ישראל: יש מיקום לשיפור

מי שיבקש לעדכן את מערכת ההפעלה של הסמארטפון שלו בישראל עלול לגלות מציאות עגומה. התסכול הצרכני הזה מתבטא היטב בעמודי הפייסבוק הישראליים של יבואניות ויצרניות הטלפונים, שם מנסים הלקוחות להבין מתי, אם בכלל, ינחת כאן העדכון.

היבואנים בישראל מעדיפים לא להתמודד עם הבעיה ולגלגל את האחריות אל המפעילות הסלולריות. היבואנים טוענים שהעדכון יתבצע בכפוף לדרישה של מפעילת הסלולר. בפועל, החברה היחידה שמקפידה ליישר קו בהיבט הזה היא פלאפון.

האם בנציגויות המקומיות של יצרני הטלפונים אכן מיישרים קו עם קצב העדכונים של גוגל? בדיקת "גלובס" מעלה שרק ברס אלקטרה, נציגת סוני אריקסון בישראל וסאני, יבואנית סמסונג, מתיימרות לעמוד ביעד הזה.

מי שבולטת לטובה בתחום עדכוני הגרסאות באנדרואיד היא אסוס. יבואני החברה בארץ דואגים לעדכן בצורה זריזה מאוד את הטאבלט שלה - טרנספורמר. המכשיר הושק בארץ בגרסה 3.0 - האניקומב. כעבור זמן קצר יכלו הלקוחות בישראל לשדרג את מערכת ההפעלה לגרסה 3.1 ובחודש אוגוסט החלו יבואני אסוס להציע עדכון לגרסה 3.2. אסוס מציעה ללקוחותיה, ללא עלות, שירות מפנק: שליח אוסף את הטאבלט מבית הלקוח ומחזיר אותו, אחרי העדכון.

הצרכנים הישראלים, שהוכיחו בחודשים האחרונים שלא כדאי לעצבן אותם, צריכים להפנות את הטענות שלהם ליבואניות ולמפעילות הסלולר ש"שוכחות" לעדכן את המכשירים. הצרכן הישראלי משלם בעבור הסלולרי שלו תעריף גבוה ביחס למחירים המקובלים מעבר לים ולא נהנה מהשדרוגים.