אין תרופה: חברות המכשור הרפואי שלא צמחו ב-2011

ניתוח "גלובס": אצל אילו חברות מכשור רפואי הדרך אל המטרה עדיין ארוכה מתמיד ■ המשקיעים מצפים מהחברות לצמוח בעשרות אחוזים בשנה על מנת להוכיח שיש ביקוש למוצר שפיתחו

רוב חברות המכשור הרפואי הנסחרות בבורסה בתל אביב נמצאות בשלב החדירה לשוק. החברות הללו סיימו את שלב המו"פ ועברו למכירות רק בשנים האחרונות, והן מנפיקות כעת סוף סוף דוחות רווח והפסד.

המשקיע בשוק ההון שמח לראות בחברות האלה את טבלאות הרווח וההפסד שאליהן הוא רגיל, אך הדוחות האלה שונים בדרך כלל בהשוואה לחברות המבוססות.

ברוב המקרים לא מצפים מהחברות האמורות להציג רווחים, בעיקר בשל ההשקעה הגדולה במאמצי השיווק, באשרור היתרונות התחרותיים באמצעות ניסויים קליניים, ובפיתוח מוצרי דור ב' על-בסיס הפקת לקחים מהחיכוך הראשון עם השוק.

רוב חברות המכשור הרפואי הצעירות לא יגיעו אי פעם לרווחיות. התרחיש החיובי עבורן הוא להירכש על-ידי חברות גדולות.

הרוכשות הפוטנציאליות מחפשות הוכחה לכך שהשוק זקוק למוצר החדש שפותח, וההוכחה הטובה ביותר היא מכירות של כמה מיליוני דולרים לפחות. אם וכאשר תתבצע הרכישה, המוצרים שפיתחו החברות הצעירות ישולבו במערכי המכירות של הענקיות, ולכן מבנה העלויות והרווחיות של החברה הצעירה אינן גורמים מכריעים.

בשל כך, גם המשקיעים, כמו החברות הגדולות, מסתכלים על קצב המכירות (ועל האיתנות הפיננסית) בתור הרמז העיקרי לעתיד החברה. הציפייה של החברות הגדולות והמשקיעים היא לראות צמיחה של כמה עשרות אחוזים משנה לשנה.

הציפייה נובעת מכך שהחברה מתחילה ממצב אפס ויש לה הרבה לאן לצמוח. ציפייה נוספת היא לראות מכירות של כמה מיליוני דולרים לפחות, תוך שנה עד שנתיים מהחדירה הרשמית לשוק.

הרציונל הוא שאם חברה מדשדשת רבעון אחר רבעון במכירות של פחות ממיליון דולר, אף שעברה את שלב הפיילוט, זהו סימן לכך שיש לה טעות במודל העסקי, בעיה בניהול, כשל בבחירת המפיצים, או שהמוצר עצמו פשוט לא דרוש.

בשנתיים האחרונות, היה קשה לשפוט לכף חובה חברות שלא הגדילו מכירות, כיוון שהיו אלה שנות משבר בשווקים העיקריים של החברות הללו - ארה"ב ואירופה.

אולם, עם היציאה החלקית מן המשבר בשנתיים האחרונות, הציפייה לגידול במכירות קיבלה שוב לגיטימציה. כך, החברות שרשמו קיפאון או צמצום במכירות מסתכנות בהדלקת נורת אזהרה לגביהן.

בחרנו לבחון את מצבן של שש החברות הציבוריות, שהציגו במחצית הראשונה של 2011 ירידה במכירות, לעומת המחצית המקבילה.

אינטרקיור

החברה משווקת מכשיר להפחתת לחץ דם. בעבר היא רשמה מכירות של עשרות מיליוני שקלים, אך בעקבות המשבר של 2008 נקלעה לקשיי נזילות, ונאלצה לצמצם משמעותית את מאמציה השיווקיים, ובמקביל לעמול על הסדר חוב מול בעלי האג"ח שלה.

גם אם ההסדר יושלם בהצלחה לא יהיו לאינטרקיור די מזומנים לממן פעילות שיווקית ברמה של טרום המשבר, והיא תזדקק לגיוס נוסף. נקודת האור היא שאינטרקיור כבר הוכיחה שיש ביקוש למוצר שלה.

החברה נסחרת לפי שווי של 1.2 מיליון שקל בציפייה להסדר החוב שימחק את רוב בעלי המניות. יש לה 470 אלף שקל בקופת המזומנים.

פלייט מדיקל

אחרי שנים שבהן מכרה בעשרות מיליוני שקלים בשנה, פלייט מדיקל החליטה להחליף את המוצר הוותיק שלה במוצר משופר. היא ניצלה את השינוי כדי לעבור למודל של מפיצים רבים, וכעת נמצאת "בין מפיצים" - המפיץ הבלעדי של המוצר הישן כבר לא מתאמץ למכור אותו, ואילו המוצר החדש עדיין לא התבסס אצל מפיצים חדשים. הנקודה החיובית היא שלמרות שהמכירות בירידה, הן עדיין גבוהות יחסית.

פלייט נסחרת לפי שווי של 26 מיליון שקל ויש לה 8.2 מיליון שקל בקופת המזומנים.

אפליסוניקס

חזון החברה הוא לפתח מוצר להסרת שיער לשוק הביתי, אך כיום יש לה מוצר שמתאים רק לשוק המקצועי, ונועד, לדברי החברה, להוכחת היתכנות.

המכירות השנתיות של אפליסוניקס צנחו מ-4.8 מיליון שקל ל-1.6 מיליון שקל, כאשר 716 אלף שקל מהם הם מענק חד פעמי שקיבלה החברה משותפה בשם SLI. המוצר הביתי נמצא בשלבי פיתוח, אך השוק שאליו הוא צפוי להיכנס ב-2012 הוא תחרותי במיוחד.

אפליסוניקס נסחרת לפי שווי של 22.9 מיליון שקל ויש לה בקופה 12.2 מיליון שקל. השווי שמוענק לחברה מתמחר גם את המיזוג המסתמן עם חברת אנדימד מקרן הון הסיכון מדיקה.

וויידמד

סדרת המוצרים של וויידמד בתחום הפרעות השינה כוללת מוצר לקליניקות לאבחון הפרעות שינה, מוצר לשוק הביתי ומוצר המשתלב במערכות הניטור של ענקית המכשור הרפואי GE במחלקות הטיפול הנמרץ.

ההסכם עם GE מתחיל להניב מכירות והחברה אופטימית לגביו, אך בינתיים נרשמת ירידה במכירותיה מהמוצר למעבדות שינה. החברה מייחסת את הצמצום במכירות לשער הדולר ולמשבר בארה"ב.

וויידמד נסחרת לפי שווי של 11.4 מיליון שקל, יש לה 3.5 מיליון שקל בקופת המזומנים. החברה שקלה למזג לתוכה פעילות נוספת, אך בינתיים ויתרה על המהלך.

די מדיקל

כפי שפורסם ב"גלובס" לפני שבוע, די מדיקל לא הצליחה לעמוד בעבר בקצב הייצור הדרוש להשקת משאבות האינסולין שלה בארה"ב, ולכן היא משווקת כרגע את סט האינפוזיה שלה בלבד.

משאבות האינסולין דור ב' שלה ייכנסו לשוק רק בעוד כשנה וחצי. שווי החברה 66 מיליון שקל ויש לה 15 מיליון שקל בקופה.

לייפווייב

החברה פעילה בעיקר בשוק האירופי ובברזיל. מפיציה לא עמדו השנה בכמויות המינימום שהבטיחו לשווק, בעיקר משום שלמוצרים אין שיפוי ביטוחי. החברה הפסיקה את מאמצי השיווק שלה באירופה עד שיושג השיפוי.

לייפווייב הצהירה בעבר על כוונתה לבצע ניסוי מבוקר שיתמוך בקבלת אישור לשיווק בארה"ב, אולם כרגע אין לה די הון לכך, והיא מחפשת מימון. בינתיים ממשיכה החברה בפעילויות מו"פ.

בקופת המזומנים של החברה יש 192 אלף שקל והיא נסחרת לפי שווי של 22 מיליון שקל.

איי. טי.ג'י.איי

החברה מסבירה את הירידה במכירות בכך שהחליטה לדחות את האספקה של חלק ממוצריה, עד לקבלת אישור רגולטורי לדור הבא של המוצר.

ברבעון השני של 2011 המכירות צמחו לעומת הרבעון המקביל, אך במחצית הראשונה של השנה התכווצו המכירות ביחס לאשתקד.

ל-ITGI יש 6.6 מיליון שקל בקופת המזומנים והיא נסחרת לפי שווי של 19 מיליון שקל.

יש סיבה לדאגה

נוסף על שש החברות שמכירותיהן ירדו, עשר חברות מכשור רפואי הנסחרות באחד העם רושמות אמנם גידול מינורי במכירות, אך השורה העליונה עדיין מסתכמת בפחות ממיליון דולר בשנה.

הבולטות במיוחד הן בי.אס.פי וסיאלו, שלא מצליחות לחצות את רף המיליון כבר כמה רבעונים. פלואוסנס, מדיגוס וגלייקומינדס רושמות מכירות נמוכות, אך הן חברות טריות בשווקי היעד שלהון, מה יאפשר להן ליהנות מהספק במשך מספר רבעונים נוספים.

פרוקוגניה ואי.טי ויו זיהו שיש בעיה ושינו את המיקוד האסטרטגי. הן יצטרכו למצוא משקיעים שיתנו להן צ'אנס נוסף. אליום, כמו די מדיקל, סבלה בעבר מבעיית כושר ייצור, שלדבריה נפתרה, אך הדבר עדיין אינו מתבטא במכירות משמעותיות.

אייסקיור, החברה החדשה ביותר בשוק הצליחה להגדיל את המכירות במידה נאה מאז שהושקו מוצריה בארה"ב. אם תמשיך בקצב כזה, היא תצא בקרוב מרשימת ה"פחות ממיליון".

בריינסווי רושמת מכירות ראשוניות באירופה, אך הציפייה העיקרית שלה היא תוצאות הניסוי הרב מרכזי שלה בדיכאון, הצפויות בתחילת 2012. הן אלה שיקבעו את עתידה בתקופה הקרובה.

22
 22